Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_EKO_18 DISTRIBUCE II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: maloobchod,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_EKO_18 DISTRIBUCE II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: maloobchod,"— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_EKO_18 DISTRIBUCE II

2 Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: maloobchod, způsoby prodeje, franchising, typy prodejen Anotace: Prezentace předkládá informace o maloobchodu, způsobech prodeje, typech prodejen a vývoji maloobchodu, maloobchodním mixu a obchodnických tricích. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Zodpoví otázky v závěru prezentace. Následně provedena kontrola správnosti ve spolupráci učitele a žáků, vysvětlení špatných odpovědí – zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

3 Maloobchod  MO  zprostředkovává prodej zboží  poslední článek v distribučním řetězci  představuje způsob prodeje zboží koncovému uživateli – spotřebiteli  uspokojují se zde potřeby zákazníků – střet N a P  konkurence – snižování spotřebitelských cen  vliv faktorů - nabízené služby, lokalita, prodávaný sortiment EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

4 Maloobchod  způsoby prodeje:  pultový – zákazník je obsluhován prodavačem  samoobslužný – zákazník se volně pohybuje po prodejně  ambulantní – pojízdná prodejna, stánky  pochůzkový – dealeři, obchodní zástupci  zásilkový – katalog, doručeno poštou  internetový prodej – elektronický obchod EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

5 Maloobchod  franchising – prostředek udržení malých a středních firem, umožňuje podnikat bez počátečních znalostí a praxe, snižuje riziko krachu, používání postupů, receptur a strategií marketingu frenčízora  vysoká vstupní cena, frenčízant si nemůže zvolit, jaký kapitál vloží, minimální prostor pro seberealizaci a kreativitu  udělení licence frenčízantovi  McDonald's, KFC, Agip, Marks & Spencer, OBI EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

6 Maloobchod  typy MO prodejen:  se zbožím denní potřeby  specializovaná prodejna  specializovaná velkoprodejna  hobbymarket  supermarket  hypermarket  diskontní podejna  obchodní centrum  obchodní dům EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

7 Maloobchod  prodejna se zbožím denní potřeby  menší, převážně potravinářský zboží, omezený drogistický sortiment, v místech s vysokou hustotou obyvatel, vyšší ceny, samoobslužné a pultové, vlakové nádraží, pumpy  koloniál, večerka, Jednota, Žabka, Pramen CZ, prodejny se smíšeným zbožím EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

8 Maloobchod  specializovaná prodejna  potravinářský (řeznictví, lahůdkářství) a nepotravinářský sortiment (knihy, sport, papírnictví)  v centrech měst, vyšší ceny, vyšší nároky na personál, jeho odbornost  specializovaná velkoprodejna  úzký sortiment nepotravinářského zboží  vysoké nárok na personál, okraje měst – nákupní zóny, ceny nižší  Ikea, Kika, Asko, Mountfield, Okay, Datart EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

9 Maloobchod  hobbymarket  potřeby pro dům, byt a zahradu  na okraji měst, nižší ceny, velká plocha  OBI, Hornbach, Baumax, Bauhaus  supermarket  velká samoobslužná prodejna, potravinářský sortiment a doplňkový sortiment  součástí obslužný úsek lahůdek, pečiva, otevřeno celý týden, nízké ceny, v centrech, na sídlištích, parkoviště  Billa, Albert, Tesco supermarket, Spar EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

10 Maloobchod  hypermarket  obrovská prodejna, široký sortiment zboží, obslužné úseky (lahůdky, pečivo, cukrovinky, maso, dary moře), některé otevřeno 24 hodin denně, vysoký obrat, nízké ceny, převaha nepotravin  okraje měst, parkoviště, doplňkové služby – rozvoz zboží, autobusové spojení zdarma, hlídání dětí, občerstvení, prodej na splátky  Tesco, Globus, Interspar, Kaufland EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

11 Maloobchod  diskontní podejna  samoobslužná prodejna, vybraný sortiment potravinářského zboží a omezený sortiment nepotravin, omezený komfort – prodej z palet, krabic, nízké ceny  Lidl, Penny Market, Discont Plus  obchodní centrum  široký sortiment v různých specializovaných odděleních, součástí restaurace, rychlá občerstvení, fotosběrny kadeřnictví, služby dárkového balení EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

12 Maloobchod  v centrech, dvou a vícepodlažní, střední a vyšší ceny díky umístění, shop-in-shop (prodejní plocha rozdělena na malé části – pronajímány různým firmám  Prior, Bílá Labuť, Kotva  vývoj MO  do 50. let 20. století – v soukromém vlastnictví  malá prodejní plocha, výjimka Baťa, Brouk & Babka EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

13 Maloobchod  znárodňování MO  od 70. let – obchody Jednota, Pramen, Prior  největší obchod do 70. let – Bílá Labuť, Kotva, specializovaný obchod Dům obuvi  po 1989 – privatizace (prodej státního majetku), restituce(navrácení původním vlastníkům)  od 90. let – nové obchody - supermarkety, hypermarkety  MO ovládán nadnárodními řetězci, největší MO společnost Schwarz (Kaufland, Lidl) EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

14 Maloobchod  od 2005 – koncentrace v MO – trh opouštějí Julius Meinl, Edeka, Carrefour, Delvita  v 2008 – výstavba nových obchodních center (nákupních galerií) – města pod 100 tisíc obyvatel, menších hypermarketů (Tesco, Interspar)- do 50 tisíc obyvatel, Lidl EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

15 Maloobchod  maloobchodní mix – 6 částí:  lokalizace prodejny – čím vzdálenější je bydliště zákazníka, tím menší pravděpodobnost nakupování, výjimka – zboží občasné a speciální potřeby  velikost, prostorové uspořádání a vzhled prodejny – jeden ze způsobů komunikace se zákazníkem  personál prodejny – tvoří image prodejny, ovlivňují návštěvnost  cenová hladina EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

16 Maloobchod  obchodní sortiment – specializované prodejny – užší sortiment, hypermarkety - široký  služby – nákup na splátky, rozvoz zboží, dárkové balení, pozáruční servis, výměna zboží, hlídání dětí  velká konkurence – nestačí kvalitní image, věrný zákazník, obchodnické triky:  letáky (obrázky nemusí vypovídat o reálnosti zboží, slevy jen zdánlivé)  slevy – kupující reagují spontánně na snížení ceny, potřebují zboží? EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

17 OPAKOVÁNÍ Jaké jsou nevýhody přímé distribuce? Pokud je zákazník obsluhován prodavačem, o jaký způsob prodeje se jedná? Jaké jsou obchodnické triky používané maloobchodem? Kupující platí v hotovosti a má vlastní odvoz, o jaký velkoobchod se jedná? EKO VY_32_INOVACE_EKO_18

18 Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN EKO VY_32_INOVACE_EKO_18


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_EKO_18 DISTRIBUCE II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: maloobchod,"

Podobné prezentace


Reklamy Google