Organizovaná láska k bližnímu. Jak se realizuje sociální aktivita v církvi? Prof. Dr. theol. Elisabeth Jünemann 1.Příklad: Láska v Písmu svatém 2.Příklad:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tento projekt je spolufinancován z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Popularizace technických oborů a řemesel prostřednictvím interaktivní výuky žáků OP vzdělávání.
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Hodnota mého života. MÁ MŮJ ŽIVOT NĚJAKOU HODNOTU? Kdo jsem? Ne! - umírám Ano! – žiji.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
BIBLE Proč a jak číst Bibli. Biblická NEJ Nejrozšířenější kniha Nejdražší tištěná kniha vůbec Vůbec první tištěná kniha Přeložena do …. jazyků či nářečí.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_23_BEZPEČNOST PRÁCE TÉMA: BEZPEČNOST PRÁCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
JAK PROPAST MACOCHA DOSTALA SVÉ JMÉNO
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Jak se UČIT K MATURITĚ? Motivace, koncentrace, paměť.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
Specifické otázky společenské podpory početných rodin (Josef Zeman, Národní centrum pro rodinu) Cílem systému podpory rodin je udržení a postupný nárůst.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Josef Středula, předseda ČMKOS
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Million Leaders Mandate Příručka první
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Základní informace o poskytovateli
Úzká brána a cesta k životu
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Zlaté pravidlo.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Eucharistie Křesťanská svátost.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Několik rad, jak si udělat život krásnější …
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Žít svůj život naplno.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Životní cyklus.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Jedna chyba na ženě!! Když Bůh stvořil ženu, bylo to šestý den práce přesčas. Jeden anděl přišel a ptal se: “proč s ní ztrácíš tolik času?” A bůh odpověděl:
Děti odsouzených rodičů
Psychologie test.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
9. Rozlišování v modlitbě
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Občanské soudní řízení I.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Občanské soudní řízení I.
Naučil jsem se....
SLOVO ŽIVOTA Duben 2019.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
TÉMA: ZBOŽNOST Víra je darem Ducha svatého a zázrakem nového zrození, kdy člověk zahlédne svět biblickýma očima. Zbožnost je lidská stránka víry, tedy.
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Každý den jsme trochu starší…
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Organizovaná láska k bližnímu. Jak se realizuje sociální aktivita v církvi? Prof. Dr. theol. Elisabeth Jünemann 1.Příklad: Láska v Písmu svatém 2.Příklad: Láska v tradici církve

Ten, kdo přichází do křesťanského zařízení … … očekává, že se s ním bude zacházet s láskou v různých prostorách a situacích, v různých rolích Očekávání lásky …

Láska k bližnímu jako vyšší princip v podobenství o milosrdném Samaritánovi (Lukáš 10,25-37) Elisabeth Jünemann I. (Organizovaná) Láska v Písmu

Tu vystoupil jeden zákoník a zkoušel ho: "Mistře, co mám dělat, abych měl podíl na věčném životě?„ Ježíš mu odpověděl: "Co je psáno v Zákoně? Jak to tam čteš?„ On mu řekl: "'Miluj Hospodina, Boha svého, z celého svého srdce, celou svou duší, celou svou silou a celou svou myslí' a 'miluj svého bližního jako sám sebe'.„ Ježíš mu řekl: "Správně jsi odpověděl. To čiň a budeš živ.„ Zákoník se však chtěl ospravedlnit a proto Ježíšovi řekl: "A kdo je můj bližní?„ Ježíš mu odpověděl: "Jeden člověk šel z Jeruzaléma do Jericha a padl do rukou lupičů; ti jej obrali, zbili a nechali tam ležet polomrtvého. Náhodou šel tou cestou kněz, ale když ho uviděl, vyhnul se mu. A stejně se mu vyhnul i levita, když přišel k tomu místu a uviděl ho. Ale když jeden Samařan na své cestě přišel k tomu místu a uviděl ho, byl hnut soucitem; přistoupil k němu, ošetřil jeho rány olejem a vínem, obvázal mu je, posadil jej na svého mezka, zavezl do hostince a tam se o něj staral. Druhého dne dal hostinskému dva denáry a řekl: 'Postarej se o něj, a bude-li tě to stát víc, já ti to zaplatím, až se budu vracet.‚ Kdo z těch tří, myslíš, byl bližním tomu, který upadl mezi lupiče?„ Zákoník odpověděl: "Ten, který prokázal milosrdenství." Ježíš mu řekl: "Jdi a jednej také tak." Elisabeth Jünemann Láska k bližnímu v podobenství o milosrdném Samaritánovi

