Moderní trendy ve výuce chemie Ing. Tomáš Buriánek SPŠ chemická Brno

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
Advertisements

Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_ICT_II_S2_15.
Tabulkový procesor Práce se souborem – otevření, tvorba a použití šablony, tisk, propojení tabulky Excel s Wordem, nastavení Excelu, uložení Autorem materiálu.
Projekt Informační a vzdělávací portál Libereckého kraje I CZ.1.07/1.1.00/ I Školení pro uživatele portálu.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
ICT ve výuce jazyků Mgr. Jana Sochorová Základní škola a Mateřská škola Česká Bělá.
Tabulkový procesor Formuláře – interaktivní prvky v Excelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_9B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
Projekt: Škola pro život Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_02-informatika 8. třída_021 Základní škola: Základní škola.
VY_32_ INOVACE_IKR5 - 5– POWERPOINT - ODRÁŽKY A ČÍSLOVÁNÍ Název školy:
NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_15_M6_Hanak TÉMA: Úhel
Maturitní zkoušky 2014 ke dni
Název: PowerPoint DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_12
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Tutoriál ~ eKnihy Stahování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_02_04_M7_Hanak TÉMA: Zlomky
Inf Počítač a lidé s handicapem
9. Přenos programu z PC do stroje
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Inf Ovládání operačního systému
Název: Word pokračování DUM:VY_32_INOVACE_VII_3_04
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Správa fotografií v Adobe Lightroom II.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_06_F9_Hanak TÉMA: Střídavý proud
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Hra ke zopakování či procvičení učiva:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Uživatelská příručka DuoTrainin
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
PowerPointu Ing. Hana Vláčilová
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Windows – práce s okny VY_32_INOVACE_32_641
Word Základy Wordu. Word Základy Wordu Ročník: 6 Předmět: Informační a komunikační technologie Učitel: Vojtěch Novotný Téma: Základy Wordu Ověřeno.
E-learning – moderní elektronická podpora výuky
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Informatika – Základní operace s buňkami
Hromadné dokumenty opakující se pro kolekci osob
Transkript prezentace:

Moderní trendy ve výuce chemie Ing. Tomáš Buriánek SPŠ chemická Brno

Obsah e-learning zavádění klíčových slov v cizím jazyce výuka odborných předmětů v cizím jazyce samostatná práce s využitím pracovních listů webové stránky věnující se chemii chemický freeware software (program ChemSketch)

E-learning – moderní elektronická podpora výuky E-learning využíváme pro distanční formu výuky žáků E-learning využíváme pro distanční formu výuky žáků –Umožňuje dlouhodobě nemocným studentům vzdělávání z domova –Umožňuje on-line testování a automatické vyhodnocování znalostí –Všichni žáci naší školy mají přístup do všech portálů na všechny výukové moduly Využíváme 4 portály Využíváme 4 portály 3

 Zadáme přihlašovací login uživatele a přihlašovací heslo E-learning

 Tento portál je zaměřen na teoretickou výuku odborných předmětů (ANC, BCH, FYZ, OŽP, SCI)  Žáci vstupují na vzdělávací portál 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

 Žáci si vyberou v daném vyučovacím bloku požadovaný modul (např. Dynamika v bloku Fyzika) 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

 Pro vlastní výuku žáci spouštějí text (webovou aplikaci) 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

 V textu se žáci pohybují po jednotlivých kapitolách obsahu nebo postupně pomocí navigačních šipek 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

 Pro vlastní sebekontrolu po několika kapitolách mají žáci možnost spustit autotest, který jim okamžitě vyhodnotí získané vědomosti 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

 Pro kontrolu znalostí žáků můžou učitelé vygenerovat vlastní test. 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

 V testu učitelé vytvářejí otázky, ke kterým vytvářejí odpovědi, z nichž žáci vybírají (zatrháváním) ty správné 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

 Počet otázek je libovolný, učitel určuje kolik otázek se bude žákům generovat (každý žák má jedinečnou kombinaci otázek)  Učitel určuje dobu spuštění testu a kritéria hodnocení 1. Implementace e-learningových technologií do ŠVP

2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří  Portál je určen pro podporu laboratoří  Žáci zde mají k dispozici kompletní návody do laboratoří (BIO, ANC, MŽP, MAP, FCH)

 Žák si z daného výukového bloku (např. fyzikální chemie) vybere text ve formě webové aplikace 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří

 Podle textu se připraví na laboratoře 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří

 Spustí si flashovou animaci ovládání daného přístroje 2. Implementace e-learningových technologií do výuky v chemických a biologických laboratoří

