Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Lom světla – II.část Číslo DUM: III/2/FY/2/3/18 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Lom světla – II.část Číslo DUM: III/2/FY/2/3/18 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla – II.část Číslo DUM: III/2/FY/2/3/18 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace:Žák se seznámí s lomem světla, s tím co je to mezní úhel, úplný odraz a jeho využitím, dále také s novou veličinou, kterou je index lomu světla. Klíčová slova: lom světla, lom od kolmice, lom ke kolmici, úhel dopadu, úhel lomu, mezní úhel, úplný odraz, index lomu. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 9. ročníku Datum vzniku DUM:

2 Lom světla-II.část Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

3  Kouknu-li se do klidné vodní hladiny, vidím se v ní, ale vidím i co je pod hladinou. To je způsobeno tím, že na rozhraní dvou prostředí se část světla odráží a část světla se láme.  Vzhledem k tomu, že v každém prostředí se světlo šíří jinou rychlostí, je úhel lomu jiný než úhel pod kterým světlo dopadá. To je důvod proč je pro nás tak obtížné vzít do ruky např. kámen, který vidíme pod hladinou.  Jestliže paprsek dopadá kolmo na rozhraní dvou prostředí, tak se neláme. Opakování 7.ročníku

4 Lom ke kolmici  Jedná-li se o přechod světla z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí hovoříme o lomu ke kolmici (př. voda – vzduch, sklo – vzduch).  V tomto případě je úhel α větší než úhel β.

5  Jedná-li so o přechod z opticky řidšího do opticky hustšího prostředí hovoříme o lomu od kolmice (př. Vzduch – voda, vzduch – diamant).  V tomto případě je úhel β větší než úhel α. Lom od kolmice

6  U lomu od kolmice, tedy šíří-li se paprsky z opticky hustšího do opticky řidšího prostředí, může vzniknout situace, kdy je úhel lomu roven 90 0 a při každém dalším zvětšení úhlu dopadu už se světlo neláme, ale pouze odráží – nastává úplný odraz.  Největší úhle dopadu při kterém se ještě světlo láme nazýváme mezní úhel. Pro rozhraní sklo – vzduch je velikost mezního úhlu Mezní úhel

7  Na principu totálního odrazu jsou založena optická vlákna, jsou plastová nebo skleněná a slouží např. k přenosu světla díky minimálním ztrátám vhodné i na větší vzdálenosti, ale také v lékařství k zobrazení vnitřních orgánů. Využití totálního odrazu světla

8  Je to bezrozměrná fyzikální veličina, která popisuje šíření světla a vyjadřujeme jí jako podíl rychlosti světla prostředí ze kterého světlo přichází a prostředí do kterého se láme. v 1 n = v 2  Vzhledem k tomu, že různých dvojic prostředí by bylo velké množství, tak pro zjednodušení zavádíme absolutní index lomu, to je podíl rychlosti světla ve vakuu a rychlosti světla v daném prostředí. c n = v Index lomu

9  Jaká je rychlost světla ve skle, jestliže absolutní index lomu skla n = 1.5, rychlost světla ve vzduchu cca km/s. 1,5 = / v 1,5 v = v = km/s Rychlost světla ve skle je km/s. Absolutní index lomu - příklad

10 Otázky a úkoly: 1.Proč je úhle dopadu světla jiný než úhel lomu, vyjma paprsku, který dopadá kolmo na rozhraní. Protože v každém z optických prostředí se světlo šíří jinou rychlostí. 2.Jestliže se světlo šíří ze vzduchu do vody jedná se o lom od kolmice, nebo lom ke kolmici ? lom od kolmice 3.Co to je mezní úhel? Největší úhel dopadu, při kterém se ještě světlo láme, nazýváme mezní úhel. 4.Co to je absolutní index lomu ? Podíl rychlosti světla ve vakuu a rychlosti světla v daném prostředí.

11 5.Jaká je rychlost světla ve vodě, jestliže absolutní index lomu vody je 1,33, rychlost světla ve vzduchu je km/s. n = c/v 1,33 = /v v = /1,33 v = ,909 Rychlost světla ve vodě je přibližně km/s. 3.Uveď příklad praktického využití totálního odrazu světla. Totální ho odrazu se využívá například v lékařství k zobrazení vnitřních orgánů.

12 SÁNDOR, Zátonyi. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: BIGRIZ. wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použité zdroje:


Stáhnout ppt "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Lom světla – II.část Číslo DUM: III/2/FY/2/3/18 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google