Samařan šel podruhé do Jericha a opět tam našel zraněného a zase mu pomohl. Poté tam šel potřetí, počtvrté. Vždy tou samou cestou. Když tam šel posté, našel opět a znovu zraněného. Stále na tom samém místě. Když šel tou cestou po 777. tak si pomyslel: Určitě tam zase někdo bude ležet … taky že ano. Potom vytáhl z kapsy, jako obvykle, své zásoby a začal s obvyklou péčí také o tohoto zraněného pečovat. Poté ho vyzval – protože opakování dělá mistra – aby se posadil na jeho mezka. Ten se hned rozběhl v obvyklém směru do hostince. A tam také v pořádku došel. Tentokrát ale bez Samařana. Ten zůstal v poušti, aby tam nejdříve vypátral hnízdo loupežníků. Když totiž narazil na dalšího zraněného, došel k osvícení: Lepší kvalitu bude mít jeho milosrdenství jen tehdy, když se preventivně, ale rezolutně vypořádá s loupežnickým hnízdem. Místo toho, aby následně zajišťoval péči a ošetření. Tento recept si zapamatoval. A od té doby byl s vynaložením menšího úsilí lepší Samaritán. „POKRAČOVÁNÍ“ BIBLICKÉHO TEXTU Elisabeth Jünemann Láska k bližnímu v podobenství o milosrdném Samaritánovi

1. Dopravní prostor (lidé se vzájemně neznají, potřebují systém) Obchodní struktury, občas jednají zločinně 2. Blízký prostor (lidé se znají a jsou k sobě solidární) Struktury společenství, ne vždy se tak chovají 3. Primární prostor (lidé se milují a jsou tu jeden pro druhého) Láskyplné zacházení uprostřed zločineckých struktur a podvodných společenských struktur Elisabeth Jünemann Podobenstí v milosrdném Samaritánovi 3 druhy prostoru 3. Primární prostor Setkání Ježíše s učedníky, s nemocnými; Samařana se zraněným 2. Blízký prostor: prvotní společenství, obce, samaritánské uskupení 1. Dopravní prostor: obchodní stezky, putování Ježíše, cesta z Jeruzaléma do Jericha

3. Mezi osobami (mezi přepadeným a Samařanem) 2. Uvnitř společenství / (náboženské) obce (k němu patří přepadený a Levita) 1. V rámci společného bytí (na cestě jsme ovládáni skrz daný prostor, hospodářství… víru; obchodní stezka) Blízkost a náklonnost jedné osoby k druhé PRIMÁRNÍ PROSTOR Vzájemnost uvnitř společenství BLÍZKÝ PROSTOR Podpora v rámci společného bytí DOPRAVNÍ PROSTOR Elisabeth Jünemann Láska k bližnímu zasazená do tří prostorů orientace na obecné blaho solidárně láskyplně

3. Logika primárního prostoru Uvnitř struktur, které odpovídají principům dopravních a blízkých společenských struktur nezištné, spolehlivé a láskyplné zacházení 1. Logika dopravního prostoru Společné bytí. Obchodní prostředí. Možný problém: zločinné struktury. 2. Logika blízkého prostoru Společenství, skupinové struktury. Možný problém: skupinové struktury, které nejsou přínosem Elisabeth Jünemann Láska k bližnímu v křesťanských organizacích

Očekávání lásky … Očekávání lásky k bližnímu, která se odkazuje na následování Ježíše, jsou v první řadě očekávání pocházející z primárního prostoru. A také tam je nutné je vyplnit. Je nezbytné podporovat tato očekávání pomocí odpovídajících struktur daného společenství A ty musí být realizovány pomocí odpovídajících struktur v dané společnosti

Sv. Alžběta (Durynská) Aneb: Zásady lásky dle sv. Alžběty … v organizaci Elisabeth Jünemann II. (Organizovaná) Láska a její tradice

Hier bin ich zu Hause! Altenheim St. Elisabeth Láska Sv. Alžběta formuje organizační principy v následujících směrech: = „u nás spolu zacházíme s láskou - dle pojetí lásky sv. Alžběty“ Odpověď – snižuje riziko („kongtingence“), vytváří prostředí důvěry: „Děje se to teď (a já jsem u toho). To musím činit ostatním. To činí ostatní mě.“ Organizačně-etické rozhodnutí Elisabeth Jünemann

Láska – v organizaci 1. Normativní role: Ujasnit/ určit, o co se jedná. 2. Strategická role: Ujasnit/rozhodnout, jak se bude postupovat. 3. Kontrola procesů a řízení: Ujasnit/ určit, co lze a co už není možné. má tři role Elisabeth Jünemann

