Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_EKG.1.16 Vývoj ekosystému Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS1

2 Vývoj ekosystému Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Ekologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:ekosystém, sukcese, klimax, producenti, konzumenti, dekompozitoři, transformátoři Anotace:Materiál je určen pro výuku předmětu ekologie. Charakterizuje vývoj a složky ekosystému a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.

3 Vznik a vývoj ekosystému Během sukcese dochází ke změnám ve společenstvu, např.: – roste celková biomasa na jednotku plochy – roste množství živin v biomase i v půdě – druhová diverzita zpravidla roste – zvětšuje se nadzemní (i podzemní) prostor, který zaujímá společenstvo – stoupá počet vegetačních pater i celková pokryvnost společenstev

4 Vznik a vývoj ekosystému Vývoj osídlování plochy rostliny při sukcesi postupuje v tomto pořadí: – Jednoleté rostliny – Trvalky a traviny Trvalky a traviny – Keře – Krátkověké dřeviny – Dlouhověké dřeviny

5 Vznik a vývoj ekosystému Klimax závěrečný článek ekologické sukcese vzniká relativně stabilní společenstvo v rovnováze s daným abiotickým prostředím V ČR jsou za klimaxová společenstva považovány různé typy opadavých listnatých lesů, horské klimaxové smrčiny či porosty kosodřeviny.opadavých listnatých lesů

6 Složky ekosystému 1.neživé prostředí (abiotické faktory) 2.živé organismy (biotické faktory): producenti (autotrofní org.) – tvoří počátek každého potravního řetězce, vyrábí organické látky konzumenti (heterotrofní org.) – biofágové – prvního řádu – konzumuje producenty (býložravci) – druhého řádu – konzumuje konzumenty 1. řádu (masožravci) – třetího řádu - konzumuje konzumenty 2. řádu (masožravci)

7 Složky ekosystému rozkladači (dekompozitoři) – nekrofágové – konzumenti mrtvé hmoty (mrtvá těla, exkrementy) transformátoři – rozkládají organickou hmotu na anorganické látky Jednotlivé složky ekosystému jsou provázané potravními vztahy a tvoří potravní řetězce.

8 Seřaďte skupiny rostlin v pořadí, jak osídlují ekosystém v průběhu sukcese  Krátkověké dřeviny  Keře  Trvalky a traviny  Jednoleté rostliny  Dlouhověké dřeviny  Jednoleté rostliny  Trvalky a traviny  Keře  Krátkověké dřeviny  Dlouhověké dřeviny

9 Seřaďte skupiny rostlin v pořadí, jak osídlují ekosystém v průběhu sukcese  Krátkověké dřeviny  Keře  Trvalky a traviny  Jednoleté rostliny  Dlouhověké dřeviny  Jednoleté rostliny  Trvalky a traviny  Keře  Krátkověké dřeviny  Dlouhověké dřeviny

10 Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google