3. Směrem k evropské úrovni  Třetí portál obsahuje odborná cizojazyčná slovíčka (anj a nej) do (anj a nej) do předmětů: ANC, předmětů: ANC, BCH, OŽP, FYZ BCH, OŽP, FYZ  Po přihlášení žáci spustí test (kliknutím na ikonu L)

 Žáci si vyberou kategorii slovíček (např. Ekologii) 3. Směrem k evropské úrovni

 Po vybrání kategorie slovíček, mají žáci k dispozici daná slovíčka včetně výslovnosti 3. Směrem k evropské úrovni

 Nabyté znalosti může žák otestovat (např. spustí výběr slovíčka)  Z rozbalovacího menu vybírá k anglické (německé) verzi slovíčka český překlad 3. Směrem k evropské úrovni

 Po vyplnění všech slovíček kliknutím na tlačítko „ Zkontroluj “ provede vyhodnocení 3. Směrem k evropské úrovni

 Zeleně označené pole znamenají správné odpovědi 3. Směrem k evropské úrovni

4. Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů  Systém přihlašování je stejný ve všech portálech  Předměty: ANC, BCH, MZP, FYZ, CHE anorg a org, BIO

 Žák ke studiu může využít více nástrojů, např.: výukový text, pracovní listy 4. Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů

 Výukové texty – webové aplikace, prezentace apod. jsou cizojazyčné (anj nebo nej).  Úlohy zpracovávané žáky jsou ukládány do cizojazyčných pracovních listů (formát doc) 4. Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů

Zavádění klíčových slov v cizím jazyce Každý vyučující přírodovědných předmětů musí ve svém jednom předmětu zavádět klíčová slova v anglickém či německém jazyce. Každý vyučující přírodovědných předmětů musí ve svém jednom předmětu zavádět klíčová slova v anglickém či německém jazyce. 26

Ukázka z předmětu OŽP Keywords, Schlüsselwörter oxygen [oksidžən] der Sauerstoff kyslík nitrogen [naitrədžən] der Stickstoff dusík

Výuka odborných předmětů v cizím jazyce (ANJ a NEJ) V rámci projektu Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů V rámci projektu Integrace odborného anglického a německého jazyka do výuky přírodovědných předmětů Anorganická a organická chemie, analytická chemie, biochemie, biologie, fyzika, monitorování životního prostředí Anorganická a organická chemie, analytická chemie, biochemie, biologie, fyzika, monitorování životního prostředí 28

Ukázka pracovního listu do předmětu MŽP v NEJ 29

Ukázka pracovního listu do předmětu MŽP 30

Samostatná práce s využitím pracovních listů Pracovní listy byly vytvořeny v rámci projektu Projekt EU peníze středním školám – Směrem k maturitní zkoušce (Šablony) Pracovní listy byly vytvořeny v rámci projektu Projekt EU peníze středním školám – Směrem k maturitní zkoušce (Šablony) Předměty: MAT, ANC, CHT, OŽP, MAP, CHL Předměty: MAT, ANC, CHT, OŽP, MAP, CHL 31

Ukázka pracovního listu do předmětu MAP 32

33 Webové stránky věnující se chemii a dalším přírodovědným disciplínám

34 SPŠ chemická Aktivity školy: Aktivity školy: Korchem – korespondenční kurz chemie pro žáky ZŠ Korchem – korespondenční kurz chemie pro žáky ZŠ Soutěž „Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR“ určena žákům 9. tříd ZŠ Soutěž „Hledáme nejlepšího Mladého chemika ČR“ určena žákům 9. tříd ZŠ

Testy na internetu vedy vedyhttp://testy.nanic.cz/?k=prirodni- vedyhttp://testy.nanic.cz/?k=prirodni- vedy  Testy.nanic.cz – Přírodní vědy – jde o stránky věnující se on-line testům z přírodních věd, např. z chemie je k dispozici 109 testů, z biologie dokonce 447. Jde o krátké testy o deseti otázkách. Testy se vyhodnotí, včetně správných odpovědí. 35

veda.muni Dole na stránce  podívejte se  videa Badatelna (videa zábavnou formou vysvětlující fyzikální a chemické jevy) Dole na stránce  podívejte se  videa Badatelna (videa zábavnou formou vysvětlující fyzikální a chemické jevy) &feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig – odkaz přímo na videa Badatelna na YouTube &feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig – odkaz přímo na videa Badatelna na YouTube &feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig &feature=iv&list=PLhIxVIOJFQE2j1z1C2A6swZdq- nRbMNPl&src_vid=W3eHb0mjeig 36