1. O co se jedná? Hier bin ich zu Hause! Altenheim St. Elisabeth Elisabeth Jünemann Niklas Luhmann: „Navzdory všem snahám, zavést racionální organizační postupy a plánování, není možné, aby veškeré jednání a konání směřovalo k jistě předpokládaným účinkům a závěrům. Je potřeba si uvědomit, že se musíme smířit s nejistotou a že musí být stanoveny pozice, pro které budou tyto úkoly důležitým závazkem.“ Vgl. N. Luhmann, Vertrauen, Stuttgart 42000, 30

„Hle ď te, ř ekla jsem, m ě li bychom lidi d ě lat štastnými.“ Sv. Al ž b ě ta Durynská 1. O tohle: Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Büchlein über die Aussagen der vier Dienerinnen, in: Walter Nigg (Hg.), Elisabeth von Thüringen, Düsseldorf 1963, Elisabeth Jünemann O to se jedná: Udělat lidi šťastnými

2. Jaké zvolit postupy? Hier bin ich zu Hause! Altenheim St. Elisabeth Elisabeth Jünemann Rozhodnutí o zásadním směřování přichází směrem z vrchu. Směrem dolů se dostanou jen tehdy, když jsou vysvětleny a komunikovány tak, aby byl jasný jejich dopad pro praxi. Rozhodnutí, vydat se směrem lásky sv. Alžběty má důsledky. Strategické důsledky. Má vliv na zaběhnuté struktury a zvyky.

2.1 Uskutečnění hlavních myšlenek Elisabeth Jünemann „Byla k nim tak dobrotivá a láskyplná, ž e ji všichni nazývali `matkou´, kdy ž vstoupila do domu, p ř átelsky se k ní seb ě hli a radostn ě ji objímali.“ Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Realizace: Pomocí lásky při práci. Láska, která je umožněna díky vhodným strukturám. Tím se může stát pevnou zvyklostí.

2.2 Uskutečnění hlavních myšlenek Elisabeth Jünemann Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Realizace: Musíme sdílet nadšení pro věc. Nadšení z Boží lásky a z lásky k Bohu. Nadšení musí být nakažlivé. Musíme ho přenášet na další lidi. Al ž b ě ta vid ě la v ostatních lidech Boha. Z lásky k n ě mu „… snášela, také v lét ě, bez jakýchkoli známek znechucení, ten nejhorší nemocni č ní vzduch, které její pomocnice vydr ž ely jen st ěž í a za neustálého reptání, a ješt ě p ř itom ší ř ila radostnou náladu.“

2.3 Uskutečnění hlavních myšlenek Elisabeth Jünemann Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Al ž b ě ta se u stolu ptala na p ů vod jídel a nápoj ů. Pokud pokrmy pocházely z hrab ě cího majetku, víno ale bylo získáno nekale, pak ř ekla: „Dnes smíte jen pít!“ Pokud byly pokrmy získány vynuceným zp ů sobem, zatímco víno pocházelo z vlastních vinic, pak ř ekla: „Dnes smíte jen pít!“. Pokud m ě lo jídlo i pití správný p ů vod, pak zatleskala radostí a zvolala: „Na zdraví! Dnes budeme jíst i pít!“ Realizace: Odporem. V systému. Zodpovědně k sám sobě a k Bohu. Dle principu „christonomie“.

3. Co lze a co už ne? Hier bin ich zu Hause! Altenheim St. Elisabeth Elisabeth Jünemann Strategická rozhodnutí je třeba přijímat na nižší úrovni. Na operativní úrovni. Je nutné formulovat taková pravidla, které budou vhodně ovlivňovat každodenní události. Zavést stálé postupy (rutina). 800 let staré formy řízení a správy, které ukazují orientaci i dnes – pozitivní i negativní

3.1.1 Co lze: Elisabeth Jünemann Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Zacházet s člověkem, jako s lidskou bytostí s mnoha schopnostmi. Namísto toho, abychom se věnovali jen jedné hlavní schopnosti. Al ž b ě ta je mimo ř ádn ě schopná a pe č ující. O t ěž ce nemocné se stará sama osobn ě. Je hospodárná: Aby zabránila obchodování s potravinami, dostal ka ž dý p ř i výdeji jídla pro chudé práv ě tolik, kolik na daný den pot ř eboval. Je sociální: V dobách hladu rozd ě lovala nejen obilí, ale také boty a srpy, aby se lidé mohli nau č it sklízet sami. Alžbětino chování odkazuje na ženu mnoha profesí. Jen tak je možné „učinit člověka šťastným“.

