Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Veronika Flíčková KS Česká Lípa 2.ročník.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Veronika Flíčková KS Česká Lípa 2.ročník."— Transkript prezentace:

1 Veronika Flíčková KS Česká Lípa 2.ročník

2 Nizozemský maloobchod neustále podléhá změnám v nákupním chování spotřebitelů a firem. V roce 1990 byla produktivita práce v holandském maloobchodu nad evropským průměrem. Současně ale nestačil na boom maloobchodu v USA.

3 Během 90-tých let se výrazně mění institucionální nastavení nizozemského maloobchodního prodeje. new Competition Act of 1998 – nový zákon o hospodářské soutěži zakazuje kartelová či monopolní spojení – výjimka: franchising, nákup kombinací nebo spolupráce v technickém výzkumu – 2002 zvyšující se konkurence nutí firmy pracovat co nejefektivněji, efektivnější firmy dosahují vyššího zisku 2002 – 2010 růst podílu obchodu na HDP Nizozemí Výstavby maloobchodních sítí: supermarkety, hypermarkety. Investice do vývoje nových technologií. Relativně nízká nezaměstnanost a inflace. Dominantním sektorem v oblasti služeb se stávají služby v oblasti financí a dopravní služby. V oblasti průmyslu dominuje chemická výroba, strojírenství, potravinářství a elektrotechnologie. Průmysl je silně orientovaný na vývoz (až 70%).

4

5 2009 obchod v Nizozemí zaznamenává recesi v souvislosti s celosvětovou ekonomickou krizí, která odstartovala v USA. Přesto nehrozí žádné větší problémy, stále je nízká nezaměstnanost a inflace tržby z maloobchodu jsou již vyšší, přesto však Nizozemí zaznamenává pokles tržeb v maloobchodu a zvýšení cen a inflace v roce 2012.

6

7 Výkon průmyslu posílil o 2%, přesto však díky opatrnosti spotřebitelů nebyl jeho výkon tak silný, jak byl předpovídán. Prosinec 2012 – obrat maloobchodních tržeb je o 4,1% nižší než v prosinci roku Maloobchodní objem se snížil o 6,7% a ceny vzrostly o 2,8% oproti roku Pouze obrat obchodů orientovaných na potravinářský průmysl, nápoje a tabák zůstal stejný oproti roku Supermarkety zaznamenali mírný růst obratu, naproti tomu specializované obchody dramatický pokles v obratu. Zásilkové služby a on-line obchody zaznamenaly nárust obratu o 9%. HDP zaznamenal pokles o 0,9%.

8 Leden 2013 – maloobchodní tržby i obrat zaznamenali další pokles, nicméně výrazně slabší než v prosinci roku 2012 ( holandský statistický úřad) – 0,5%. Pokles zmírnili již zmíněná odvětví – potravinářství, nápoje a tabákový průmysl, která zaznamenala naopak nárust o 5,6%. Export (6%) a import (5%) zvýšili svůj obrat oproti roku Holandsko v lednu 2013 zaznamenává přebytek zahraničního obchodu ve výši 3,9 miliardy eur (o 400 milionů eur více než v lednu 2012).

9 Oživení maloobchodu by mohly přinést nové technologie - nositelem více než 90 % celkových nákladů na vědu a výzkum je v Nizozemsku průmyslový sektor. Díky dostupnosti chytrých telefonů spoléhají holandští spotřebitelé na on-line recenze a sociální média, aby našli ten nejvhodnější produkt za nejlepší cenu a samozřejmě správně umístěn. Vliv maloobchodní reklamy prostřednictvím sociálních médií je zřejmý hlavně od roku Vyzbrojeni informacemi získanými díky smartphonům, se holandští zákazníci hrnou do obchodů, aby se poradili s pracovníky obchodu před nákupem vybraných produktů. Maloobchody s potravinami, zvláště management obchodních řetězců, znásobují své úsilí, aby přivedli více spotřebitelů, kteří kladou velký důraz na kvalitu potravin, aby pokračovali v růstu objemu obchodů. I je ohrožuje možnost nákupu potravin přes internet. Tato situace je nutí investovat do vývoje vlastních e- shopů (v ČR tento systém již využívá např. společnost Tesco). Z nepotravinářského průmyslu můžeme zmínit prodejce nábytku, kteří zaznamenali výrazný pokles obratů (IKEA patří mezi TOP 10 holadských maloobchodníků).

10 Odborníci předpovídají Nizozemí mírný růst v oblasti průmyslu a maloobchodu až do roku Nejvýznamnější roli bude hrát maloobchod realizovaný prostřednictvím internetu, kde se očekává prudší růst obratu: 8% konstantního meziročního růstu pro předpovídané období.

11


Stáhnout ppt "Veronika Flíčková KS Česká Lípa 2.ročník."

Podobné prezentace


Reklamy Google