Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
CAF v podmínkách střední a vyšší odborné školy Karel Pigl leden 2013
2
Informace o projektu název projektu: „Prohloubení a zkvalitnění aplikace modelu CAF na KrÚ JMK a zavedení modelu CAF ve vybraných PO JMK“ nositel: Krajský úřad Jihomoravského kraje a 13 jeho příspěvkových organizací termín realizace: 2010 – 2012
3
Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická, Znojmo, Jana Palacha 8
4
Informace o škole příspěvková organizace Jihomoravského kraje sdružuje střední školu s aktuálně 235 žáky a vyšší odbornou školu se 117 studenty 45 zaměstnanců (z toho 10 provozních) vyučované obory: zdravotnický asistent, diplomovaná všeobecná sestra uplatnitelnost na trhu práce k 30. 9. 2012: 1 nezaměstnaný ze SŠ, 0 z VOŠ
5
Proč dbát na kvalitu ve škole? školství – tržní prostředí demografický pokles – „boj“ o žáka více žáků znamená více financí na platy, na nákup nových učebních pomůcek, na zlepšení prostředí školy udržení image školy na trhu práce (zájem o absolventy v pražských a brněnských nemocnicích) optimalizační tendence zřizovatelů
6
Podmínky ve středním školství posledních let škola přijímá stejné počty žáků jako před 20 lety, avšak výrazně narostly počty přijímaných na jiných středních školách a počty nových středních škol žák 2. stupně základní školy nemá obavy, že nebude přijat na maturitní obor střední školy, chybí vzory ve třídě žák střední školy nemá obavy, že nebude přijat na vysokou školu (asi 70 % maturitního ročníku)
7
Podmínky ve vyšším odborném školství posledních let vyšší odborné školy prokázaly svou životaschopnost uplatnění na trhu práce je 100 % minimálně 2 – 3 nabídky v případě znalosti německého jazyka práce v německých, rakouských a švýcarských nemocnicích a domovech pro seniory opakující se snahy o rušení VOŠ
8
Motivace k volbě standardizovaného nástroje hodnocení kvality vnitřní snaha o zjištění stavu poskytovaných služeb a možnosti jejich zlepšování zkušenosti autora z minulosti jako manažera kvality na Jihomoravském inspektorátu České školní inspekce
9
Cesta k modelu CAF zkušenosti autora s modelem vhodnost modelu CAF pro veřejnou správu nabídka Jihomoravského kraje na zapojení do projektu možnost odborného vedení konzultantskou firmou pro školu zdarma
10
Interní nástroje pro zjišťování kvality ve škole výroční zpráva o činnosti školy za školní rok výroční zpráva o hospodaření za kalendářní rok zpráva o vlastním hodnocení školy (již bez povinné písemné podoby) jednání pedagogických rad hospitační činnost vedení školy a předsedů předmětových komisí
11
Externí nástroje pro zjišťování kvality ve škole kontrolní a inspekční činnost České školní inspekce kontrolní činnost zřizovatele kontrolní činnost dalších kontrolních orgánů (inspektorát práce, finanční úřad, OSSZ, zdravotní pojišťovny, hasičský záchranný sbor, poskytovatelé dotací, hygienické stanice, živnostenský úřad pod.) „státní maturita“
12
Vzájemná provázanost vnitřních kontrolních nástrojů osnova výroční zprávy o činnosti obsahuje náznaky systematičnosti a nedefinované hloubky sledování vybraných ukazatelů míra podloženosti tvrzení konkrétními číselnými údaji není zřejmá hospitační činnost vedoucích pracovníků probíhá na různých školách podle různých ukazatelů
13
Přínos CAF pro hodnocení kvality školy komplexnost a soustavnost analytický přístup modelu, zjištění vztahů mezi zjištěními a příčinami usnadnění sebehodnocení motivace zaměstnanců ke zlepšování nástin cest ke zlepšování svorník spojující různé nástroje hodnocení důraz na exaktně vyjádřené výsledky možnost benchmarkingu a benchlearningu
14
Vlastní realizace modelu CAF
15
Stanovení cílů a plánu realizace projektu komplexně analyzovat a hodnotit všechny stránky činnosti školy a stanovit cesty ke zlepšování (uzavřený cyklus PDCA) využít silných stránek a dále je rozvíjet identifikovat slabé stránky a minimalizovat jejich dopad na činnost školy časový plán realizace byl dán schváleným projektem
16
Informace zaměstnancům získání vedení školy pro realizaci projektu (ředitel školy zapojení sám inicioval) vysvětlení smyslu a přínosu všem zaměstnancům a jejich motivování pro projekt a tím pro zlepšování výsledků jejich práce seznámení s časovým harmonogramem seznámení se zapojením kategorií zaměstnanců a jednotlivců do projektu
17
Ustavení projektového týmu ve škole působila sedmičlenná pracovní skupina pro autoevaluaci školy po zkušenostech s počtem osob v obdobném týmu byl počet stanoven na 3 všichni 3 členové se zkušenostmi z týmu pro autoevaluaci školy
18
Zkušenosti členů týmu vedoucí týmu byl vedoucím týmu pro autoevaluaci, studující doktorandského studia další člen se zkušenostmi z práce školního inspektora a z řídící práce ve vedoucích funkcích ve školství, studující školského managementu
19
Proškolení členů projektového týmu v režii konzultantské společnosti úvodní školení zástupců příspěvkových organizací celodenní školení projektového týmu
20
Vlastní hodnocení rozdělení jednotlivých kritérií mezi členy týmu zahájení práce výsledkovými kritériemi získávání podkladů od jednotlivých zaměstnanců a z již zpracovaných materiálů (výroční zpráva, zpráva o hospodaření, hlášení, výkazy, další zprávy apod.)
