Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)"— Transkript prezentace:

1 Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

2 MIEK1 – Příklady Zamyslete se nad všemi předpoklady pro existenci dokonalé konkurence. Vysvětlete proč dokonale konkurenční firma může prodat veškerý svůj výstup za tržní cenu. Proč je poptávková křivka celého dokonale konkurenčního odvětví negativně skloněná?

3 MIEK1 – Příklady Jaký mají průběh příjmové a nákladové křivky v podmínkách dokonale konkurenčního trhu? Proč? Vypočtěte maximální zisk (resp. minimální ztrátu) pro firmu maximalizující zisk, jestliže víte, že: TR = 40Q – 2Q 2 a AC = Q + 10

4 MIEK1 – Příklady Odvoďte, že individuální nabídková křivka firmy na dokonale konkurenční trhu je totožná s částí křivky MC firmy. S jakou její částí? Co vyjadřuje bod uzavření firmy? V jakém období se pohybujeme? Odvoďte, že individuální nabídková křivka firmy na dokonale konkurenční trhu je totožná s částí křivky MC firmy. S jakou její částí? Co vyjadřuje bod uzavření firmy? V jakém období se pohybujeme? Kabelový průmysl se udržuje v rovnováze, pokud v něm působí 1000 firem, z nichž každá vyrábí kusů kabelů ročně. Poptávka po kabelech se však snížila. Jaký bude konečný efekt snížení poptávky na cenu kabelů, počet firem v odvětví a výstup jedné firmy? Kabelový průmysl se udržuje v rovnováze, pokud v něm působí 1000 firem, z nichž každá vyrábí kusů kabelů ročně. Poptávka po kabelech se však snížila. Jaký bude konečný efekt snížení poptávky na cenu kabelů, počet firem v odvětví a výstup jedné firmy?

5 MIEK1 – Příklady Funkce celkových nákladů dokonale konkurenční firmy v odvětví výroby nábytku může být popsána rovnicí TC = ,005 q 3 + 0,1 q 2 + 2q (měsíční náklady). Každá firma v odvětví maximalizuje zisk a vyrábí 100 kusů nábytku měsíčně. Jaká je tržní cena nábytku vyráběného firmami? Předpokládejte, že právě zvažujete sklizeň a prodej palivového dříví v určitém časovém horizontu. Pohybujete se na dokonale konkurenčním trhu. Běžná cena palivového dříví je 70 Kč za sáh, krátkodobá TC je popsána funkcí: TC = q + q 2, kde q značí množství sáhů za měsíc. a)Při jakém výstupu dochází k maximalizaci zisku? b)Vypočítejte krátkodobé zisky (nebo ztráty) c)Splňuje tato firma pravidlo vyrábět jen tehdy, když uhrazuje VC? Měla by tedy vyrábět?

6 MIEK1 – Příklady Vaše nová firma vstoupila na dokonale konkurenční trh. Vysvětlete, proč můžete očekávat kladné ekonomické zisky pouze v krátkém období. Co rozumíme „paradoxem zisku“? Vysvětlete, jakým kritériem se dokonale konkurenční firmy řídí, pokud zvažují možnost odchodu ze stávajícího odvětví podnikání? Může dokonale konkurenční firma dlouhodobě vykazovat „mimořádný“ zisk (tj. zisk větší než normální) ? K čemu tato situace povede?

7 MIEK1 – Příklady Firma vyrábějící v podmínkách dokonalé konkurence má celkový denní příjem ve výši Kč. Na této úrovni produkce firma maximalizuje zisk; průměrné náklady jsou 20 Kč, mezní náklady pak 40 Kč a průměrné variabilní náklady 15 Kč. Určete tuto úroveň produkce (ve fyzických jednotkách). Dále určete velikost celkového zisku, pokud firma nějaký realizuje.

8 MIEK1 – Příklady Za jakých podmínek bude celé dokonale konkurenční odvětví v rovnováze v dlouhém období? Proč je požadavek volného vstupu do odvětví a volného výstupu z odvětví nezbytný pro mechanismus zajišťující rovnováhu dokonale konkurenčního trhu (odvětví)? Vysvětlete, proč se vůbec modelem dokonalé konkurence zabýváme, když je pouhou nereálnou abstrakcí ekonomické teorie?


Stáhnout ppt "Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)"

Podobné prezentace


Reklamy Google