Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: přímá.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: přímá."— Transkript prezentace:

1 VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I

2 Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: přímá distribuce, nepřímá distribuce, velkoobchod Anotace: Výklad formou prezentace vysvětluje pojem distribuce, srovnává přímou a nepřímou distribuci, popisuje funkci distribučních cest a předkládá informace o velkoobchodu. Způsob využití: Žáci zhlédnou prezentaci s odborným výkladem. Následně učitel prověří, zda žáci porozuměli danému tématu - zpětná vazba. EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

3 Distribuce  firmy vyrábějí výrobky – nejsou v přímém kontaktu s kupujícími  distributoři – zprostředkovávají přesun zboží ke konečnému spotřebiteli  firma musí zvolit správný čas a místo, aby oslovila segment trhu  faktor času – zamezit prodlevám mezi výrobou a spotřebou  místo – hodnota vnímaná zákazníkem (luxusní zboží - kvalita prodeje a umístění prodejny EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

4 Distribuce  = cesta výrobku od výrobce k zákazníkovi, jeho umístění na trhu  zahrnuje činnosti nezbytné pro přemístění zboží od výrobce na místo, kde si zákazníci mohou koupit  přímá a nepřímá distribuce  přímá distribuce – zboží se dostává od výrobce k zákazníkovi (pekárna, firemní prodejna, zahradnictví) EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

5 Distribuce výrobce zákazník přímá distribuce  nepřímá distribuce  při distribuci se využívá mezičlánků – jednoho (maloobchod), dvou (velkoobchod a maloobchod), více (zprostředkovatelé, dovozci)  každý mezičlánek zvyšuje konečnou cenu pro zákazníka o marži = obchodní rozpětí EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

6 Distribuce nepřímá distribuce výrobcevelkoobchodmaloobchodzákazník výrobcemaloobchodzákazník výrobce dovozce maloobchodzákazník EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

7 Srovnání přímé a nepřímé distribuce přímá distribuce: + přímý kontakt výrobce se zákazníkem + zpětná vazba prodejce - zákazník - horší podmínky pro propagaci nepřímá distribuce: + účinnější prodej zboží - riziko platební neschopnosti zprostředkovatele - nárůst ceny, malá zpětná vazba - ztráta kontroly výrobce nad zbožím EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

8 Funkce distribučních cest 1.obchodní – skládá se z obchodních vztahů mezi výrobcem, mezičlánkem a konečným spotřebitelem 2.logistická – zahrnuje fyzickou distribuci výrobku od výrobce k zákazníkovi, logistika e zabývá dopravou, skladováním a manipulací se zbožím 3.podpůrná – pomoc prodeje zboží, mezičlánky se mohou podílet na třídění zboží, výzkumu, propagaci, finanční pomoci EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

9 Distribuce  intenzita prodeje - způsob přesunu zboží, jak se bude realizovat prodej  prodej intenzivní  výrobek denní spotřeby, co nejblíž zákazníkovi  daný výrobek ve velkém počtu prodejen  základní potraviny, noviny EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

10 Distribuce  prodej selektivní  nároky na prodej, zboží je pro kupujícího zajímavé, úsilí ke koupi  specializované prodejny – zákazník očekává vyškolený personál  knihkupectví, prodejna s elektronikou  výhradní prodej  luxusní a značkové zboží  za zbožím cestovat  dobrá adresa prodejny, omezený počet  šperky, kosmetika, automobily, oblečení EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

11 Velkoobchod  Realizuje obchod mezi jednotlivými podnikatelskými subjekty na trhu  VO  nakupuje zboží od výrobců za účelem dalšího prodeje MO  zabývá se obchodováním ve velkém měřítku  není primárně určen pro koncového spotřebitele  sladění časového nesouladu mezi výrobou a spotřebou EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

12 Velkoobchod  pro rychle se kazící potravinářský sortiment - zbytečný  funkce VO  široký sortiment od různých výrobců  slaďuje časový nesoulad mezi V a Sp  možnost úvěru na nakupované zboží  přebírá riziko za nakoupené zboží  pomáhá při podpoře zboří (reklama, podpora prodeje)  balí zboží, nechává je dozrát, zajišťuje přepravu  informuje MO o nabízeném sortimentu EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

13 Velkoobchod  Typy VO  tradiční – zboží nakupuje od výrobců a prodává dál MO, zboží je vlastnictvím VO  VO s doplňkovými službami  všeobecný VO (široký sortiment)  produktový VO omezený sortiment na jednu produktovou řadu (elektronika, ovoce, zelenina, stavební materiál)  Cash & Carry – prodej drobným obchodníkům, placení v hotovosti, vlastní doprava (Makro – 12, registrace – karta) EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

14 Velkoobchod  agenti a komisionáři – velkoobchodníci, kteří nevlastní prodávané zboží, zprostředkování nákupu a prodeje určitého zboží  agenti zboží neskladují  zabezpečují přímou dodávku ke spotřebiteli  komisionáři přebírají zboží na základě komisionářské smlouvy od výrobce a za prodej získávají provizi EKO VY_32_INOVACE_EKO_17

15 Zdroje Moudrý, M. Základy marketingu. Kralice na Hané: Computer Media, s. r. o., ISBN Boučková, J. a kolektiv autorů. Základy marketingu. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, ISBN Jakubíková, D. Marketing v cestovním ruchu. Praha: Grada Publishing, a. s., ISBN Kliparty jsou volně přístupné v programu Word. EKO VY_32_INOVACE_EKO_17


Stáhnout ppt "VY_32_INOVACE_EKO_17 DISTRIBUCE I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: 31. 1. 2013 Klíčová slova: přímá."

Podobné prezentace


Reklamy Google