Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma : Lom světla Autor : Mgr. Monika Konečná

2 Opakujeme: 1) Jaká je rychlost světla ve vakuu? _______________ ( km/s) 2) Uveď alespoň dva zdroje světla? _________, __________ (Slunce, žárovka) 3) Je Měsíc zdrojem světla? Vysvětli. _________ (Ne. Odráží světlo dopadající ze Slunce.) Doplň chybějící text: Světlo je ______________ vlnění o vlnových délkách _______ až __________ nm. Ve stejnorodém prostředí se šíří ___________ a za neprůsvitnou překážkou se vytváří ________. (400 nm)(elektromagnetické) (přímočaře) (stín) (750)

3 1) 2) Proč se nám tužka ponořená do vody zdá zlomená? 3) Proč se nám kámen ve vodě zdá být blíže k hladině, než je ve skutečnosti?

4 - způsoben změnou rychlosti světla (ve skle nebo ve vodě má světlo menší rychlost než ve vzduchu) Lom světla - na rozhraní dvou optických prostředí - dochází ke změně směru paprsku 4) Lom ke kolmici k - kolmice dopadu vzduch voda úhel dopadu úhel lomu - úhel lomu je menší než úhel dopadu - postupuje-li světlo do prostředí, ve kterém se šíří menší rychlostí

5 5) Lom od kolmice - úhel lomu je větší než úhel dopadu - postupuje-li světlo do prostředí, ve kterém se šíří větší rychlostí vzduch voda

6 Mezní úhel - úhel, při kterém nastane lom do rozhraní - pro rozhraní sklo-vzduch je tento úhel asi 42° 6)

7 Úplný odraz - dopadá-li světlo pod úhlem větším než je mezní úhel, tak do druhého prostředí neproniká a pouze se odráží 7) Projevy v běžném životě: Klidná vodní hladina při pohledu ode dna funguje jako zrcadlo. Do vody je vidět pouze, když koukáme z výšky a po malým úhlem.

8 8) Vidí lovec vzdálenější rybu? Lovec vzdálenější rybu nevidí, protože paprsky, které se od ryby šíří směrem k němu, se odrážejí úplným odrazem od hladiny zpět do vody.

9 Využití úplného odrazu: - odrazné hranoly, které mění směr průchodu paprsků (fotoaparát, dalekohled..), odrazka 10) 9) - světlovody, optická vlákna 11) 12)

10 Nakresli pokračování paprsků. Zdůvodni. vzduchsklo vzduch voda sklo vzduch

11 Použité zdroje: Literatura: KOLÁŘOVÁ, H., et al. Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: Prometheus, s. ISBN Obrázky: 1) URL: [cit. 4. února 2011] 2) URL: [cit. 4. února 2011] 3) URL: 4) URL: [cit. 4. února 2011] 5) URL: [cit. 4. února 2011] 6) URL: [cit. 4. února 2011] 7) URL: [cit. 4. února 2011] 8-12) URL: [cit. 4. února 2011] Pozn: černý text = zápis do sešitu


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma."

Podobné prezentace


Reklamy Google