Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny a jejich měření Autor: Mgr. Petra Kejkrtová Anotace:Žák se seznámí s postupem měření teploty, naučí se odečítat hodnotu teploty z jednotlivých druhů teploměrů. Klíčová slova: Postup měření teploty, teploměr, laboratorní teploměr, meteorologická stanice, měření teploty v průběhu času, odečítání hodnoty teploty. Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 6. ročníku Datum vzniku DUM:

2 Měření teploty Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Petra Kejkrtová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

3  Existuje několik druhů teploměrů, např. kapalinový, bimetalový, plynový, odporový, termoelektrický, radiační, infračervený atd. Postup měření teploty:  Zvolíme vhodný teploměr  Zjistíme, v jakých jednotkách je sestrojena stupnice teploměru  Určíme, jaký teplotní rozdíl odpovídá nejmenšímu dílku stupnice  Zjistíme měřící rozsah teploměru  Odečteme hodnotu až se ustálí(na stupnici se díváme kolmo) Teplota se měří teploměrem

4 Naučíme se odečítat hodnotu ze stupnice: t = 61 °C t = 17 °C t = 7 °C t = 83 °C 1 dílek = 1 °C

5 Odečtěte t = -4 °C t = 84 °C t = -1 °C t = -6 °C 1 dílek = 1 °C

6 Teplotu lidského těla měříme lékařským teploměrem. t = 38,3 °C t = 36,5 °C t = 36,2 °C t = 38,7 °C 1 dílek = 0,1 °C

7  Chceme-li měřit teplotu nějakého tělesa, musíme zajistit, aby bylo delší dobu ve styku s teploměrem. Dojde k vyrovnání teploty teploměru a měřeného tělesa. Hodnotu na teploměru můžeme odečíst, až když se již nemění. Měření teploty laboratorním teploměrem:  Do kádinky nalijeme teplou vodu  Vložíme laboratorní teploměr, uchycený ve stojánku, aby se nedotýkal skla ani naší ruky  Počkáme, až se rtuť v teploměru ustálí  Přečteme hodnotu na stupnici(teploměr nevyjímáme) Měříme teplotu

8 Měření teploty venkovním lihovým teploměrem:  Umístíme teploměr venku na takové místo, aby na něj nesvítilo slunce  Necháme ho tam dostatečně dlouhou dobu  Počkáme, až se rtuť v teploměru ustálí  Přečteme hodnotu na stupnici Teplota vzduchu závisí také na nadmořské výšce.

9 Existují domácí teploměry, které umožňují měřit současně venkovní a vnitřní teplotu vzduchu, vlhkost vzduchu, oblačnost, tlak vzduchu, rosný bod, ukazují čas. Domácí meteorologické stanice

10  Na meteorologických stanicích se měří teplota vzduchu po celý den. Příklad jednoho měření si ukážeme. Výsledky měření jsou uvedeny v tabulce. Průběh teploty vzduchu znázorňujeme pomocí grafu. Jak se mění teplota vzduchu v průběhu času

11 Na meteorologických stanicích se používá automatický přístroj k měření teploty vzduchu. Ten měří teplotu plynule a zapisuje ji na papír. Je to bimetalový teploměr, u kterého je ručka opatřena hrotem. Hrot se dotýká papíru navinutého na válci, který se rovnoměrně otáčí. Tento přístroj se nazývá termograf.

12 Otázky a úkoly: 1. Jaký je postup měření teploty? viz. Prezentace 2. Vyjmenuj některé druhy teploměrů. kapalinový, bimetalový, odporový, termoelektrický, radiační, infračervený 3. Popiš domácí meteorologickou stanici. Umožňuje měřit současně teplotu, tlak, vlhkost vzduchu, ukazuje čas atd. 4. Co je to termograf? Automatické zařízení, které slouží nejen k měření teploty vzduchu, ale i k záznamu naměřených hodnot v průběhu času. 5. Urči o kolik a jak se změnila teplota v těchto případech: z 16 °C na 23 °C, z 53 °C na 12 °C, z -12 °C na -3 °C, z -6 °C na 4 °C a z 18 °C na -7 °C zv. o 7 °C, sn. o 41 °C, zv. o 9 °C, zv. o 10 °C, sn. o 25 °C

13 Otázky a úkoly: 6. Odečtěte hodnoty z teploměrů t = 31 °C t = 77 °C t = -3°C t = -5 °C t = 38,1 °C t = 36,2 °C

14 Otázky a úkoly: 7. Překresli si stupnice do sešitu a dokresli správně hodnotu. t = 22 °C t = 81 °C t = -6°C t = -13 °C t = 37,6 °C t = 35,9 °C

15 Řešení: t = 22 °C t = 81 °C t = -6°C t = -13 °C t = 37,6 °C t = 35,9 °C

16 [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: BJOERTVEDT. wikimedia: termograf [online]. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported na WWW: 0_Nansen_IMG_0420.jpg 0_Nansen_IMG_0420.jpg Ostatní obrázky a fotografie autor. Použité zdroje:


Stáhnout ppt "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Měření teploty Číslo DUM: III/2/FY/2/1/14 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Fyzikální veličiny."

Podobné prezentace


Reklamy Google