Informace z chemie Metodický portál pro učitele:  DUM  Základní vzdělávání  průřezová témata: Člověk a příroda, Environmentální výchova a Člověk a jeho svět Ke stáhnutí materiály do výuky (prezentace, pracovní listy apod.) Pro otevření pracovních listů ve formátu.odt je nutné instalovat program pro otevírání OpenDocumentů, např. z program: „OpenOffice.org 3.4.0“. 37

Informace z chemie - základy anorganické a organické chemie stručnou a přístupnou formou, vzorce a výpočty, cvičení, slovníček … - základy anorganické a organické chemie stručnou a přístupnou formou, vzorce a výpočty, cvičení, slovníček … 38

Informace z chemie - Chemické experimenty Vzdělávací materiály (návody, k tomu videa, prezentace) on=com_content&view=article&id=80&Item id=60 on=com_content&view=article&id=80&Item id=60 Vytvořeno SPŠ chemickou akademika Heyrovského v Ostravě 39

Informace z chemie - Chemické experimenty z/sezP1.htm z/sezP1.htm Chemické pokusy – hravě i doma Pracovní listy chemických pokusů pro 1.a 2. stupeň ZŠ 40

41 Informace z chemie - videa chemických pokusů videa s mluveným komentářem, s vysvětlením videa s mluveným komentářem, s vysvětlením

42 Testování chemického názvosloví Anorganika: Anorganika: Testování žáků – v nastavení se dá nastavit obtížnost, hodnocení atd., Testování žáků – v nastavení se dá nastavit obtížnost, hodnocení atd., Testování tvorby vzorců i názvů Testování tvorby vzorců i názvů Tvorba písemek a jejich uložení v pdf Tvorba písemek a jejich uložení v pdf

43 Testování chemického názvosloví Organika: Organika: Lze procvičovat názvosloví vzorců alifatických a aromatických uhlovodíků Lze procvičovat názvosloví vzorců alifatických a aromatických uhlovodíků Procvičování nelze ohodnotit Procvičování nelze ohodnotit Lze stáhnout studijní text věnující se organickému názvosloví uhlovodíků Lze stáhnout studijní text věnující se organickému názvosloví uhlovodíků

44 Testy z chemie On-line testy o cca 10 otázkách On-line testy o cca 10 otázkách Názvosloví, chemická vazba, radioaktivita aj. Názvosloví, chemická vazba, radioaktivita aj. Zhodnocení, ukáží se špatné odpovědi Zhodnocení, ukáží se špatné odpovědi I testy do Biologie I testy do Biologie

45 Informace o chemikáliích Bezpečnostní listy aj. cals cals cals cals Do vyhledávacího řádku napíšeme název chemikálie (v ANJ)  vyhledat  poté kliknu na odkaz dané látky  zobrazí se informace o produktu  MSDS (Bezp. Listy)  vyberu Ceská Rep  stáhnu v pdf Do vyhledávacího řádku napíšeme název chemikálie (v ANJ)  vyhledat  poté kliknu na odkaz dané látky  zobrazí se informace o produktu  MSDS (Bezp. Listy)  vyberu Ceská Rep  stáhnu v pdf

46 Informace o chemikáliích Bezpečnostní listy aj Do vyhledávacího řádku zadám název chemikálie, pokud nejsou H a P věty uvedeny v češtině, přepnu na ANJ či NEJ. Do vyhledávacího řádku zadám název chemikálie, pokud nejsou H a P věty uvedeny v češtině, přepnu na ANJ či NEJ. Seznam H a P vět vyhledám opět ve vyhledávači Seznam H a P vět vyhledám opět ve vyhledávači

47 Stránky s přírodovědným zaměřením – ŽP Ekologická stopa – jedince, států: dále uhlíková stopa Ekologická stopa – jedince, států: dále uhlíková stopa Světová statistika v reálném čase: Světová statistika v reálném čase: Např. aktuální počet obyvatel, ekonomická statistika, ŽP – emise CO 2, počet vyhynulých druhů, energie aj. Např. aktuální počet obyvatel, ekonomická statistika, ŽP – emise CO 2, počet vyhynulých druhů, energie aj.

