Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční doprava Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správa na úseku dopravy JUDr. Alena KLIKOVÁ. Správa na úseku dopravy Lodní doprava (vnitrostátní a námořní) Lodní doprava (vnitrostátní a námořní) Drážní.
Advertisements

Ing. Daniela Jančíková, SŽDC s. o. Stavební správa západ;
PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Souřadnicová síť, určování zeměpisné polohy
Rovnice a nerovnice Slovní úlohy VY_32_INOVACE_RONE_15.
DOPRAVA - úvod Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
1 Současný stav veřejné osobní hromadné dopravy v městech ČR a její financování Ing. Miloslav Kulich předseda SDP ČR.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
ZAPOJENÍ SPOLEČENSTEV DO TVORBY NOREM VÝTAHOVÝ PRŮMYSL ČR.
Doprava ve světě železniční doprava. Železniční doprava využívá se k přepravě hromadných nákladů na střední a velké vzdálenosti po 2. světové válce ústup.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Investice do železniční infrastruktury v období Ing. Mojmír Nejezchleb Žofínské fórum
Praha, Ing. Petr Řádek Číslování vlaků - Rekapitulace Setkání dopravců a zástupců provozovatele dráhy.
Novelizace předpisu D7/2 k organizování výlukových činností k Lenka Komínová GŘ SŽDC Odbor plánování a koordinace výluk Setkání s dopravci,
Změny ve smluvních vztazích s dopravci Ing. Petr Šlachta Setkání s dopravci, Praha
Horská služba ČR NONSTOP SOS
Podpora napojení logistických center na železniční dopravu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Autor.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název: Železniční doprava ve světě Autor: Jiří Čekal Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Dopravní zeměpis světa Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Fyzika - referát Vlaky.
MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Spotřební a energetické daně
Rovnice ve slovních úlohách II.
Osvědčení o bezpečnosti provozovatele dráhy a osvědčení dopravce
Úvod do technologie silniční nákladní dopravy a základní legislativa Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy - cvičení Ing. František Lachnit,
Pojem přeměna obchodní společnosti
Digitální učební materiál
Státní organizace.
Malé a střední podnikání
Úvod do dopravy a přepravy
Ivan Kraus.
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností …
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_19_ZEMĚPIS
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Dopravní výchova 8. ročník
VY_32_INOVACE_
Název projektu: Moderní škola
Rychlá železnice, kvalitní dopravní obslužnost, plány a realita
Vlastnická struktura českých stavebních firem
DOPRAVA VE SVĚTĚ Slouží k přemísťování lidí, zboží, surovin a informací.
Doprava ČR.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
PREZIDENTSKÝ VLAK 2018 Národní technické muzeum připomíná ve spolupráci s Národním dopravcem Českými drahami a se Železnicemi Slovenské republiky jízdou.
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Integrace tramvaje se železnicí
NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_02_F7_Hanak TÉMA: Pohyb tělesa
Odbor systému bezpečnosti provozování dráhy
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
OBCHODNÍ PRÁVO Občanská nauka 1. M
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Významné stavby SŽDC v regionu Střední a východní Moravy
Integrovaný dopravní systém Jihočeského kraje (IDS JK)
Vítáme Vás v Luhačovicích
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Systém odměňování výkonu
Transkript prezentace:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční doprava Předmět: Technologie silniční nákladní dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční doprava je doprava uskutečňována železničními dopravními prostředky po železničních tratích. Železniční doprava - osobní doprava - nákladní doprava

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Mezi vybrané charakteristiky železniční dopravy patří: - přeprava těžkých a hromadných substrátů (značné objemy přeprav vyjádřené ukazatelem ztížení na nápravu, až 22,5 t, u silnice jen kolem 11,5 t), - vhodnost pro střední a delší přepravní vzdálenosti (mezní přepravní vzdálenost mezi silniční a železniční dopravou je nejčastěji udávána km), - vyšší bezpečnost dopravního systému, - vyšší nezávislost na povětrnostních vlivech, - šetrnost k životnímu prostředí než silniční a letecká doprava, - nižší spotřeba energie než u silniční dopravy, - srovnatelná rychlost přepravy se silniční dopravou na delších vzdálenostech,

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční trať je obecně chápána jako dráha, která je určena k pohybu drážních vozidel včetně pevných zařízení potřebných k zajištění bezpečnosti a plynulosti dopravy. Zdroj: Zdroj: trati-z-kladna-do-prahy/

