REKLAMACE
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské Lázně, Obchodní 282 Tento projekt je financován Evropskou unií – Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Autor:Mgr. Marie Kubátová Předmět:Hospodaření domácnosti
Obsah Co je to reklamace1 Co můžeme reklamovat2 Dokonce Jak má postupovat zákazník 3 4 Co má udělat prodávající5 Úkol č.16 Nakupujeme na internetu7 Pravidla nákupu zboží přes internet8 Reklamace zboží zakoupeného na internetu9 Úkol č.210
Obsah Nedejte se11 Nárok spotřebitele12 Zápis 113 Zápis 214 Zápis 315 Zápis 416 Zápis 517
Co je to reklamace? 1
1/ Vadný výrobek Př. Koupili jste si mobilní telefon a po 2 měsících se přístroj bezdůvodně sám od sebe vypíná. Zjevně se jedná o vadu výrobku, kterou jste nezavinili, máte proto nárok na reklamaci. 2/ Špatná služba Př. V restauraci jste si objednali k obědu řízek s bramborem a okurkou. Když začnete jíst zjistíte, že brambory jsou polosyrové a okurka chybí zcela. I v tomto případě máte právo na reklamaci (tedy nové jídlo). Co můžeme reklamovat? 2
Můžu reklamovat dovolenou? Ano. Pokud vám cestovní kancelář prodá zájezd, kde se skutečnost podstatně odlišuje od katalogové nabídky, můžete tuto skutečnost reklamovat. Př. Vzdálenost pláže od hotelu je mnohem větší než bylo uvedeno v katalogu = klamavá informace = reklamace nebo Hotel nemá ve skutečnosti tu kategorii, kterou kancelář uváděla, např. místo 4* jen 2* = nesplnění služeb = reklamace Dokonce… 3
Jak má postupovat při reklamaci zákazník 4
Co má udělat prodávající 5
Reklamace: Vyber správnou možnost, nesprávnou škrtni. 1. Zboží k reklamaci může přijmout pouze vedoucí obchodu - jakýkoli prodavač. 2. Zboží jsem koupila v prodejně v Brně. Reklamovat ho musím - nemusím pouze tam, kde jsem ho koupila. 3. Při ukončení činnosti provozovny mám - nemám možnost zboží reklamovat. 4. Prodejce může, ale nemusí - musí při reklamaci vydat zákazníkovi reklamační list. Úkol č. 1 6
Nakupování na internetu nám umožňuje vybírat, nakupovat, platit i reklamovat v obchodech (e- shopech), které existují pouze jako internetové stránky. Tyto stránky nabízejí výrobky, nebo služby. Internetové obchody mají obvykle pouze jednu kancelář a sklad, ze kterého rozesílají zboží přímo k zákazníkovi. Proč je nakupování na internetu tak oblíbené? Nakupujeme na internetu 7
1/ Buďte obezřetní při výběru obchodníka a ujistěte se, zda na svých internetových stránkách poskytuje všechny zákonem vyžadované informace (přesné identifikační údaje dodavatele, název a hlavní charakteristika poskytovaného zboží nebo služeb, jejich cena s údajem, zda jsou k ní připočteny všechny daně a poplatky, možnosti platby a dodání) 2/ Pokud nejste se zbožím z internetu spokojeni, můžete ho bez udání důvodů do 14 dnů vrátit. (dle občanského zákoníku – prodej na dálku) 3/ Nezapomeňte, že při zákonném odstoupení od smlouvy máte nárok také na vrácení poštovného a balného. 4/ I zboží zakoupené přes internet můžete reklamovat stejně jako zboží z kamenných prodejen Pravidla při nákupu zboží přes internet 8
Na výrobky pořízené na internetu se vztahuje klasická 24 měsíční záruka, pokud případně prodejce neposkytuje lhůtu delší. Postup jak reklamovat zboží bývá v případě internetových obchodů obvykle popsán v jejich reklamačním řádu. Ten může stanovit, že reklamované zboží s popisem vady máte buď zaslat na uvedenou adresu, nebo uvádí seznam autorizovaných servisů, kde můžete svá práva ze záruky uplatnit. Někteří prodejci mají na svých stránkách k dispozici i přímo reklamační formuláře. V případě prokázaní vady máte nárok na bezplatnou výměnu nebo opravu věci, a pokud takovýto postup není možný, můžete požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny nebo od kupní smlouvy odstoupit. Reklamace zboží zakoupeného na internetu 9