48 Chemické programy freeware ChemSketch ( ChemSketch ( 48

49 ChemSketch Grafické znázornění chemických struktur, reakcí a schémat aparatur Grafické znázornění chemických struktur, reakcí a schémat aparatur Umí generovat název sloučeniny, M r,  … Umí generovat název sloučeniny, M r,  … Strukturní vzorce lze převést do trojrozměrného znázornění Strukturní vzorce lze převést do trojrozměrného znázornění Na internetu verze 12 Na internetu verze 12 Lze jej zdarma stáhnout na internetu: Lze jej zdarma stáhnout na internetu: (vyhledat ChemSketch 12) (vyhledat ChemSketch 12)

50

51 ChemSketch tvorba vzorců Vyhlazení vzorce : Vyhlazení vzorce : Vygenerujte název vzorců: Tools  Generate Name from Structure Vygenerujte název vzorců: Tools  Generate Name from Structure 3D optimalizace vzorce 3D optimalizace vzorce Natáčení úhlů vazeb a změna pozice substituentů Natáčení úhlů vazeb a změna pozice substituentů

52 ChemSketch – ionty a radikály Pomocí tlačítka Pomocí tlačítka

53 ChemSketch – tvorba vzorců Zobrazení uhlíků ve vzorci: Zobrazení uhlíků ve vzorci: Dvakrát klikneme levým tlačítkem myši na označený vzorec, uhlík  Otevře se okno Properties  Common  Show Carbons  zaškrtneme (All)  Apply Dvakrát klikneme levým tlačítkem myši na označený vzorec, uhlík  Otevře se okno Properties  Common  Show Carbons  zaškrtneme (All)  Apply V tomto okně můžeme upravovat i velikost písma … V tomto okně můžeme upravovat i velikost písma …

54 ChemSketch – tvorba vzorců Výpočty: M r, hustoty, indexu lomu atd. Tools  Calculate Výpočty: M r, hustoty, indexu lomu atd. Tools  Calculate Předefinované vzorce: Templates, F5 Předefinované vzorce: Templates, F5

ChemSketch – tvorba vzorců Úkoly: Vytvořte následující vzorce: Vzorce vyhlaďte: Vygenerujte název vzorců: Tools  Generate Name from Structure Vyzkoušejte si 3D optimalizaci vzorce Vyzkoušejte si natáčení úhlů vazeb a změnu pozice substituentů 55

ChemSketch – tvorba vzorců Úkoly: Vyzkoušejte možnost výpočtů: M r, hustoty, indexu lomu atd. Tools  Calculate Vyzkoušejte předefinované vzorce: Templates, F5 Napište následující rovnici: (pro šipku přepneme do režimu Draw, nebo kliknutím na rožek ) 56

57 ChemSketch – schéma aparatur Schéma jednoduché aparatury + popisku Templates  Lab Kit Schéma jednoduché aparatury + popisku Templates  Lab Kit V programu lze kreslit, upravovat schémata aparatur, a to přepnutím do Draw V programu lze kreslit, upravovat schémata aparatur, a to přepnutím do Draw

58 ChemSketch 3D zobrazení Vzorce lze zobrazit trojrozměrně v položce ACD/Labs  3D Viewer Vzorce lze zobrazit trojrozměrně v položce ACD/Labs  3D Viewer Na dolní liště přepneme Copy to 3D Na dolní liště přepneme Copy to 3D Vzorce lze ukázat s vedlejšími substituenty, s elektronovou hustotou, trojrozměrně … Vzorce lze ukázat s vedlejšími substituenty, s elektronovou hustotou, trojrozměrně … Vzorce lze nechat rotovat Vzorce lze nechat rotovat

zobra 59

ChemSketch animovaný gif Obrázek v ChemSketchi 3D nechám rotovat a kliknu na Auto Add Frame Pak File  Save as  ve fromátu Animated gif images Pak ctrl c  ctrl v 60

3D struktura Pomocí programu Anaglyph Maker lze vytvořit 3D vzorce – Potřebujeme k tomu 3D brýle (červeno-modré) – Freeware: Není třeba instalovat, spustíme AnaMaker.exe 61

3D struktura vytvořená pomocí programu ChemSketch a Anaglyph Maker V ChemSketchi vytvoříme vzorec, přeneseme do 3D viewer  uložíme jako obrazek1.bmp a pak mírně pootočíme vzorcem a uložíme jako obrazek2.bmp Otevřeme Anaglyph Maker a načteme levý a pravý obrázek (Load Left Image a Load Right Image) 62

3D struktura Označíme Anaglyph Red-blue  Make 3D image  vytvoří se anaglyph Poté uložíme jako jpg. 63

3D struktura Red-blue ethan 64

65 3D struktura Red-blue D-glukosa

66 ANP Sacharidy 66D-fruktóza

67 ANP Sacharidy 67Sacharóza

68 3D struktura Red-blue bicyklo[4.2.1]nonan

69 Vitamin B5 – 3D (panthothenová kys.)

70 Děkuji za pozornost Ing. Tomáš Buriánek Ing. Tomáš Buriánek