Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CZ.1.07/1.4.00/21.2791 VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CZ.1.07/1.4.00/21.2791 VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7."— Transkript prezentace:

1 CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7. ročník Klíčová slova: Lom ke kolmici, lom od kolmice, úplný odraz Autor: Mgr. Lucie Seidlerová Vzdělávací zařízení: Základní škola Frýdek-Místek, Pionýrů 400 Pionýrů 400, Frýdek – Místek Anotace : výukový materiál je určen pro práci s interaktivní tabulí a je umístěn na flash disku Ověřeno ve výuce dne : xx

2

3 Na rovinném rozhraní dvou optických prostředí nastává lom světla. Lom světla je způsoben změnou rychlosti světla z jednoho do druhého prostředí. Ve skle nebo ve vodě má světlo menší rychlost než ve vzduchu. Typy lomu světla Může nastat lom ke kolmici nebo lom od kolmice, podle toho, zda se rychlost sníží nebo zvýší.

4 Lom ke kolmici vzduch sklo (voda) kolmice dopadu α β α … úhel dopaduβ … úhel lomu Když vstupuje paprsek ze vzduchu (řidší prostředí) do skla nebo vody (hustší prostředí), láme se ke kolmici. α > β rovina dopadu

5 vzduch sklo (voda) kolmice dopadu α β α … úhel dopadu β … úhel lomu rovina dopadu Když vstupuje paprsek ze skla nebo z vody (hustší prostředí) do vzduchu (řidší prostředí), láme se od kolmice. α < β Lom od kolmice

6 vzduch sklo (voda) kolmice dopadu α β Pokud se bude zvětšovat úhel dopadu α, bude se zvětšovat i úhel lomu β až nastane: β = 90  … nedochází k lomu pak se úhel dopadu α nazývá …mezní úhel Pro rozhraní sklo – vzduch je mezní úhel α = 42 . rovina dopadu Pokud se bude dále zvětšovat úhel dopadu α, nastane pouze odraz a ne lom paprsku.

7 Při dopadu na vodní hladinu se světlo částečně odráží a částečně láme. Obrázek: BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 104.

8 Na rovinném rozhraní dvou optických prostředí nastává lom světla. Postupuje-li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří menší rychlostí, např. ze vzduchu do skla nastane lom paprsku ke kolmici. Postupuje-li paprsek do prostředí, ve kterém se světlo šíří větší rychlostí, např. z vody do vzduchu, nastane lom paprsku do kolmice. Lomený paprsek zůstává vždy v rovině dopadu.

9 Svíčka se zrcadlí ve vodní hladině, protože nastává úplný odraz světla při přechodu světla z vody do vzduchu. Obrázek: BOHUNĚK, J., KOLÁŘOVÁ, R., Fyzika pro 9. ročník základní školy. 1. vydání Praha: PROMETHEUS, ISBN , str. 107.


Stáhnout ppt "CZ.1.07/1.4.00/21.2791 VY_32_INOVACE_613_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7."

Podobné prezentace


Reklamy Google