Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU 1.Maloobchod 2.Velkoobchod.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU 1.Maloobchod 2.Velkoobchod."— Transkript prezentace:

1 ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU 1.Maloobchod 2.Velkoobchod

2 Vývoj výdajů za potraviny v ČR a vybrané země EU

3 Struktura spotřebitelských výdajů v ČR (%) z celk.spotř. výdajů

4 Spotřeba vybraných potravin v ČR a EU v kg na osobu

5 Důvody změn nákupu pečiva a cukrářských výrobků

6 Důvody změn v nákupu masa a masných výrobků

7 Důvody změn v nákupním chování podle respondentů

8 1.Maloobchod Význam maloobchodu: Aktivity spojené s prodejem –zboží a služeb konečným spotřebitelům –pro osobní a neobchodní použití Důležité odvětví v NH

9 Povaha maloobchodu: Obchodní jednotka – prodej plyne z maloobchodní činnosti Konkurenční prostředí – neustále mění se Soustředit se na cílový trh - pozorně vybírat Cílený marketingový mix

10 Výběr maloobchodníka Spotřebitel zvažuje: –Cenu –Pohodlnost nákupu –Kvalita prodavačů –Pověst,poctivost,čestnost v jednání –Zvláštní služby –Nabízená hodnota

11 Typy maloobchodů Závisí: Typ obchodů – úvaha o daném obchodu (zákazník) Třída výrobků – co v něm mohu koupit Maloobchodník musí brát názor zákazníka na uvedené vlivy

12 Kombinace obchod-zboží zákazník Typ obchodu Třída výrobků Příhodné obchody Obchody s širším sortim. Specializ.obchody Zboží denní spotřeby Koupí v jak.obchodě Lepší služby či nižší ceny Důležitá značka Přechodný typ výrobků Určitý výběr – nejbližší obchod Nutné srovnávání – mix Trvá na odpovídající m sortimentu Speciální Přednost konkrétnímu výrobků, preferuje blízký obchod Přednost konkrt.výrobků, hledá nejlepší výrobek a mix Přednost obchodu i výrobků

13 Dělení maloobchodů Maloobchod v prodejnách –Obchodní domy,supermarkety,hypermark. Maloobchod bez prodejen –Přímý prodej –Automatizovaný prodej Maloobchodní organizace- obchodní společnosti apod.

14 Maloobchody v prodejnách Mají svou životní křivku Tradiční obchody –Nabízí mnoho služeb –Ceny určuje tak aby pokryl své náklady To vede k vytváření nových druhů maloobch.prodeje např. –Obchody s levným zbožím- nižší ceny,méně služeb. Tyto obchody se také mění a to: –Rozšiřují služby, zlepšují vybavení, používají menší ziskové rozpětí apod.

15 ÚROVEŇ SLUŽEB V PRODEJNÁCH Maloobchod se samoobsluhou –Běžné zboží –Levné zboží Maloobchod s vlastním výběrem –Zákazník si vybírá požadované zboží –Může využít prodejní personál Maloobchod s omezenými službami –Větší pomoc se strany personálů –Zákazník chce více informací –Vyšší provozní náklady –Např. prodej na úvěr

16 Maloobchod s plnými službami –Personál pomáhá ve všech fázích nákupu –Vysoké provozní náklady –Např. prodej šperků, modní oděvy apod.

17 Maloobchod bez prodejen Přímý prodej - je nákladný, budoucnost je nejistá –Podomní prodej –Prodeje v kancelářích –Prodej na domácích večírcích Automatizovaný prodej – mincovní automaty –Nabízejí 24 hod. službu –Zboží o 10-15% dražší

18 TYPY MALOOBCHODŮ 1.Úzce specializované prodejny Sortiment –Velmi úzký, značná hloubka –Zboží občasné či dlouhodobé spotřeby Ceny –Vyšší –Prodej doprovázen speciálními službami Uplatnění –Městské centra –Nákupní střediska Vývojový trend – rostoucí Např. foto-kino, boutique, značková vyp.techn.

19 2.Specializované prodejny Sortiment –Hluboký s omezenou šíří –Doprovodné služby Ceny –Vyšší, zahrnují i náklady na zboží s nižší obrátkou Uplatnění –Městská centra, nákupní střediska Např. elektro, oděvy, cukrárny

20 3.Odborné prodejny nepotravinářského zboží Sortiment –Navazuje na sortiment specializovaných obchodních domů Ceny –Nízké při vyšší úrovni kvality Uplatnění –Předměstí a okraje měst – příjezd. Komunikace Vývoj – rostoucí Forma prodeje – samoobsluha Prodejní plocha od 800 m3 (1-4 tis.m3) Např. OBI,Baumax

21 4.Superrety 1.Široký sortiment potravin – nemusí být zastoupeno maso 2.Ceny – střední – vyšší úroveň kvality 3.Prostor – obytné zony 4.Trend – mírný růst 5.Forma prodeje – samoobsluha 6.Prodejní plocha – do 400m 2

22 5.Supermarket Sortiment – komplexní sortiment potravin a základní druhy nepotr. Zboží Ceny –střední Trend – rostoucí Forma prodej – samooblsuha Plocha – min. 400m 2, max. 2500m 2

23 6.Hypermarkety - plocha od 2500m 2 7.Obchodní domy univerzální tis. druhů zboží 8.Obchodní domy specializované – dům sportu, dům módy apod. 9. Prodejny smíšeného zboží - pokles

24 2.Velkoobchod Činnosti spojené s prodejem dále Význam velkoobchodů: –Výrobci mají omezené finanční zdroje – nemohou si vybudovat vlastní distribuční síť –Výrobci dávají přednost investovat fin.prostředky na rozvoj výroby –Předpoklad, že velkoobchodníci budou obchodní činnost vykonávat efektivněji –Maloobchodníci dávají přednost nákupu – v místech širšího sortimentu výrobků

25 Velkoobchody se podílejí: Prodeji a propagaci Tvorbu sortimentu Skladování Dopravě Financování Přebírání rizika Informace o trhu Poradenské služby

26 Členění velkoobchodu dle formy činnosti Dodávkový velkoobchod – rozváží zboží Agenturní velkoobchod – organizuje dodávky zboží od jiných velkých dodavatelů Samoobslužný velkoobchod (Cash and Carry) Regálový velkoobchod – maloobchodník prodává ve vymezené části (v regálech) zboží velkoobchodníka (ten doplňuje zboží) Prodejní sklady


Stáhnout ppt "ŘÍZENÍ MALOOBCHODU A VELKOOBCHODU 1.Maloobchod 2.Velkoobchod."

Podobné prezentace


Reklamy Google