Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_MH.1.22 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:EK1

2 Teplota půdy - měření Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Meteorologie a hydrologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:teplota půdy, půdní teploměry Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu meteorologie. Poskytuje informace o změně teploty půdy s hloubkou, měření teploty půdy a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.

3 Opakování 1.Pojmenujte a popište děje, které znázorňuje obrázek. 2.Uveďte, na čem závisí hodnoty prvků, znázorněných šipkami Dopad slunečního záření. Nadm. výška Denní a roční doba Zeměpisná šířka Oblačnost Spotřeba tepla na ohřev Odvod tepla z povrchu do hloubky Teplota a vlhkost půdy Odraz záření Albedo Vyzařování – ohřívání přízemní vrstvy vzduchu Pokryv

4 Měření teploty půdy Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem (přirozený povrch charakteristický pro danou oblast – v Evropě nízký trávník, v zimě se sněhovou pokrývkou, která se nesmí odstraňovat).

5 Půdní teploměry Pro malé hloubky (5, 10, 20 cm) – skleněné rtuťové, zahnuté v úhlu 45 o Pro větší hloubky (50 a 100 cm) - skleněné rtuťové v trubicovitém pouzdruskleněné rtuťové

6 Teplota půdy – opakování Čeho se týkají uvedené hodnoty? 1 m 13 hod 19 – 20 m 45 o 50 a 100 cm 1,2 m 22% Hloubka s nulovou denní amplitudou Čas denního max. teploty povrchu půdy Hloubka s nulovou roční amplitudou Úhel zalomení půdních teploměrů Hloubka měření teploty půdy Nezámrazná hloubka Podíl permafrostu z celkové plochy pevniny na Zemi

7 Doplňte chybějící výrazy 1)Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. 2)Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. 3)Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m. 4)Obvykle u nás půda promrzá do hloubky 40 – 50 cm. 5)Permafrost – věčně zmrzlá půda. 6)Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem. 7)Sluneční záření pohlcené zemským povrchem se mění na teplo. 8)Přítomnost vody v půdě zpomaluje ohřívání a ochlazování půdy a urychluje odvod tepla do hloubky.

8 Doplňte chybějící výrazy 1)Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. 2)Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. 3)Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m. 4)Obvykle u nás půda promrzá do hloubky 40 – 50 cm. 5)Permafrost – věčně zmrzlá půda. 6)Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem. 7)Sluneční záření pohlcené zemským povrchem se mění na teplo. 8)Přítomnost vody v půdě zpomaluje ohřívání a ochlazování půdy a urychluje odvod tepla do hloubky.

9 Doplňte chybějící výrazy 1)Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. 2)Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. 3)Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m. 4)Obvykle u nás půda promrzá do hloubky 40 – 50 cm. 5)Permafrost – věčně zmrzlá půda. 6)Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem. 7)Sluneční záření pohlcené zemským povrchem se mění na teplo. 8)Přítomnost vody v půdě zpomaluje ohřívání a ochlazování půdy a urychluje odvod tepla do hloubky.

10 Doplňte chybějící výrazy 1)Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. 2)Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. 3)Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m. 4)Obvykle u nás půda promrzá do hloubky 40 – 50 cm. 5)Permafrost – věčně zmrzlá půda. 6)Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem. 7)Sluneční záření pohlcené zemským povrchem se mění na teplo. 8)Přítomnost vody v půdě zpomaluje ohřívání a ochlazování půdy a urychluje odvod tepla do hloubky.

11 Doplňte chybějící výrazy 1)Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. 2)Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. 3)Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m. 4)Obvykle u nás půda promrzá do hloubky 40 – 50 cm. 5)Permafrost – věčně zmrzlá půda. 6)Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem. 7)Sluneční záření pohlcené zemským povrchem se mění na teplo. 8)Přítomnost vody v půdě zpomaluje ohřívání a ochlazování půdy a urychluje odvod tepla do hloubky.

12 Doplňte chybějící výrazy 1)Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. 2)Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. 3)Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m. 4)Obvykle u nás půda promrzá do hloubky 40 – 50 cm. 5)Permafrost – věčně zmrzlá půda. 6)Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem. 7)Sluneční záření pohlcené zemským povrchem se mění na teplo. 8)Přítomnost vody v půdě zpomaluje ohřívání a ochlazování půdy a urychluje odvod tepla do hloubky.

13 Doplňte chybějící výrazy 1)Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. 2)Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. 3)Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m. 4)Obvykle u nás půda promrzá do hloubky 40 – 50 cm. 5)Permafrost – věčně zmrzlá půda. 6)Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem. 7)Sluneční záření pohlcené zemským povrchem se mění na teplo. 8)Přítomnost vody v půdě zpomaluje ohřívání a ochlazování půdy a urychluje odvod tepla do hloubky.

14 Doplňte chybějící výrazy 1)Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. 2)Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. 3)Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m. 4)Obvykle u nás půda promrzá do hloubky 40 – 50 cm. 5)Permafrost – věčně zmrzlá půda. 6)Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem. 7)Sluneční záření pohlcené zemským povrchem se mění na teplo. 8)Přítomnost vody v půdě zpomaluje ohřívání a ochlazování půdy a urychluje odvod tepla do hloubky.

15 Doplňte chybějící výrazy 1)Denní kolísání teplot se projevuje do hloubky asi 1 m. 2)Denní maximum nastupuje na povrchu půdy okolo 13. hod. 3)Roční kolísání teplot se projevuje do hloubky asi m. 4)Obvykle u nás půda promrzá do hloubky 40 – 50 cm. 5)Permafrost – věčně zmrzlá půda. 6)Teplota půdy - teplota změřená speciálním teploměrem v příslušné hloubce na rovinné nezastíněném pozemku se standardním povrchem. 7)Sluneční záření pohlcené zemským povrchem se mění na teplo. 8)Přítomnost vody v půdě zpomaluje ohřívání a ochlazování půdy a urychluje odvod tepla do hloubky.

16 Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google