21
Vlastní hodnocení zpracování, zadání a vyhodnocení vlastních dotazníků žákům, studentům, rodičům a zaměstnancům pracovní jednání týmu a diskuse o zpracovaných kritériích a informacích od člena-zpracovatele konsensus ve formulacích a uvedených zjištěních hodnocení bez jemného rozlišení
22
Vypracování sebehodnotící zprávy přenesení získaných dat do šablony vypracované konzultantskou firmou připomínkování konzultantem zapracování připomínek vypracování závěrečné verze sebehodnotící zprávy
23
Akční plán zlepšování výběr několika desítek námětů pro zlepšení bodování z hlediska efektu a realizovatelnosti podle součinu bodů stanoveny priority sestavení akčního plánu zlepšování na dva roky
24
Seznámení s akčním plánem zlepšování projednání akčního plánu zlepšování a sebehodnotící zprávy ve vedení školy a na provozní poradě zapracování plánu do ročního plánu práce školy a do týdenních plánů vlastní realizace akčního plánu
25
Opakované hodnocení po roce realizace akčního plánu zlepšování provedena revize hodnocení a doplnění nových dat vyhodnocení naplnění akčního plánu doplnění nových opatření vzešlých z opakovaného hodnocení do akčního plánu zlepšování
26
Ukončení projektu dvouletý projekt byl ukončen v závěru roku 2012 závěrečné jednání zástupců zapojených příspěvkových organizací proběhlo u zřizovatele v lednu 2013
27
Přínos pro školu velmi podrobné, analyticky zaměřené zamyšlení nad misí školy, jejím aktuálním naplňováním, korekce současného stavu a promítnutí do vize školy uvědomění si silných i slabých stránek zapojení zaměstnanců školy do hodnocení a zvýšení jejich podílu na řízení školy vedlo k většímu jejich sepětí se školou a uvědomění si odpovědnosti za její další působení
28
Přínos pro školu využívání výsledků sebehodnotící zprávy v jiných projektech (např. Zdravá škola) argumentační nástroj pro tvorbu koncepčních záměrů školy na léta 2013 - 2019
29
Přínos pro management školy nasměrování dalšího možného rozvoje školy odhalení rezerv v řízení některých oblastí chodu školy zlepšení kontrolního systému zlepšení informačního systému lepší pochopení vzájemných souvislostí fungování školy rozvoj metody MBO v podmínkách školy
30
Problémy a úskalí při realizaci formulace indikátorů odlišná od jiných nástrojů hodnocení – „jiný jazyk“ obtíže s pochopením obsahu jednotlivých indikátorů a vazeb mezi nimi, zvl. mezi předpoklady a výsledky překonání negativního vztahu některých zaměstnanců ke shromažďování dat a hodnocení
31
Problémy a úskalí při realizaci získávání dat bylo komplikované a časově náročné z důvodu jejich vyhledávání v různých materiálech a statistikách za tři roky zpět některá data se dosud ani neshromažďovala či nesledovala v akčním plánu bylo třeba brát v úvahu finanční možnosti školy jako jeden ze základních limitujících faktorů
32
Jak dál? pokračovat v dalších letech v používání modelu CAF ve škole zaměřit se na benchmarking a benchlearning zapojit se do spolupráce s konkrétními školami používajícími model CAF
33
Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.