Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Věta sss - konstrukce trojúhelníku Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Věta sss - konstrukce trojúhelníku Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu."— Transkript prezentace:

1 Věta sss - konstrukce trojúhelníku Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST

2 Věta sss 5 cm 7 cm 5 cm 7 cm A C B N M O všech třech stranách Dva trojúhelníky, které se shodují ve všech třech stranách, jsou shodné. AB  MN s AC  MO s BC  NO s  ABC   MNO (sss) 3,5 cm

3 Rozbor Př. 1: Sestroj trojúhelník ABC, je-li dáno: a = 6 cm, b = 7 cm, c = 5,5 cm. anoLze trojúhelník sestrojit ? platí trojúhelníková nerovnost A B C b = 7 cma = 6 cm c = 5,5 cm k1k1 k2k2 1.AB; |AB| = 5,5 cm 2.k 1 ; k 1 (A; 7 cm) 3.k 2 ; k 2 (B; 6 cm) 4.C; C  k 1  k 2 5.  ABC Postup > 5, ,5 > ,5 > 6

4 Rozbor a = 6 cm A B C c = 5,5 cm k1k1 k2k2 1.AB; |AB| = 5,5 cm 2.k 1 ; k 1 (A; 7 cm) 3.k 2 ; k 2 (B; 6 cm) 4.C; C  k 1  k 2 5.  ABC Postup AB k2k2 k1k1 C Konstrukce b = 7 cm Zk.: Ověříme, zda narýsovaný trojúhelník odpovídá zadání.

5 Zkuste sestrojit trojúhelník s délkami stran: 7 cm, 2 cm, 3 cm 7 cm 2 cm 3 cm = 5 5 < 7 neplatí trojúhelníková nerovnost  trojúhelník nelze sestrojit

6 Zkuste sestrojit trojúhelník s délkami stran: 7 cm, 4 cm, 3 cm 7 cm 4 cm 3 cm = 7 7 = 7 neplatí trojúhelníková nerovnost  trojúhelník nelze sestrojit

7 Rozbor Př. 2: Sestroj trojúhelník EFG, je-li dáno: e = 48 mm, f = 55 mm, g = 6,2 cm. ano Lze trojúhelník sestrojit ? E F G f = 5,5 cme = 4,8 cm g = 6,2 cm k1k1 k2k2 1.EF; |EF| = 6,2 cm 2.k 1 ; k 1 (E; 5,5 cm) 3.k 2 ; k 2 (F; 4,8 cm) 4.G; G  k 1  k 2 5.  EFG Postup 4,8 + 5,5 > 6,2

8 Rozbor e = 4,8 cm E F G f = 5,5 cm g = 6,2 cm k1k1 k2k2 Postup 1.EF; |EF| = 6,2 cm 2.k 1 ; k 1 (E; 5,5 cm) 3.k 2 ; k 2 (F; 4,8 cm) 4.G; G  k 1  k 2 5.  ABC Konstrukce EF k2k2 k1k1 G

9 Narýsuj trojúhelník PQR, je-li dáno: r = 5 cm, q = 4 cm, p = 8 cm Rozbor r = 5 cm q = 4 cm Q P R k1k1 Postup Př. 3:  lze sestrojit q = 8 cm 1.PQ; |PQ| = 5 cm 2.k 1 ; k 1 (P; 4 cm) 3.k 2 ; k 2 (Q; 8 cm) 4.R; R  k 1  k 2 5.  PQR k2k2

10 Rozbor Postup r = 5 cm q = 4 cm Q P R k1k1 q = 8 cm k2k2 1.PQ; |PQ| = 5 cm 2.k 1 ; k 1 (P; 4 cm) 3.k 2 ; k 2 (Q; 8 cm) 4.R; R  k 1  k 2 5.  PQR Konstrukce P Q k2k2 k1k1 R

11 Sestroj trojúhelník ABC, kde a = 3 cm, b = 4 cm a c = 5 cm. Změř velikost vnitřních úhlů. Př. 4: Rozbor A B C b = 4 cma = 3 cm C = 5 cm k1k1 k2k2 1.AB; |AB| = 5 cm 2.k 1 ; k 1 (A; 4 cm) 3.k 2 ; k 2 (B; 3 cm) 4.C; C  k 1  k 2 5.  ABC Postup

12 Konstrukce RozborPostup A B C b = 4 cma = 3 cm C = 5 cm k1k1 k2k2 1.AB; |AB| = 5 cm 2.k 1 ; k 1 (A; 4 cm) 3.k 2 ; k 2 (B; 3 cm) 4.C; C  k 1  k 2 5.  ABC A B k2k2 k1k1 C

13 Sestroj rovnostranný trojúhelník BCD, jestliže jeho obvod je 18 cm. Př. 5: Rozbor B C D 6 cm k1k1 k2k2 1.BC; |BC| = 6 cm 2.k 1 ; k 1 (B; 6 cm) 3.k 2 ; k 2 (C; 6 cm) 4.D; D  k 1  k 2 5.  BCD Postup Výpočet délky strany:18 cm : 3 = 6 cm

14 B C D 6 cm k1k1 k2k2 Rozbor Postup 1.BC; |BC| = 6 cm 2.k 1 ; k 1 (B; 6 cm) 3.k 2 ; k 2 (C; 6 cm) 4.D; D  k 1  k 2 5.  BCD B C D k1k1 k2k2 Konstrukce

15 Věta sus - konstrukce trojúhelníku – matematika 7. ročník ZŠ Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional MS Office učebnice matematiky – geometrie pro 7. ročník Autor: Mgr. Bohumila Zajíčková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)www.zsrozmital.cz


Stáhnout ppt "Věta sss - konstrukce trojúhelníku Matematika – 7. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google