Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Čočky - rozptylky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Čočky - rozptylky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - rozptylky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace:Žák se seznámí s tím, co to je rozptylka, jaké vlastnosti má obraz předmětu vytvořený rozptylkou a jaké je její využití. Klíčová slova: rozptylka, význačný paprsek, lom světla Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 9. ročníku Datum vzniku DUM:

2 Čočky - rozptylky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

3  Rozptylka je čočka, která mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý.  Rozptylka je uprostřed vždy tenčí než na okraji a obraz předmětu vytvořený rozptylkou je zmenšený.  Stejně jako spojka je rozptylka vyrobena z průhledného materiálu (sklo, plast ), materiál pro výrobu je charakteristický tím, že má index lomu menší než jedna. Čočky dělíme na spojky a rozptylky. Co to jsou rozptylky?

4 Druhy rozptylek  Z hlediska tvaru rozeznáváme rozptylky - dvojduté - ploskoduté - vypukloduté  Schématická značka rozptylky

5  K zobrazení předmětu rozptylkou používáme 3 význačné paprsky. 1) Paprsek, který je rovnoběžný s optickou osou se láme do ohniska. Konstrukce obrazu

6 2)paprsek, který prochází ohniskem se láme rovnoběžně s optickou osou 3)paprsek, který prochází optickým středem se neláme

7  Obraz předmětu vytvořený pomocí rozptylky není závislý na vzdálenosti předmětu od čočky, ale je vždy přímý, zmenšený a zdánlivý. Vlastnosti obrazu

8  fotoaparát  kukátko ve dveřích  brýle ( krátkozrakost )  dalekohled Praktické využití rozptylek

9 Otázky a úkoly: 1. Jak můžeme popsat rozptylku? Rozptylka mění rovnoběžný svazek paprsků na rozbíhavý a uprostřed je vždy tenčí než na okrajích. 2. Jaké druhy rozptylek znáte? Dvojdutá, ploskodutá, vypuklodutá 3. Jaké jsou vlastnosti obrazu vytvořeného rozptylkou? Obraz je vždy přímý, zmenšený a zdánlivý 4. Který z význačných paprsků se neláme. Paprsek, který prochází optickým středem. 5.Uveďte příklady využití rozptylky v běžném životě. Brýle, dalekohled atd…..

10 TAMASFLEX. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CHE. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ROCHA, Victor. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použité zdroje:


Stáhnout ppt "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Čočky - rozptylky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/13 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google