Právní úprava: Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Gesetze: „Schulisches“ Gesetz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ.
Advertisements

SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Schulsystem in Deutschland Autor: Mgr. Kostiuková N.
SPŠ stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954 Tschechien – Schulsystem Autor: Mgr. Kostiuková N.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_Erinnerungen.
Arbeitslosigkeit. Název školy:Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Předpoklady poskytnutí dotace Společný technický sekretariát Drážďany.
VÝPOČET ČISTÉ MZDY VY_32_INOVACE_12_1_5 VÝPOČET ČISTÉ MZDY Autor: Ing. Jana Rauscherová Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace Gymnázium a Střední.
 problematika odborné způsobilosti SBS 20 let upravena naprosto nedostatečným způsobem,  především v oblasti soukromých detektivních služeb,  živnostenský.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Rekvalifikace a veřejné zakázky v oblasti zaměstnanosti Mgr. Eva Friedrichová vedoucí oddělení poradenství Úřad práce v Liberci Projekt: Podpora dalšího.
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
T RPNÝ ROD V NĚMČINĚ PhDr. Taťána Tonová. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE Kód DUMu: VY_32_INOVACE_4.NJ.17.
HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ VY_32_INOVACE_14_1_5 HRUBÁ MZDA VČETNĚ PŘÍPLATKŮ Autor: Ing. Jana Rauscherová CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Akční plán podpory odborného vzdělávání stav realizace k
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Österreich - Oberfläche Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Německý jazyk - reálie německy mluvících zemí.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Informační a poradenské centrum ZČU
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
Povolání, zaměstnání, práce
Anotace Seznámit žáky s fungováním školství v ČR. Popsat jednotlivé stupně a možnosti přechodu z nižšího na vyšší stupeň. Výukový materiál.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Obchodní akademie Náchod
Důležité informace pro rodiče vycházejících žáků
Výsledky přijímacího řízení
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ I.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Legislativní změny novela školského zákona zákonem č. 178/2016 Sb., která mj. zavádí jednotnou přijímací zkoušku do oborů vzdělání s maturitní zkouškou.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Plánování ve školní tělesné výchově
Pilotní projekt duálního systému v msk
Určování času VY_22_INOVACE_07_140
31 Základní typy zdravotnických systémů
PŘEDSTAVUJEME STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ ELEKTROTECHNICKÉ V PLZNI
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
Přijímací řízení pro školní rok 2011/2012
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Tschechien – Schulsystem
Přijímací řízení na střední školy 2016/2017
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
PŘEDSTAVUJEME STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ ELEKTROTECHNICKÉ V PLZNI
Schulsystem in Deutschland
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Označování času v němčině
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Ústav znalectví a oceňování
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2019
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
VZDĚLÁVÁNÍ VE SVĚTLE DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE
Bezpečnostní vzdělávání v ČR
Transkript prezentace:

Právní úprava: Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Gesetze: „Schulisches“ Gesetz Nr. 561/2004 Struktura českého vzdělávacího systému Struktur des tschechischen Bildungssystems Markéta Metelková1

Finance Financování všech typů škol  mateřské, základní, střední a vyšší odborné školy jsou ve většině případů financovány vícezdrojově  MŠMT přiděluje krajům finanční prostředky na mzdy zaměstnanců, učebnice a učební pomůcky  provozní výdaje škol a investiční náklady hradí kraje nebo obce, které tyto školy zřizují  uplatňována metoda financování dle počtu vzdělávaných osob  vysoké školy jsou financovány ze státního rozpočtu prostřednictvím MŠMT Finanzierung des Schulwesens  Kindergaerten, Grundschulen, Sekundarschulen und Fachhochschulen werden meistens aus mehreren Geldquellen finanziert  Schulministerium weisst an die 14 tschechischen Bezirke Finanzmittel fuer Loehne, Lehrbuecher und Unterrichtsgegenstaende  Betriebskosten der Schulen und Investitionen werden durch Bezirke o. Gemeinden gedeckt, die diese Schulen errichten  Geldmittelumfang richtet sich nach der SchuelerInnen- u. StudentenInnenanzahl  Universitaeten u. Hochschulen werden aus dem Staatsbudget mittels Schulministerium finanziert Markéta Metelková2

Střední školy Druhy středních škol a jejich charakteristika Klassifizierung der Schulen (Hoehere Sekundarbildung) Gymnázium (ISCED 3A) - zakončeno maturitní zkouškou Gymnasium (ISCED 3A) - mit Abiturpruefung abgeschlossen Střední odborná škola (ISCED 3A) - zakončena maturitní zkouškou Fachoberschule (ISCED 3A) - mit Abiturpruefung abgeschlossen Střední odborné učiliště (ISCED 3C) - zakončeno závěrečnou zkouškou a udělením výučního listu, popř. zakončeno závěrečnou zkouškou a udělením vysvědčení o závěrečné zkoušce - nabízeny také programy pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (ISCED 2C/3C) Berufsfachschule (ISCED 3C) – abgeschlossen mit Abschlusspruefung und mit Facharbeiterbrief, bzw. mit Abschlusspruefung und dem Zeugniss ueber die Abschlusspruefung - es gibt auch Programme fuer Schueler mit Sonderbildungsbeduerfnissen (ISCED 2C/3C) Markéta Metelková 3

