Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:"— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor: Ing. Markéta Střelcová Anotace:Žák se seznámí s tím, co je to spojka, pomocí čeho tvoříme obraz na spojce, jaké jsou vlastnosti tohoto obrazu a také s praktickým využitím spojek. Klíčová slova: čočka, spojka, význačný paprsek, obraz Metodické pokyny: PC, DTP, metodické pokyny jsou součástí materiálu Druh učebního materiálu: Prezentace doplněná fotografiemi a úkoly. Druh interaktivity: Kombinovaná Cílová skupina: Žák 9. ročníku Datum vzniku DUM:

2 Čočky - spojky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Markéta Střelcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

3  Čočky jsou tělesa, která jsou z průhledného materiálu, lomem mění směr světelných paprsků. Nejčastěji jsou vybroušené ze skla, ale k jejich výrobě se používají také plasty.  Materiál z kterého je čočka vyrobena můžeme charakterizovat pomocí indexu lomu, který je u tohoto materiálu vždy větší než jedna.  Čočky dělíme na spojky a rozptylky. Co to jsou čočky?

4  Spojky mění rovnoběžný svazek světelných paprsků na sbíhavý.  Spojka může mít různý tvar, ale uprostřed je vždy tlustší než na okraji.  Zvětšuje obraz pozorovaného předmětu. Spojky

5 Druhy spojek  Z hlediska tvaru rozeznáváme spojku - dvojvypuklou - ploskovypuklou - dutovypuklou  Schématická značka spojky

6  Ke konstrukci obrazu využíváme tzv. význačné paprsky 1)paprsek který je rovnoběžný s optickou osou se láme do ohniska Konstrukce obrazu

7 2) paprsek, který prochází ohniskem se láme rovnoběžně s optickou osou 3) paprsek, který prochází optickým středem se neláme

8  Vlastnosti obrazu se mění podle toho, jaká je vzdálenost předmětu od spojky.  Je-li předmět daleko je obraz zmenšený, převrácený a skutečný.  Přibližujeme-li předmět obraz se zvětšuje, stále je převrácený a skutečný.  Dáme-li předmět blíž, než je ohnisková vzdálenost čočky, je obraz zvětšený, přímý a zdánlivý. Vlastnosti obrazu

9  fotoaparát lupa brýle dalekohled Praktické využití spojek

10 Otázky a úkoly: 1.Jak můžeme popsat spojku? Mění rovnoběžný svazek paprsků na sbíhavý a uprostřed je vždy tlustší než na okraji. 2. Pomocí čeho tvoříme obraz předmětu na spojce? Využitím tří význačných paprsků. 3. Na čem závisí vlastnosti obrazu vytvořeného spojkou. Na vzdálenosti předmětu od spojky. 4. Kdy je obraz vytvořený spojkou zvětšený, přímý a zdánlivý? Dáme-li předmět blíž, nežli je ohnisková vzdálenost čočky. 5.Uveďte příklady využití spojek? př. Lupa, brýle, dalekohled atd.

11 TAMASFLEX. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ROCHA, Victor. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HANNEN, Tom. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Použité zdroje: HOGERVORST, Gerard. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: WOLFEN, Silva. Wikipedia.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3811 Název DUM: Čočky - spojky Číslo DUM: III/2/FY/2/3/12 Vzdělávací předmět: Fyzika Tematická oblast: Optika Autor:"

Podobné prezentace


Reklamy Google