Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“"— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola: Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona: III/2 Sada: VY_32_INOVACE_Eko.3.14 Tundra Vytvořeno: Ověřeno: Třída: AE3

2 Biom - tundra Vzdělávací oblast: Environmentální vzdělávání
Předmět: Ekologie Ročník: 3. Autor: Ing. Hana Antošová Časový rozsah: 3 vyučovací hodiny Pomůcky: notebook, dataprojektor Klíčová slova: biom, tundra, severní polokoule Anotace: Materiál je určen pro studenty environmentálních předmětů, především ekologie, pro upevnění znalostí o daném biomu.

3 Tundra Klima, rozšíření
nejjižnější Patagonie severní polokoule 30 dnů s průměrnou teplotou nad 10oC léto je krátké (dlouho trvá než roztaje sníh) hloubka roztátí půdy je klíčová pro druhové bohatství krátké léto kompenzováno tím, že slunce nezapadá, rostliny tak mohou nepřetržitě asimilovat a růst srážky 200 mm

4

5 Tundra Půdy nízká produkce, nízké mikrobiální oživení, permafost →půdotvorné procesy pomalé půdy mělké s vrstvou nerozloženého opadu polygonální půdy – vznikají neustálým zamrzáním, rozmrzáním substrátu čímž dochází k vytřídění větších kamenů na okraje a jemnějších frakcí dovnitř polygonů o průměru 2 m

6 Tundra Adaptace keříčky, málo jednoletých druhů (terofytů)
nízké teploty, málo živin neumožňují rychlý růst a dokončení životního cyklu některé druhy si životní cyklus rozloží do více let a dozrají když jsou vhodné podmínky (podobné i u hmyzu) semena se šíří větrem po sněhu rostliny nízké, plazivé – využívají vyšších teplot zemského povrchu

7 Tundra Adaptace rostliny polštářkovité – odolávají lépe větru, obrusu sněhovými vločkami, v polštáři lépe drží voda, živiny květy velké, světlých barev – fungují jako PARABOLICKÉ ZRCADLO – soustřeďuje sluneční paprsky do antra květu, kde je pestík a tyčinky v centru květu je teplota vyšší o 10oC než teplota okolí vyšší teplota urychluje zrání pylu, růst pylové láčky po opylení a vývoj zárodku

8 Tundra Adaptace rostliny limitovány živinami, hlavně dusíkem, toho je díky pomalému rozkladu a vymývání nedostatek výhodu mají bobovité rostliny se svými dusík fixující symbionty (kozinec, vlnice) častá mykorhiza

9 Populační cykly živočichů v tundře
mnohokmenná bříza – na jejích listech se živí housenky Oporinia autumnata je-li v zimě velký mráz, velké množství přezimujících vajíček zmrzne a žír housenek je v nadcházejícím létě mírný pokud je po mírné zimě žír silný a velkoplošný a pokud je velké teplo, bříza, i když je oslabená, vytvoří náhradní listy pokud je jednou za čas mírná zima a chladné léto, žír je totální, bříza nenasadí listy a odumírá

10 Populační cykly živočichů v tundře
jednou za 3 – 6 let dojde k populační explozi lumíků → lumíci sežerou veškerou biomasu (opad) tím se přes exkrementy uvolní velké množství živin a zároveň otevře povrch půdy slunečnímu záření, čímž se urychlí rozklad organických látek na cykly lumíků navazují cykly jejich konzumentů

11 Tundra Diverzita 900 druhů cévnatých rostlin
nejvíce rostlin v aljašské tundře (600), Grónsko (400) v létě značný počet hnízdících druhů savci (pouze 48 druhů), většinou hlodavci, sob, pižmoni

12 Tundra Jednotlivé oblasti
Arktida keříky z čeledi vřesovcovité, brusnicovité brusinka, borůvka, kyhanka sivolistá, medvědice lékařská, ostružník moruška bříza trpasličí suchá tundra (lišejníky), vlhká tundra (mechy) travnaté formace – alpínské trávníky

13 Tundra Jednotlivé oblasti
2) Antarktida silenkovité, metlice antarktická člověkem zavlečená lipnice luční hojné mechy, lišejníky zcela zde chybí suchozemský savci

14 Tundra Historie a vliv člověka
tundra se velmi pomalu obnovuje ovlivněna těžbou surovin, v Rusku spadem z metalurgických závodů např.: u závodů Nikel v Murmanské oblasti neroste v okruhu 2 km žádná vegetace, ale lidé tam žijí

15 Použité zdroje PRACH K., ŠTECH M., ŘÍHA P., 2009: Ekologie a rozšíření biomů na Zemi. Nakladatelství Scientia, Praha, 151 str. ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“"

Podobné prezentace


Reklamy Google