3.1.2 Co lze: Elisabeth Jünemann Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Organizační struktury je nutné přizpůsobit aktuálnímu vývoji. Namísto toho, abychom trvali na starých a pohodlných zvyklostech. Al ž b ě ta sama vyhledává nemocné. Pe č uje o n ě v jejich domech, na míst ě, kde ž ijí. Poskytuje ur č itý druh „ambulantní slu ž by“. Sou č asn ě podporuje zakládání hospic ů. Neboť jen tak je možné zajistit dlouhodobou a strukturovanou pomoc nemocným a chudým. Alžběta vyhledává také vhodné organizační struktury. Jen tak je možné zajistit službu bližním v různých společenských – politických – ekonomických poměrech.

3.1.3 Co lze: Elisabeth Jünemann Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Ekonomická hlediska je třeba nahlížet principem spravedlnosti. Namísto toho, abychom sázeli na osobní hospodářský prospěch. A nebo abychom přestali být ekonomicky aktivní úplně. Al ž b ě ta neodmítá vlastnictví. Po č ítá s ním jako se sou č ástí své logiky. Ptá se ovšem na to, jak byl majetek získán, komu pat ř í a komu by m ě l pat ř it. Podle odpov ě di, kterou získá na tyto otázky, vyvozuje p ř íslušné morální (ne legislativní) d ů sledky: Alžběta pracuje v rámci existujících systémů, například v hospodářství – ale používá u toho svá vlastní kritéria. Jen tak je možné realizovat lásku dle jejich zásad.

3.2.1 Co nelze: Elisabeth Jünemann Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Nedodržovat časové hranice. Namísto vytvoření přesných časových struktur, oddělovat práci od odpočinku. Kdy ž Al ž b ě ta pobývala v Eisenachu, odd ě lovala č as, který trávila na hrad ě Wartburg (soukromý ž ivot) od č asu, kdy pracovala v podhradí (slu ž ba). Tato hranice mezi osobním ž ivotem a nasazením p ř i slu ž b ě bli ž nímu zmizela, kdy ž Al ž b ě ta po smrti svého mu ž e p ř esídlila do Marburgu a tam zalo ž ila hospic. Pracovala bez ustání, neměla chvíli, kdy by si odpočinula. Ani v neděli. Za tři roky zemřela na vyčerpání, protože nebyla schopná se vypořádat se svým zdravotním stavem. Rozdělením času (k odpočinku, k práci, k modlitbě) si organizujeme náš život. Pokud nebudeme schopni si takto svůj čas strukturovat, budeme slabší při výkonu naší služby. Tak to (dnes) nelze.

3.2.2 Co nelze: Elisabeth Jünemann Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Nedodržovat hranice prostoru. Podpora teritoriálního uspořádání tak, aby dbalo na privátní sféru. Al ž b ě ta p ř ekra č ovala ur č itým zp ů sobem hranice prostoru – o tom sv ě d č í r ů zné p ř íb ě hy, nap ř íklad o malomocném č lov ě ku v její posteli – co ž je v dlouhodob ě nesnesitelné. Kdo by chtěl žít a pracovat se ženou, pro kterou už neexistuje žádný osobní a soukromý životní prostor? Oddělení osobního prostoru, intimní sféry patří k elementárním lidským potřebám. Pokud toto nebudeme respektovat, dříve či později nebudeme službu bližním schopni zajistit. Tak to (dnes) nelze.

3.2.3 Co nelze: Elisabeth Jünemann Libellus de dictis quatuor ancillarum S. Elisabeth confectus. Nedodržovat osobní hranice. Být si vědom struktur, které respektují blízkost a umožňují odstup. Al ž b ě ta udr ž ovala velmi úzký kontakt se svými spolupracovnicemi – pravd ě podobn ě to bylo vyjád ř ení jejího blízkého osobního vztahu k nim. Ale její blízká náklonnost k lidem v hospici vedla také k p ř ehmat ů m. V Marbugru nechala například bez okolků ostříhat jedné mladé ženě jménem Hildegunda její krásné dlouhé vlasy, protože byla toho názoru, že se při jedné slavnosti moc drala do popředí. Donutila ji tím k ponížení? Také nutila jednu starou ženu ke zpovědi, když dělala, že spí. Donutila ji tím ke zbožnosti? Nedodržování osobních hranic je v přímém rozporu s lidskou svobodou. Lidi není možné donutit k tomu, aby byli „šťastní“. Tak to (dnes) nelze.

= Láska v pojetí podle sv. Alžběty musí být realizována, vyjasněna a zapojená do rozhodovacích procesů na všech úrovních, snižuje riziko a vytváří prostředí důvěry. Láska Sv. Alžběta – v organizacích: Je to celý soubor organizačně-etických procesů Elisabeth Jünemann Hier bin ich zu Hause! Altenheim St. Elisabeth

Organizovaná láska k bližnímu Určuje sociální jednání v rámci církve Prof. Dr. theol. Elisabeth Jünemann