Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Fyzika 8. ročník Světelné jevy AnotacePrezentace, která se zabývá lomem světelného paprsku AutorIng. Zdeněk Fišer JazykČeština Očekávaný výstupŽáci popíší.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Fyzika 8. ročník Světelné jevy AnotacePrezentace, která se zabývá lomem světelného paprsku AutorIng. Zdeněk Fišer JazykČeština Očekávaný výstupŽáci popíší."— Transkript prezentace:

1

2 Fyzika 8. ročník Světelné jevy AnotacePrezentace, která se zabývá lomem světelného paprsku AutorIng. Zdeněk Fišer JazykČeština Očekávaný výstupŽáci popíší světlo jako medium SVPNe Klíčová slovaFyzika, světlo Druh učebního materiáluPrezentace Druh interaktivityKombinace Cílová skupinaŽák Stupeň a typ vzděláváníZákladní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina12-15 let Celková velikost2 394 kB

3 Fyzika 8. ročník Chování paprsků při přechodu mezi různými optickými prostředími Lom světla

4 LOM SVĚTLA Jestliže dopadá paprsek světla na hladinu vody, částečně se odráží a část prochází do vody, přitom změní svůj směr, láme se. Úhel lomu je menší než úhel dopadu. Světlo se láme ke kolmici. Lom světla je způsoben změnou rychlosti světla. Ve skle nebo ve vodě má světlo menší rychlost než ve vzduchu. kolmice dopadu k vzduch voda  

5 Lom světla nastává na rovinném rozhraní dvou optických prostředí. Postupuje – li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří menší rychlostí (např. ze vzduchu do skla), nastane lom paprsku ke kolmici.   k – vzduch 2 – sklo  > 

6 Postupuje – li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří větší rychlostí (např. z vody do vzduchu), nastane lom paprsku od kolmice.   k – sklo 2 – vzduch  < 

7 Jestliže paprsek dopadá kolmo na rozhraní dvou prostředí, paprsek nezmění svůj směr, neláme se. k – sklo 2 – vzduch  =  = 0°

8 Zvláštní případ lom paprsku od kolmice: Je-li úhel dopadu a přibližně 42°, láme se paprsek do rozhraní. Úhel, při kterém nastane lom do rozhraní, se nazývá mezní úhel.   k – sklo 2 – vzduch  = 42° 90°

9 Zvětšujeme – li dále úhel dopadu a, už se všechno světlo odráží, žádné se neláme do vzduchu. Říkáme, že nastal úplný odraz.  k – sklo 2 – vzduch  > 42°

10 Díváme–li se na hladinu vody v akváriu zespodu, při vhodném úhlu zjistíme, že se leskne jako zrcadlo. Svíčka položená vedle nádoby nebo ryby v akváriu se v ní zobrazí jako v zrcadle. Je to proto že světlo dopadající na rozhraní voda – vzduch pod úhlem větším než mezní úhel (asi 49° ) se všechno odráží spět do vody, vůbec neprochází do vzduchu.

11 Úplný odraz se využívá ve světlovodech. Jsou to průsvitná skleněná nebo plastová vlákna. Světlo, které vstoupí pod vhodným úhlem do světlovodu, zůstává díky úplnému odrazu na jeho stěnách stále uvnitř světlovodu a vystoupí z něj až na konci vlákna. Využívá se v lékařství k zobrazení některých vnitřních orgánů.

12 Otázky a úkoly: 1.Představ si že ležíš u okraje bazénu s vodou. Na dně leží malý kámen. Nakresli chod paprsků a vysvětli, proč se ti zdá, že kámen leží jinde.

13 Zdroje: Učebnice Fyzika 7 – nakladatelství Fraus


Stáhnout ppt "Fyzika 8. ročník Světelné jevy AnotacePrezentace, která se zabývá lomem světelného paprsku AutorIng. Zdeněk Fišer JazykČeština Očekávaný výstupŽáci popíší."

Podobné prezentace


Reklamy Google