Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jindřichův Hradec, 1.-3.7.2002, Strategie uplatnění eLearningu ve vysokoškolské výuce Danuše BAUEROVÁ VŠB-TUO, EkF, Ostrava

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jindřichův Hradec, 1.-3.7.2002, Strategie uplatnění eLearningu ve vysokoškolské výuce Danuše BAUEROVÁ VŠB-TUO, EkF, Ostrava"— Transkript prezentace:

1 Jindřichův Hradec, , Strategie uplatnění eLearningu ve vysokoškolské výuce Danuše BAUEROVÁ VŠB-TUO, EkF, Ostrava Konference Distanční vzdělávání v České republice – současnost a budoucnost, Jindřichův Hradec,

2 Jindřichův Hradec, , Obsah 1)Úvod 2)Spojité a diskrétní změny ve společnosti Růstové modely ICT a vzdělávání 3)Nová úloha učitele Struktura cílů – vzdělávání „na míru“ 4)Vstup eLearningu do vysokoškolské výuky Kde jsou hranice využití eLearningu? Dvě složky eLearningu Vyčlenění algoritmizovatelných částí 5)Vzdělávání vzdělavatelů 6)Závěr

3 Jindřichův Hradec, , Úvod 1.

4 Jindřichův Hradec, , Snaha DOPLNIT klasické formy studia PREZENČNÍDISTANČNÍ Jejich KOMBINACE NYNÍBUDOUCNOST AKREDITACE

5 Jindřichův Hradec, , Řada ZMĚN nutných pro akreditaci TECHNICKÉ zabezpečení PERSONÁLNÍ zabezpečení INSTITUCIONÁLNÍ zabezpečení SOUVISLOST

6 Jindřichův Hradec, , Nejnáročnější úkol = zajistit nové formy PERSONÁLNĚ Rozvoj LIDSKÝCH ZDROJŮ

7 Jindřichův Hradec, , Dosažení změn Ekonomický Politický EFEKT:

8 Jindřichův Hradec, , SPOJITÉ a DISKRÉTNÍ změny ve společnosti Růstové modely ICT a vzdělávání 2.

9 Jindřichův Hradec, , Produkční funkce Kkapitál Lpráce atechnologický pokrok Y = f (K, L, a)

10 Jindřichův Hradec, , RŮSTOVÉ MODELY: RŮST produkční funkce SPOJITÝ DISKRÉTNÍ

11 Jindřichův Hradec, , DISKRÉTNÍ, SKOKOVÝ nárůst produkční funkce SPOJITÝ DISKRÉTNÍ REVOLUČNÍ ZMĚNY PRŮMYSLOVÁ revoluce INFORMAČNÍ revoluce 

12 Jindřichův Hradec, , INFORMAČNÍ REVOLUCE  Po staletí platí: Vzdělávání  PŘENOS INFORMACÍ REVOLUCE VE VZDĚLÁNÍ

13 Jindřichův Hradec, , SPOJITÝDISKRÉTNÍ Vzdělávání PROSTŘEDNICTVÍM ICT = VYUŽITÍ nových technologií ve výuce Vzdělávání V DOBĚ ICT = změna OBSAHU výuky RŮST Přenos INFORMACÍ Přenos ZNALOSTÍ, jak informace ZPRACOVÁVAT – přenos KNOW HOW

14 Jindřichův Hradec, , NOVÁ ÚLOHA UČITELE Struktura cílů Vzdělávání „na míru“ 3.

15 Jindřichův Hradec, , NOVÉ ÚLOHY UČITELE Nejde o PŘÍMÉ ODEVZDÁVÁNÍ nových konkrétních informací. Tuto úlohu postupně přebírají ICT. Přechod od přímého řízení poznávání k nepřímému řízení formou jeho PODNĚCOVÁNÍ, USMĚRŇOVÁNÍ (CÍLŮ) A KONTROLY. Uplatnění schopností učitele naučit studenta nejen učit se, ale hlavně ŘEŠIT problémy.

16 Jindřichův Hradec, , CÍLE VÝUKY LINEÁRNÍ SÍŤOVÉ Stanoví PEDAGOG PEDAGOG může jen USMĚRŇOVAT -nemůže mít nekonečnou síť pod kontrolou! Cíle si určuje podle své MOTIVACE převážně student SÁM – „sobě na míru“.  Obrovský KAPITÁL společnosti, pokud cíle dokáže usměrňovat žádoucím směrem!

