Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210 Jméno autora:Ing. Bohuslava Klapuchová Třída/ročník:3. ročník Datum vytvoření:

2 Vzdělávací oblast: Podnikání a podnikové činnosti Tématická oblast:Marketingový mix Předmět:Marketing a management Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Studenti se seznamují se způsoby distribuce, s funkcemi a druhy VO a MO Klíčová slova:Distribuce, prodejní cesty, velkoobchod, maloobchod Druh učebního materiálu:Prezentace

3 Marketingový mix - distribuce

4 Distribuce Distribuce řeší problém: komu a kde se budou výrobky prodávat jak zajistit, aby byl výrobek nabízen na správném místě ve správném okamžiku

5 Prodejní cesty Prodejní cesta – souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke kupujícímu Prodejní cesty: přímé nepřímé – zahrnují jeden nebo více mezičlánků o Jaký typ prodejní cesty a z jakých důvodů byste navrhli u: a/ pečiva b/ elektroniky

6 Funkce prodejních cest: obchodní – zahrnuje nákup zboží od výrobců, prodej zboží a převzetí rizik logistická - zahrnuje dopravu od výrobce, skladování, přizpůsobení zboží požadavkům zákazníků podpůrná – zahrnuje finanční pomoc v podobě obchodního úvěru, marketingový výzkum, propagaci, poskytování služeb

7  Jaké vlastnosti by měl mít výrobce, aby s ním prostředníci (VO, MO) chtěli spolupracovat?

8 Charakteristika optimálního výrobce z hlediska prostředníků:  dodává včas, ve sjednaném množství, ceně, kvalitě, balení a designu  stimuluje poptávku po výrobcích vhodnou reklamou  využívá nástrojů podpory prodeje ve vztahu k prostředníkům  dodržuje záruční lhůty, poskytuje opravy, instalaci a další služby

9  Jaké vlastnosti by měl mít prostředník (VO, MO), aby s ním výrobci chtěli spolupracovat?

10 Charakteristika optimálního prostředníka z hlediska výrobce:  má přístup k cílovému trhu  udržuje optimální stav zásob výrobků  uskutečňuje vlastní stimulaci, která je v souladu se stimulací výrobce  poskytuje zákazníkům služby na odpovídající úrovni  za dodané výrobky platí řádně a včas

11 Intenzita prodeje Intenzita prodeje = počet jednotlivých samostatných článků na prodejní cestě Z hlediska intenzity prodeje rozlišujeme:  intenzívní prodej – snaha prodávat výrobek v co největším počtu prodejních jednotek při zapojení co nejvíce článků do prodeje, používá se u zboží denní potřeby (potraviny,…)  selektivní prodej – distribuce prostřednictvím maloobchodních jednotek, zboží je náročnější na prodej, vyžaduje proškolený personál (oděvy, elektronika, …)  výhradní prodej – distribuční článek má výhradní právo na prodej na určitém území, výrobky mají mimořádné postavení na trhu, je drahé, značkové, prodejce musí poskytnou maximum informací (drahá auta, nemovitosti, ….)

12 Velkoobchod Firmy zabývající se velkoobchodní činností kupují výrobky za účelem jejich dalšího prodeje maloobchodním nebo jiným organizacím. Funkce VO:  přetváření úzkého výrobního sortimentu na široký obchodní sortiment  překlenutí časového nesouladu mezi výrobou a spotřebou  vytváření zásob k pružnému zásobování odběratelů  poskytování obchodního úvěru odběratelům  přebírá riziko spojené s nákupem, dopravou a skladováním zboží  podílí se na stimulaci prodeje  podílí se na dohotovení zboží, jeho balení a úpravách  zajištění dopravy MO  poskytování informací o poptávkách, cenách, konkurenci,… výrobcům