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční dráhy lze rozdělit podle významu, účelu a technických podmínek do čtyř kategorií (z. 266/1994 Sb., v platném znění) - dráha celostátní je dráha, která slouží mezinárodní a celostátní veřejné železniční dopravě a je jako taková označená, - dráha regionální je dráha regionálního nebo místního významu, která slouží veřejné železniční dopravě a je zaústěna do celostátní nebo jiné regionální dráhy, - vlečka je dráha, která slouží vlastní potřebě provozovatele nebo jiného podnikatele a je zaústěna do celostátní nebo jiné regionální dráhy, - speciální dráha je dráha, která slouží zejména k zabezpečení dopravní obslužnosti obce.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční stanice jsou místa pro řízení sledu vlaků, které mají kolejové rozvětvení umožňující křižování a předjíždění vlaků a zařízení pro přepravu cestujících, prodej a výdej zboží a některé i pro rozřazování a sestavování vlaků. Zdroj: _denik-1024.jpg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Železniční mapa ČR Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Historie železnice v ČR Železniční doprava na území České republiky má své počátky v první třetině 19. století. Tuto síť pak převzala po rozpadu Rakouska-Uherska již při svém vzniku Československá republika. Dominantním vlastníkem, stavitelem a provozovatelem železničních drah na našem území v průběhu historie byl nejčastěji stát, i když železnice zažila i období, kdy tomu tak nebylo. V současné době je vlastníkem většiny železničních tratí České republiky stát, zastoupený státní organizací Správa železniční dopravní cesty. České dráhy, akciová společnost jsou největším národním dopravcem.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Historie : Koněspřežné dráhy koněspřežná železnice Linec - České Budějovice, návrh František Josef Gerstner (1756 – 1832), stavitel František Antonín rytíř von Gerstner (1795 – 1840), pro dopravu soli z hornorakouské Solné komory Lánská koněspřežka (Lány –Praha) – doprava dřeva a uhlí

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Parostrojní železnice Severní dráha císaře Ferdinanda - z Vídně do haličské Bochni 1839 – Břeclav, Brno 1841 – Přerov, Olomouc 1847 – Bohumín a 1948 napojení na pruskou železniční síť

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Severní státní dráha (z Olomouce směr Praha) 1845 – Olomouc – Praha 1849 – Brno – Česká Třebová 1852 – Praha – Děčín Stát se budování železnic ve vlastní režii vzdal, byl však vydán nový tzv. koncesní zákon, který umožňoval zvýhodňovat železniční podnikání garantovaným zhodnocením kapitálu, osvobozením od daní na určitý čas apod. Postavené prodal soukromé Společnosti státní dráhy. Od roku 1884 postupné zestátňování drah.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Systémy železniční dopravy ve světě: Severoamerický systém – USA, Kanada – síť není hustá, vysoká úroveň, velké přepravní výkony Zdroj: staty-americke-2030.jpg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Západní Evropa – hustá síť, budují se vysokorychlostní tratě Francie - TGV – cestovní rychlost 320 až 350 km/h, rekord 574,8 km/h Německo – ICE cestovní rychlost 230 až 300 km/h Eurotunel – od r přímé spojení V. Britanie s Francií Zdroj: 726A01021EA1/0/VRTEvropa.jpg

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rusko – Transsibiřská magistrála Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Další země: Čína – Transrapid (Maglev) v Šanghaji rychlost až 431 km/h – vysokorychlostní železnici z Pekingu do Kantonu – délka 2300 km, rychlost až 300 km/h Japonsku - Šinkansen – první VRT od roku 1964 Zdroj: Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní charakteristika železniční sítě SŽDC délka tratí celkem km stavební délka kolejí celkem km Tratě celostátní dráhy zařazené do evropského žel. systému - koridorové délka tratí celkem km stavební délka kolejí celkem km Tratě celostátní dráhy zařazené do evropského žel. systému – ostatní délka tratí celkem km stavební délka kolejí celkem km Tratě celostátní dráhy – ostatní délka tratí celkem km stavební délka kolejí celkem km Regionální tratě délka tratí celkem km stavební délka kolejí celkem km Tratě rozchodu 760 mm102 km

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti V České republice se budují železniční koridory, které se napojují na evropskou železniční síť 1.koridor – Děčín – Praha – Česká Třebová – Brno – Břeclav. 2.koridor – Břeclav – Přerov – Petrovice u Karviné – Polsko. 3.koridor – Praha – Plzeň – Cheb. 4.koridor – Praha – České Budějovice – Linec.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rozchod kolejí Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Normální rozchod 1435 mm 62% délky tratí ve světě používá se v v Evropě (kromě zemí bývalého SSSR, Finska, Španělska, Portugalska a Irska), na Blízkém Východě, v Číně, severní Africe, Severní Americe, v Japonsku pro vlaky Šinkansen Široké rozchody 1520 až 2134 mm 15% délky tratí ve světě mm - Argentina, Indie mm - Španělské, Portugalsko mm - Irsko, Brazílie, Austrálie mm - Finsko mm - Rusko, státy bývalého Sovětského svazu

