Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9. Téma : Lom světla Autor : Mgr. Monika Konečná

2 1) Jaká je rychlost světla ve vakuu? _______________
Opakujeme: 1) Jaká je rychlost světla ve vakuu? _______________ ( km/s) 2) Uveď alespoň dva zdroje světla? _________, __________ (Slunce, žárovka) 3) Je Měsíc zdrojem světla? Vysvětli. _________ (Ne. Odráží světlo dopadající ze Slunce.) Doplň chybějící text: Světlo je ______________ vlnění o vlnových délkách _______ až __________ nm. Ve stejnorodém prostředí se šíří ___________ a za neprůsvitnou překážkou se vytváří ________. (elektromagnetické) (400 nm) (750) (přímočaře) (stín)

3 Proč se nám tužka ponořená do vody zdá zlomená?
2) 1) Proč se nám kámen ve vodě zdá být blíže k hladině, než je ve skutečnosti? 3)

4 na rozhraní dvou optických prostředí
Lom světla na rozhraní dvou optických prostředí dochází ke změně směru paprsku způsoben změnou rychlosti světla (ve skle nebo ve vodě má světlo menší rychlost než ve vzduchu) Lom ke kolmici k - kolmice dopadu úhel dopadu úhel lomu je menší než úhel dopadu vzduch voda postupuje-li světlo do prostředí, ve kterém se šíří menší rychlostí úhel lomu 4)

5 úhel lomu je větší než úhel dopadu
Lom od kolmice úhel lomu je větší než úhel dopadu postupuje-li světlo do prostředí, ve kterém se šíří větší rychlostí voda vzduch 5)

6 úhel, při kterém nastane lom do rozhraní
Mezní úhel úhel, při kterém nastane lom do rozhraní pro rozhraní sklo-vzduch je tento úhel asi 42° 6)

7 dopadá-li světlo pod úhlem větším než je mezní úhel, tak do
Úplný odraz dopadá-li světlo pod úhlem větším než je mezní úhel, tak do druhého prostředí neproniká a pouze se odráží 7) Projevy v běžném životě: Klidná vodní hladina při pohledu ode dna funguje jako zrcadlo. Do vody je vidět pouze, když koukáme z výšky a po malým úhlem.

8 Vidí lovec vzdálenější rybu?
8) Lovec vzdálenější rybu nevidí, protože paprsky, které se od ryby šíří směrem k němu, se odrážejí úplným odrazem od hladiny zpět do vody.

9 Využití úplného odrazu:
odrazné hranoly, které mění směr průchodu paprsků (fotoaparát, dalekohled..), odrazka 10) 9) světlovody, optická vlákna 11) 12)

10 Nakresli pokračování paprsků. Zdůvodni.
vzduch sklo vzduch voda sklo vzduch

11 Použité zdroje: Literatura: Obrázky:
KOLÁŘOVÁ, H., et al. Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2000. 232 s. ISBN Obrázky: 1) URL:< 4. února 2011] 2) URL:< 4. února 2011] 3) URL:<KOLÁŘOVÁ, H., et al. Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání. Praha: Prometheus, str. 106.> 4) URL:< 4. února 2011] 5) URL:< 4. února 2011] 6) URL:< 4. února 2011] 7) URL:< 4. února 2011] 8-12) URL:< 4. února 2011] Pozn: černý text = zápis do sešitu


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Fyzika Ročník : 9."

Podobné prezentace


Reklamy Google