Reklamace na internetu Vyber správnou možnost, nesprávnou škrtni. 1. Vysavač z Internetového obchodu se porouchal. Lze - nelze ho reklamovat. 2. Náklady spojené s reklamací hradí - nehradí zákazník. 3. Lhůta na vyřízení reklamace je 30 dní - 40 dní. Úkol č.2 10
Prodávající často není příliš nadšený přichází-li zákazník s reklamací. Jaké jsou typické argumenty prodávajících při reklamaci? Nemáte obal od výrobku, tudíž nemůže výrobek reklamovat. Žádný zákonný předpis neukládá povinnost uschovávat obaly od výrobků, žádný zákonný předpis nestanovuje povinnost vrátit reklamovaný výrobek v obalu. Reklamuji výrobek ne obal! Vada výrobku vznikla již ve výrobě, obraťte se na výrobce. Vůči spotřebiteli v průběhu záruční doby je odpovědný pouze prodejce Kdo je výrobcem a čím je způsobena vada není důležité. Výrobek byl prodáván se slevou, tudíž nemáte na reklamaci nárok. Záruka se nevztahuje pouze na věci rychle se kazící a věci použité, takže na zlevněné věci ano. Reklamaci vyřizuje pouze náš pan vedoucí a ten tady dnes není. Zákon o ochraně spotřebitele stanovuje povinnost obchodníka mít v provozovně po celou provozní dobu přítomného pracovníka pověřeného vyřizovat reklamace. Nedejte se! 11
NÁROK SPOTŘEBITELE 12
Reklamace – zápis č.1 13
Reklamace- zápis č.2 14
Pravidla při nákupu zboží přes internet: 1/ Buďte obezřetní při výběru obchodníka a ujistěte se, zda na svých internetových stránkách poskytuje všechny zákonem vyžadované informace (přesné identifikační údaje dodavatele, název a hlavní charakteristika poskytovaného zboží nebo služeb, jejich cena s údajem, zda jsou k ní připočteny všechny daně a poplatky, možnosti platby a dodání) 2/ Pokud nejste se zbožím z internetu spokojeni, můžete ho bez udání důvodů do 14 dnů vrátit. (dle občanského zákoníku – prodej na dálku) 3/ Nezapomeňte, že při zákonném odstoupení od smlouvy máte nárok také na vrácení poštovného a balného. 4/ I zboží zakoupené přes internet můžete reklamovat stejně jako zboží z kamenných prodejen Reklamace- zápis č.3 15
Reklamace zboží zakoupeného na internetu: Na výrobky pořízené na internetu se vztahuje klasická 24 měsíční záruka, pokud případně prodejce neposkytuje lhůtu delší. Postup jak reklamovat zboží bývá v případě internetových obchodů obvykle popsán v jejich reklamačním řádu. Ten může stanovit, že reklamované zboží s popisem vady máte buď zaslat na uvedenou adresu, nebo uvádí seznam autorizovaných servisů, kde můžete svá práva ze záruky uplatnit. Někteří prodejci mají na svých stránkách k dispozici i přímo reklamační formuláře. V případě prokázaní vady máte nárok na bezplatnou výměnu nebo opravu věci, a pokud takovýto postup není možný, můžete požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny nebo od kupní smlouvy odstoupit. Reklamace – zápis č.4 16
Prodávající často není příliš nadšený přichází-li zákazník s reklamací. Jaké jsou typické argumenty prodávajících při reklamaci? Nemáte obal od výrobku, tudíž nemůže výrobek reklamovat. Žádný zákonný předpis neukládá povinnost uschovávat obaly od výrobků, žádný zákonný předpis nestanovuje povinnost vrátit reklamovaný výrobek v obalu. Reklamuji výrobek ne obal! Vada výrobku vznikla již ve výrobě, obraťte se na výrobce. Vůči spotřebiteli v průběhu záruční doby je odpovědný pouze prodejce Kdo je výrobcem a čím je způsobena vada není důležité. Výrobek byl prodáván se slevou, tudíž nemáte na reklamaci nárok. Záruka se nevztahuje pouze na věci rychle se kazící a věci použité, takže na zlevněné věci ano. Reklamaci vyřizuje pouze náš pan vedoucí a ten tady dnes není. Zákon o ochraně spotřebitele stanovuje povinnost obchodníka mít v provozovně po celou provozní dobu přítomného pracovníka pověřeného vyřizovat reklamace. Reklamace – zápis č.5 17
66d74e85.jpg/Nokia%20E71C%20Mobil.jpg 66d74e85.jpg/Nokia%20E71C%20Mobil.jpg topfishing/ topfishing/ poradna-zdarma/nakup-zbozi-pres- internet.html poradna-zdarma/nakup-zbozi-pres- internet.html Použité zdroje