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Úzký rozchod 650 až 1219 mm 23% délky tratí ve světě mm - Jižní Afrika, Japonsko, Nový Zéland mm - úzkorozchodné tratě Německo, Švýcarsko, Španělsko, tramvaj Liberec, Bratislava mm - Peru mm - horské dráhy Švýcarsko mm - úzkorozchodné trať Obrataň – J. Hradec – Nový Bystřice, Třemešná ve Sl. - Osoblaha mm - úzkorozchodné tratě Německo mm - Maroko

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Rozchody kolejí železničních sítí. Světle modrou barvou je značen normální rozchod 1435 mm. Zelenými odstíny jsou značeny široké rozchody, fialovými a červenými odstíny úzké rozchody. Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Kolejová vozidla Lokomotiva - samostatné trakční kolejové vozidlo, určené pro pojezd vlaků složených z železničních vozů či jiných kolejových vozidel. - se spalovacím motorem (vznětovým)– přenos síly na kola mechanický, hydraulický nebo elektrický Zdroj: - elektrické - stejnosměrné, střídavé a vícesystémové. Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - parní Zdroj: Zdroj: lokomotiva.jpg - motorový vůz Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - elektrická jednotka Zdroj: Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Elektrická trakce - stejnosměrná soustava V - část ČR, Itálie, Polsko, Belgie, část zemí bývalého SSSR - střídavá soustava - 25 kV, 50Hz - část ČR, část Slovenska, část Francie,Maďarsko, Indie, Pákistán, - 15 kV, 16 2/3 Hz (50/3 Hz) dnes 16,7 Hz - Německo, Rakousko, Švýcarsko,

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti

Železniční vozy nákladní - výsypný vůz - krytý vůz - vysokostěnný otevřený vůz plošinový vůz pro přepravu kontejnerů Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - kotlový vůz - hlubinný vůz - plošinový vůz - chladicí vůz Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti - vůz pro ro-la Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Přístup na ŽDC SŽDC umožňuje přístup na železniční dopravní cestu všem dopravcům, kteří splňují podmínky stanovené zákonem o dráhách. Podmínky pro přístup odpovídají evropským standardům a jsou stejné pro všechny dopravce. S dopravcem, který splnil podmínky pro přístup na železniční dopravní cestu, uzavře SŽDC smlouvu o provozování drážní dopravy. Podrobnosti jsou v Prohlášení o dráze celostátní a regionální, které vydává SŽDC.

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Základní podmínky pro přístup na železniční dopravní cestu: - být zapsán v obchodním rejstříku - být držitelem platné licence na provozování drážní dopravy - být držitelem platného osvědčení dopravce - sjednat pojištění z odpovědnosti za škody z provozu drážní dopravy - s provozovatelem dráhy uzavřít smlouvu o provozování drážní dopravy - mít přidělenou kapacitu dopravní cesty

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Podrobnosti jsou v zákoně č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů a v Prohlášení o dráze celostátní a regionální, které vydává SŽDC. zdc.html

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravci působící na síti SŽDC a rozsah licence Abellio CZ a.s.O+N Advanced World Transport a.s. O+N ARRIVA vlaky s.r.o.O+N AŽD Praha s.r.o.N BF Logistics s.r.o.N BRYNTIN RAIL CZ, s.r.o.N CZ Logistics, s.r.o.N České dráhy, a.s.O+N ČD Cargo, a.s.O+N D B V - I T L, s.r.o.N EDIKT a.s.N EUROVIA CS, a.s.N Express Rail, a. s.N Elektrizace železnic Praha a.s. N Elektrizácia železníc Kysak a.s. N EŽC a.s.N GJW Praha spol. s r.o.N GW Train Regio a.s.O+N Chládek & Tintěra, a.s.O+N Chládek a Tintěra Havlíčkův Brod, a.s. N Chládek a Tintěra, Pardubice a.s. N IDS - Inženýrské a dopravní stavby Olomouc a.s. N IDS CARGO a.s.N JARO Česká Skalice, s.r.o.N Jindřichohradecké místní dráhy, a.s. O+N KK - provoz a opravy lok. s.r.o. N KŽC Doprava, s.r.o.O+N LEO Express a.s.O+N Lokálka Group, občanské sdružení O+N LOKO TRANS s.r.o. O+N LokoTrain s.r.o.N LTE Logistik a Transport Czechia s.r.o. N MBM rail s. r. o.O+N METRANS, a.s.N METRANS Rail s.r.o.O+N NOR a.s.N N+N - Konstrukce a dopravní stavby Litoměřice, s.r.o. N OHL ŽS, a.s.N OLOMOUCKÁ DOPRAVNÍ s.r.o.O+N Ostravská dopravní společnost, a.s.N Petrolsped Slovakia s.r.o.N PKP CARGO SP Ó ŁKA AKCYJNA N Prv á Slovensk á železničn á, akciov á spoločnosť N Pu š s.r.o. O+N Rail Cargo Austria AktiengesellschaftN Rail system s.r.o.O+N RegioJet a.s.O+N RETROLOK s.r.o., N

