Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Sociální skupiny. Typy skupin 1. Sociální kategorie 2. Agregáty 3. Skupiny ve vlastním slova smyslu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Sociální skupiny. Typy skupin 1. Sociální kategorie 2. Agregáty 3. Skupiny ve vlastním slova smyslu."— Transkript prezentace:

1 Sociální skupiny

2 Typy skupin 1. Sociální kategorie 2. Agregáty 3. Skupiny ve vlastním slova smyslu

3 1. Sociální kategorie Soubor osob vykazující alespoň jeden společný shodný znak, charakteristiku Soubor uměle zkonstruovan ý Např.: Nezletilé děti – společný znak: věk do 18 let Pracující důchodci – znaky: důchodový věk, výdělečná práce Středoškolští studenti – znak: studium na střední škole

4 2. Agregáty Soubor osob prostorově spojenýc h Např.: Lidé bydlící v jednom činžovním domě Studenti vysoké školy, kteří se sešli na první přednášce. Speciálním druhem agregátu je dav

5 „Psychologie davu“ (1895) Dav chápal pejorativně svou koncepci vypracoval v souvislosti s chováním davu během francouzské revoluce Dav je podle něj soubor jedinců, kteří se rozplývají v mase a ztrácí sebekontrolu Je to shromáždění, které podléhá snadno sugesci a není schopno si utvořit vlastní názor na nic, protože každý názor je davu implantován zvnějšku. Dav v lidech aktivuje spící či utlumené instinkty. Sociologie davu: Gustave Le Bon ( )

6 V davu dochází: Ke ztrátě vlastní individuality Převažují primitivní instinkty a emoce nad racionalitou ztrátě rozumové kontroly a morální odpovědnosti K anonymitě účastníků

7 Le Bone rozlišoval: 1) Sociálně strukturovaný dav Posluchačstvo Expresivní dav 2) Náhodný dav divácký panický znepříjemňující (obtěžující) 3) Nezákonný dav aktivní expresivní – rebelující, lynčující amorální – masové výtržnosti, sektářské orgie Sociologie davu: Gustave Le Bon ( )

8 3. Skupiny (ve vlastním slova smyslu) Charakteristické znaky: 1. Sociální interakce 2. Komunikační síť 3. Společná činnost 4. Společný cíl 5. Rozdělení sociálních pozic a rolí 6. Normy a sankce 7. Vědomí příslušnosti 8. Vědomí odlišnosti

9 Sociologie rozděluje skupiny na primární a sekundární: Primární skupiny 1. Jsou založeny na osobním, tj. bezprostředním, nezprostředkovaném kontaktu svých členů. Je to tzv. styk tváří v tvář – face to face. 2. Jedná se vždy o malou skupinu /má se za to, že malá skupina je do 30 lidí/, 3. Probíhá zde primární socializace 4. Je zde přítomna vzájemná důvěra, intimita 5. Členství nevzniká z žádných vnějších pohnutek. 6. Mají relativně dlouhodobé trvání. 7. Člověk se ve skupině angažuje celou svou osobností

10 Sociologie rozděluje skupiny na primární a sekundární: Sekundární skupiny 1. všechny další skupiny, v nichž začíná převládat účelová racionalita a volnější, méně osobní a formálnější vazby (profesní skupiny, sociální vrstvy) 2. socializace jedince v nich nadále pokračuje

11 Pozice jedince ve skupině: 1. Alfa reprezentuje skupinovou iniciativu. Cítí se odpovědný za skupinu, dokáže se postavit případnému protivníkovi. Ke skupině má jednu povinnost: Musí zůstat "jedním z nich", zůstat ve spojení. 2. Beta Stojí stranou reakcí gama-jedinci a omegou. Beta-jedinec je skupinou oceňován a pozitivně hodnocen pro svoje speciální znalosti a schopnosti. Vztah ke skupině navazuje prostřednictvím alfy. Může se přihodit, že beta je tak oblíben, že začne alfě konkurovat, což se děje při věcných úvahách a rozborech řešení, kdy vychází najevo jeho převaha intelektu nebo schopností. 3. Gama Pozice těch, kteří se identifikují s přáními a prožitky alfy. Jsou to anonymní jedinci, kteří ve skupině obstarávají pracovní výkony, ale sami o ničem nerozhodují ani neurčují cíle. Souhlasí s alfou a přistupují na provokace omegy. Tvoří ve skupině většinu. 4. Omega Negativní prvek ve skupině. z pátečnická síla. Předpoklady stát se omegou má nováček ve skupině, nenadaný, úzkostný, váhající. Omega představuje vlastnosti a názory, které má v představě skupiny protivník. Pro skupinu se omega stává protivníkem. Jakmile je jedinec ztotožněn s protivníkem, snaží se najít ochranu, ale toto chování skupina považuje za provokaci. Zvláště dochází k reakcím mezi gama-jedinci a omegou, neboť ti se k omeze chovají tak, jak si představují, že by alfa jednal s protivníkem.

12 Konflikty sociálních skupin: Sociologie je toho názoru, že konflikt, rozpor, antagonismus přirozeně existuje v každé skupině (i společnosti) a do určité míry je pro skupinu přínosný Ve skupině může dojít ke střetu: o cíle (heretici) o prostředky a metody dosažení téhož cíle (kacíři) Pro jednotu skupiny je důležitý protivník: Realistický střet: střet reálných rozdílných zájmů Nerealistický střet: konflikt není přímo vázán na protivníka, ale na koncepci „obětního beránka“ (náhradní objekt napadení – většinou okrajové skupiny a menšiny – např. pogromy proti Židům, atd.)

13 Teorie referenčních skupin: Robert King Merton ( ) Referenční skupina: sociální skupina se kterou se člověk ztotožňuje, která je pro něho normotvorná, hodnototvorná, postojotvorná, socializační Jedinec může, ale nemusí, být členem referenční skupiny, ke které se vztahuje

14 Sociální role: Sociální role : je očekávaný způsob chování, který se váže k určitému sociálnímu statusu Sociální status : sociální postavení člověka ve společnosti, pozice v lidské sociální struktuře Vrozený Získaný Připsaný (askriptivní)

15 Konflikty sociálních rolí: 1. Intrarole konflikt ( konflikt v roli ): Různé osoby /sdělovatelé role/ definují, vymezují tutéž roli různě a hráč /nositel/ role musí neustále volit, jak se zachovat, jak má zadavatele uspokojit. 2. Interrole konflikt ( konflikt mezi rolemi ): Očekávání spojovaná se dvěma různými rolemi vykonávanými touž osobou nelze sladit. 3. Intra-sdělovate ( konflikt – konflikt ve sdělovateli ) Sdělovatell má vůči nositeli role neslučitelné požadavky. 4. Já-role konflikt: konflikt mezi potřebami či schopnostmi nositele rolí a očekáváními, které druzí spojují s jeho rolí. Osobní důvody znemožňují těmto očekáváním dostát.


Stáhnout ppt "Sociální skupiny. Typy skupin 1. Sociální kategorie 2. Agregáty 3. Skupiny ve vlastním slova smyslu."

Podobné prezentace


Reklamy Google