17 Jindřichův Hradec, , Co může být MOTIVACÍ Co může být MOTIVACÍ pro stanovování ŽÁDOUCÍCH CÍLŮ? Mimo jiné: AUTORITA VZDĚLAVATELŮ! (kteří se dokáží přizpůsobit žádoucím změnám)

18 Jindřichův Hradec, , VSTUP eLEARNINGU DO VYSOKOŠKOLSKÉ VÝUKY Kde jsou hranice využití eLearningu? Dvě složky eLearningu Algoritmizovatelné postupy 4.

19 Jindřichův Hradec, , INFORMACE mohou být více než INSTRUKCE

20 Jindřichův Hradec, , Kdy INFORMACE mohou být více než INSTRUKCE? 1. Lze i např. „TEORII RELATIVITY“ učit eLearningem? aneb ? Kde je HRANICE zavádění eLearningu? aneb ? ? Patří eLearning na VYSOKOU ŠKOLU?

21 Jindřichův Hradec, , Časté nedorozumění: eLearning = online training „ONLINE TRAINING“ je jen jedna ČÁST eLearningu! 

22 Jindřichův Hradec, , Důsledek špatného chápání: POCHYBNOSTI, zda eLearning patří na VŠ i do magisterského či doktorandského studia

23 Jindřichův Hradec, , „ONLINE TRAINING“ je jen jedna ČÁST eLearningu! online training online information  komplementy INSTRUKCE INFORMACE a jejich přetváření ve ZNALOSTI Vzájemná INTERAKCE

24 Jindřichův Hradec, , Klamné zdání: INSTRUKCE („kuchařka“) je vhodná pro nižší stupně vzdělávání, INFORMACE pro vyšší stupně vzdělávání. Skutečnost: VZÁJEMNÝ POMĚR instrukcí a informací ve výuce závisí spíše na KVALITĚ PEDAGOGA, resp. na KVALITĚ STUDIJNÍCH OPOR než na stupni vzdělávání.

25 Jindřichův Hradec, , Online training Online information (knowledge management) INSTRUKCE INFORMACE a jejich zpracovávání PŘED tutoriálem HLAVNÍ OBSAH tutoriálu

26 Jindřichův Hradec, , Online training Online information NÁROČNOST Nároky na tvůrce ALGORITMIZOVATELNÝCH postupů ve studijních oporách. Nároky při tvorbě studijních opor (pravděpodobně vyšší než při tvorbě materiálů pro online training), ale zejména NEUSTÁLÝ nárok na INVENCI pedagoga na tutoriálech, při konzultacích!

27 Jindřichův Hradec, , SDÍLENÍ INFORMACÍ, ALE I ZNALOSTÍ (uplatňování metod znalostního managementu) SPOLEČNÝ VIRTUÁLNÍ MOZEK KORPORACE

28 Jindřichův Hradec, , VELKÉ NÁROKY NA STRUKTURU SYSTÉMU SPOLEČNÝ VIRTUÁLNÍ MOZEK KORPORACE LZE Využít eLearning na VYSOKÉ ŠKOLE!

29 Jindřichův Hradec, , VZDĚLÁVÁNÍ VZDĚLAVATELŮ 5.

30 Jindřichův Hradec, , Vzdělávání pracovníků Oblasti vzdělávání (co je obsahem vzdělávání): DIDAKTIKA a metodologie DiV ICT Práce s ICT Práce v době ICT (změna OBSAHU vzdělávání) ODBORNOST (mimo rámec) Oblasti vzdělávání – jiné dělení (pro jakou činnost se vzdělávat): Proces PŘÍPRAVY kurzů Proces VÝUKY Proces ADMINISTRACE kurzů Jakým způsobem se vzdělávat: KURZY pro pracovníky (VIRTUNIV, ANDRAGOGÉ) SDÍLENÍ INFORMACÍ  PERSONALIZOVANÉ PORTÁLY  VIRTUÁLNÍ MOZEK KORPORACE NOVĚ

31 Jindřichův Hradec, , Závěr 6.

32 Jindřichův Hradec, , Otázka nezní „eLearning ano či ne“. Otázka zní: JAK UČIT V INFORMAČNÍ SPOLEČNOSTI? „… PŘEŽITÍ učitelů (kamenných) VŠ …“ „… V DOBĚ ICT …“

33 Jindřichův Hradec, , VIRTUNIV Děkuji za pozornost! 


Stáhnout ppt "Jindřichův Hradec, 1.-3.7.2002, Strategie uplatnění eLearningu ve vysokoškolské výuce Danuše BAUEROVÁ VŠB-TUO, EkF, Ostrava"

Podobné prezentace


Reklamy Google