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti RM LINES, a.s.N RTS Rail Transport Service GmbHN RUTR, spol. s r.o.N SANRE, spol. s r.o.N SART-stavby a rekonstrukce a.s.N SD - Kolejov á doprava, a.s. N SEŽEV-REKO, a.s.N SGJW Hradec Kr á lov é spol. s r.o. N Skanska a.s.N Slezsk é zemsk é dr á hy, o.p.s. O+N SLEZSKOMORAVSK Á DR Á HA a.s. N Slovensk á železničn á dopravn á spoločnosť, a.s. N Sokolovsk á uheln á, pr á vn í n á stupce, a.s. N Správa železniční dopravní cesty, státní organizaceO+N Stavební firma CARDA-MÜLLER s.r.o.N STAVEBNÍ OBNOVA ŽELEZNIC a.s.O+N TCHAS ŽD s.r.o.N TOMI-REMONT a.s.N TONCUR s.r.o. N TORAMOS, s.r.o.N TRAIL Servis a.s.N Trakce, a.s.N TRAMO RAIL, a.s.N Traťová strojní společnost, a.s.N TSS GRADE, a.s.N UNIPETROL DOPRAVA, s.r.o.N Veolia Transport Morava a.s.O+N Viamont DSP a.s.N VÍTKOVICE Doprava, a.s.N Vogtlandbahn-GmbHO+N ZABABA, s.r.o.O+N N = nákladní O = osobní Aktualizováno k

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zabezpečovací zařízení - staniční - traťová - vlaková - přejezdová – pro zabezpečení bezpečnosti provozu na železnici i v úrovni křižující pozemní komunikace - závory - automatická přejezdová výstražná zařízení - výstražné kříže

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti ŘádekVykazované údaje Jednotk a Počet 1Počet přejezdů celkemkus Z řádku 1 Přejezdy zabezpečené pouze výstražným křížem kus Přejezdy zabezpečené přejezdovým zabezpečovacím zařízením (PZZ) kus Přejezdy zabezpečené světelným PZZ (PZS)kus Z řádku 4 PZS se závoramikus PZS bez závorkus Přejezdy zabezpečené mechanickým PZZ (PZM)kus Z řádku 5 PZM obsluhované na dálku kus PZM obsluhované místně kus241 Aktualizováno k Zdroj: Přejezdy v ČR

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Číslování železničních přejezdů

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroj:

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Vlakové spojení mezi Čínou a Evropou Trasa: Peking – Hamburk Délka: km Doba přepravy: 15 dní V provozu od ledna 2008 Přepravená kapacita: 98 TEU* Orientační náklady: 3,5 tisíce eur ( korun) za TEU* Trasa: Šen-čen – Petrovice u Karviné Délka: km Doba přepravy: 16 dní a 15 hodin V provozu od června 2007 Přepravená kapacita: 104 TEU* Orientační náklady: 3,5 tisíce eur za TEU Trasa: Šen-čen – Mělník Délka: km Doba přepravy: 18 dní a 3 hodiny V provozu od listopadu 2007 Přepravená kapacita: 104 TEU* Orientační náklady: 3,5 tisíce eur za TEU Zdroj: trase#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Námořní spojení mezi Čínou a Evropou Trasa: Šanghaj/Šen-čen – Southhampton/Rotterdam/Hamburk – pluje se pouze přes Adenský záliv a Suezský průplav, od obeplouvání Afriky se v praxi upustilo Délka: 20 – 22 tisíc kilometrů Doba přepravy: od 26 do 35 dní V provozu od sedmdesátých let 19. století Přepravovaná kapacita: v řádu tisíců TEU* Orientační náklady: od 500 dolarů do 1850 eur za TEU*

Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Zdroje: SCHREIER, Pavel. Zrození železnic v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha : Baset, ISBN ŠIROKÝ, J. a kol.. Základy technologie a řízení dopravy. Pardubice: Univerzita Pardubice, ISBN