13 Typy VO:  tradiční velkoobchodní podniky – poskytuje všechny nebo většinu uvedených funkcí  velkoobchodní podniky s omezenými funkcemi cash-and-carry – maloobchodník platí v hotovosti a sám si zboží musí odvést drop shipper – velkoobchod nakupuje a prodává zboží, ale neskladuje ho (hlavně uhlí, dřevo, stavební materiál, …) policový velkoobchodník – nabízí své zboží konečným spotřebitelům v pronajatých místech maloobchodních jednotek (např. noviny, knihy, kosmetika, hračky,… prodávané v supermarketech apod.) pojízdný velkoobchodník – nabízí a prodává zboží maloobchodníkům podle jejich potřeby přímo u svého dodávkového auta (koření, textil, zelenina a ovoce,…)

14  agenti a komisionáři – nepřebírají zboží do svého vlastnictví, vykonávají omezené množství funkcí, zprostředkovávají nákup a prodej určitého zboží, pracují za provizi, nesou minimální riziko  komisionář – kontaktuje prodávající a kupující, pomáhá při jejich obchodním jednání, provizi dostává od toho, kdo ho najímá  obchodní zástupci – nezávislí zástupci výrobního podniku v určité oblasti, s výrobci mají uzavřenou smlouvu o místě působnosti, cenách, službách, provizi. Nevlastní zboží, pouze zprostředkovávají nákup a prodej  aukční společnosti – umožňují kontakt prodávajícího a kupujícího, vystavení a prohlédnutí zboží, cena se stanovuje podle nabídky a poptávky (např. umělecké předměty,…)  nákupní agent – pracuje pro určitou firmu na základě dlouhodobé smlouvy. Pro firmu nakupuje zboží, kontroluje kvalitu a organizuje přepravu ke kupujícímu.

15 Maloobchod Jsou veškeré činnosti, které jsou spojené s prodejem zboží a poskytováním služeb konečnému spotřebiteli. Charakteristika MO:  poskytování velkého množství služeb  stálé přizpůsobování se potřebám zákazníků  silná konkurence

16 Typy MO:  specializované prodejny – hlavně u nepotravinářského zboží, profesionální personál (oděvy, sportovní potřeby, elektronika,…)  prodejny se zbožím denní potřeby – základní potravinářský a nepotravinářský sortiment, otevřeno 24 hodin denně, např. u benzínových pump  supermarkety – velké samoobslužné prodejny se sortimentem potravinářským a nepotravinářským, rozlehlá prodejní plocha, prodlužují prodejní dobu, velká konkurence  hypermarkety – obrovské samoobslužné prodejny na okrajích měst, široký sortiment, nízké ceny, dostupné auty  obchodní domy – nabízejí velmi široký sortiment zboží pod jednou střechou, snaží se zvýšit přitažlivost, provozují nové služby (cestovní kanceláře, půjčovny aut, realitní kanceláře, …)

17  diskontní prodejny – bývají členy řetězců obchodů, velký obrat, omezené služby, výprodeje zásob,…  obchodní střediska – rozsáhlé obchodní komplexy, především na okrajích měst, seskupují řadu nezávislých specializovaných obchodních firem a obchodních domů, široký sortiment zboží, široká nabídka služeb (opravny, restaurace, holičství, CK, bankovní služby,…), občerstvení a odpočinek (dětské koutky,…)  katalogové prodejny – zákazníci si vyberou ve výstavní místnosti podle katalogů nebo podle vystaveného zboží, vyplní objednávku a při zaplacení je jim zboží vydáno přímo ze skladu, omezené služby  Ve kterých MO nakupujete nejčastěji, které zboží a proč?

18 Zdroje:  ŠVARCOVÁ, J. Ekonomie – stručný přehled, vydání pro rok 2012/2013 Zlín : Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová, Ph. D., CEED, ISBN  SVĚTLÍK, J. Marketing – cesta k trhu, Zlín: EKKA, ISBN


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_210."

Podobné prezentace


Reklamy Google