Střední školy Markéta Metelková4 St řední vzdělávání (vyšší sekundární vzdělávání), ISCED 3  předpokladem pro přijetí ke střednímu vzdělávání je splnění povinné školní docházky a splnění podmínek přijímacího řízení  střední školy jsou zřizovány především kraji Hoehere Sekundarbildung, ISCED 3  Zugangsvoraussetzung zur Sekundarbildung ist die allgemeine Schulpflicht zu beenden und die Bedingungen des Aufnahmeverfahrens zu erfuellen  Berufsschulen, Berufsfachschulen und Berufsoberschulen, Fachoberschulen, Gymnasien werden vor allem von den Bezirken (Selbstverwaltungseinheit im Rahmen der Republik) errichtet

Učiliště  SOU také nabízejí malý počet čtyřletých programů ukončených maturitní zkouškou (ISCED 3A), které poskytují kvalifikaci pro vykonávání náročných manuálních prací a technických povolání. SOU mohou nabízet také kratší programy (ISCED 2C) pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami  oproti oborům ukončeným maturitní zkouškou mají obory středního vzdělání s výučním listem menší podíl všeobecné vzdělávací složky a jsou výrazně prakticky zaměřeny  důležitou součástí vzdělávání je odborný výcvik, kterému je věnována průměrně téměř polovina celkového vyučovacího času  An den Berufsfachschulen wird auch eine kleine Anzal der 4jaehrigen Programme angeboten, die mit Abitur abgeschlossen sind (ISCED 3A). Es werden auch kuerzere Programme fuer Schueler mit Sonderbeduerfnissen angeboten (ISCED 2C)  Im Gegensatz zu den Abiturprogrammen haben die Berufsfachschulen (beendet mit Facharbeiterbrief) kleineren Anteil der allgemein bildenden Faechern und sind stark praktisch orientiert.  sehr wichtiger Teil der Bildung ist die Fachvorbereitung, deren durchschnittlich die Haelfte der gesamten Unterrichtszeit gewidmet ist Markéta Metelková 5

Učiliště Střední odborná učiliště  střední odborná učiliště poskytují dvouleté a tříleté programy odborného vzdělávání ukončené závěrečnou zkouškou (ISCED 3C)  absolventi jsou připraveni k vykonávání manuálních prací a obdobných povolání. Mohou buď vstoupit přímo na trh práce, nebo absolvovat dvouleté nástavbové studium (ISCED 4A) a složit maturitní zkoušku Berufsfachschulen  bieten zwei- und dreijaehrige Berufsbildungprogramme an, die mit Abschlusspruefung abgeschlossen sind (ISCED 3C)  Absolventen sind fuer manuelle Berufe vorbereitet. Sie koennen gleich in den Arbeitsmarkt einsteigen oder ein Aufbaustudium machen (ISCED 4A) und das Abitur ablegen

Odborné vzdělávání Střední odborná škola  střední odborné školy (SOŠ) poskytují čtyřleté programy odborného vzdělávání ukončené maturitní zkouškou (ISCED 3A). Tyto školy mají dva hlavní úkoly: připravit žáky k výkonu středních technických, ekonomických a obdobných funkcí a/nebo je připravit na další studium na vysokoškolské úrovni Berufsbildung - Fachoberschule  sie bietet vierjaehrige Berufsbildungprogramme an, die mit Abiturpruefung abgeschlossen sind (ISCED 3A). Diese Schule hat 2 Aufgaben: die Schueler fuer die Ausuebung technischer, wirtschaftlicher Berufe und/oder fuer folgendes Studium an der Universitaet zu vorbereiten Markéta Metelková7

Vysoké školy Vysoké školy poskytují vzdělání na třech základních úrovních: Bildung wird auf 3 Ebenen angeboten:  Bakalářský studijní program, ISCED 5A  Magisterský studijní program, ISCED 5A  Doktorský studijní program, ISCED 6  Bachelor, ISCED 5A  Master, ISCED 5A  Doktorstudium, ISCED

Jak dál? Vývojové tendence odborného školství po roce 1989  po politických a hospodářských změnách v roce 1989 přestalo existovat úzké propojení mezi odbornými školami a výrobním sektorem. Současným cílem politiky odborného vzdělávání je podporovat nové způsoby spolupráce mezi vzdělávací sférou a zaměstnavateli Entwicklung der beruflichen Schulen nach 1989  nach der politischen und wirtschaftlichen Wende in 1989 verschwand enge Verbindung zwischen den beruflichen Schulen und dem Produktionssektor  heutzutage ist es ein wichtiges Ziel, die neuen Moeglichkeiten der Zusammenarbeit zwischen der Bildung und Arbeitsgebern zu unterstuetzen Markéta Metelková9

Děkuji za pozornost, Markéta Metelková