Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DISTRIBUCE. Prodejní cesty Souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke kupujícímu Souhrn.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DISTRIBUCE. Prodejní cesty Souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke kupujícímu Souhrn."— Transkript prezentace:

1 DISTRIBUCE

2 Prodejní cesty Souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke kupujícímu Souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke kupujícímu Umožňují plynulý fyzický tok zboží, jeho vlastnických práv, informací, stimulování prodeje a plateb za zboží Umožňují plynulý fyzický tok zboží, jeho vlastnických práv, informací, stimulování prodeje a plateb za zboží

3 Hlavní funkce Obchodní Obchodní Logistická Logistická Podpůrné Podpůrné

4 Optimální výrobce Optimální výrobce Dodává včas Dodává včas V požadovaném množství V požadovaném množství Stimuluje poptávku Stimuluje poptávku Využívá nástrojů podpory prodeje Využívá nástrojů podpory prodeje Respektuje záruční lhůty Respektuje záruční lhůty Poskytuje opravy Poskytuje opravy Optimální prostředník Má přístup k tržnímu segmentu Má přístup k tržnímu segmentu Udržuje optimální zásoby produktů Udržuje optimální zásoby produktů Poskytuje služby na úrovni Poskytuje služby na úrovni Platí včas Platí včas Uskutečňuje vlastní efektivní program Uskutečňuje vlastní efektivní program

5 Volba distribuční cesty závisí na: Druhu zboží Druhu zboží Segmentu trhu Segmentu trhu Konkrétním spotřebiteli Konkrétním spotřebiteli Velikosti zásilky Velikosti zásilky Čekací době Čekací době Prostorové dostupnosti Prostorové dostupnosti Rozmanitosti výrobků Rozmanitosti výrobků

6 Spotřební trh Výrobce Výrobce Výrobce Výrobce Agent Velkoobchod VO Maloobchod MO MO Spotřebitel Spotřebitel Spotřebitel Spotřebitel

7 Průmyslový trh Výrobce Výrobce Prod. pobočka obchodní agent firmy reprezentant průmyslový distributor průmyslový distributor odběratel odběratel

8 Příčiny konfliktů v distribuci Neslučitelnost cílů Neslučitelnost cílů Neujasněnost úloh a práv Neujasněnost úloh a práv Závislost zprostředkovatele na výrobci Závislost zprostředkovatele na výrobci Nestejné vnímání Nestejné vnímání

9 Typy konfliktů Vertikální Vertikální Horizontální Horizontální Vícecestný Vícecestný

10 Typy distribuce Intenzivní distribuce Intenzivní distribuce Selektivní distribuce Selektivní distribuce Exkluzivní distribuce Exkluzivní distribuce

11 Velkoobchod Zahrnuje všechny činnosti, které souvisí s prodejem zboží nebo služeb těm, kdo je prodávají dále, nebo těm, kteří je potřebují pro obchodní účely Zahrnuje všechny činnosti, které souvisí s prodejem zboží nebo služeb těm, kdo je prodávají dále, nebo těm, kteří je potřebují pro obchodní účely

12 Proč se využívají VO? Malí výrobci mají omezené fin.zdroje a nemohou si dovolit vybudovat vlastní organizaci pro prodej Malí výrobci mají omezené fin.zdroje a nemohou si dovolit vybudovat vlastní organizaci pro prodej Vykonávají obch.činnosti efektivněji v důsledku velikosti svých operací Vykonávají obch.činnosti efektivněji v důsledku velikosti svých operací Mají zkušenosti s obchodováním Mají zkušenosti s obchodováním Mají širší sortiment Mají širší sortiment

13 Hlavní činnosti VO Přetváří úzký sortiment výrobní na široký obchodní Přetváří úzký sortiment výrobní na široký obchodní Překlenuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou Překlenuje časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou Přebírá riziko spojené s nákupem, dopravou a skladováním Přebírá riziko spojené s nákupem, dopravou a skladováním Podílí se na dohotovení zboží Podílí se na dohotovení zboží Skladuje, dopravuje, financuje, dělení celkového množství, poradenská služba Skladuje, dopravuje, financuje, dělení celkového množství, poradenská služba

14 Třídění VO 1)Klasické VO A)VO poskytující plné služby - široký sortiment A)VO poskytující plné služby - široký sortiment - úzký sortiment - úzký sortiment B)VO s omezenými službami B)VO s omezenými službami - Cash and Carry - Cash and Carry - přepravní VO - přepravní VO - zásilkové VO - zásilkové VO - zajišťovatelé zásilek - zajišťovatelé zásilek

15 2) Dohodci a zástupci (agenti a makléři) 3) Pobočky a kanceláře

16 Maloobchod Činnosti spojené s prodejem zboží a poskytováním služeb konečnému spotřebiteli pro jeho osobní spotřebu Činnosti spojené s prodejem zboží a poskytováním služeb konečnému spotřebiteli pro jeho osobní spotřebu

17 Dělení maloobchodu 1) podle rozsahu služeb 1) podle rozsahu služeb - minimální rozsah služeb - minimální rozsah služeb - střední rozsah služeb - střední rozsah služeb - plné služby - plné služby

18 2) podle formy prodeje 2) podle formy prodeje a) s vlastní prodejní plochou a) s vlastní prodejní plochou b) bez vlastní prodejní plochy: b) bez vlastní prodejní plochy: - katalogový prodej - katalogový prodej - přímý marketing - přímý marketing - prodej prostřednictvím automatů - prodej prostřednictvím automatů - prodej prostřednictvím obchodních - prodej prostřednictvím obchodních cestujících (podomní prodej) cestujících (podomní prodej) - online marketing - online marketing

19 3) podle skladby sortimentu 3) podle skladby sortimentu a) specializované a) specializované b) nespecializované b) nespecializované - obchodní dům - obchodní dům - supermarket – m 2 - supermarket – m 2 - hypermarket – m 2 - hypermarket – m 2

20 Top 10 obchodních skupin na českém trhu (podle tržeb r.2004) Firma obrat(mld.Kč) změna Firma obrat(mld.Kč) změna 1. Makro C&C ČR 38 +2,5 1. Makro C&C ČR 38 +2,5 2. Ahold Czech Republic 34,6 +2,1 2. Ahold Czech Republic 34,6 +2,1 3.Schwarz ČR (Kaufland,Lidl) 34,5 +7,5 3.Schwarz ČR (Kaufland,Lidl) 34,5 +7,5 4.REWE ČR (Penny, Billa) 23,3 +1,0 4.REWE ČR (Penny, Billa) 23,3 +1,0 5.Tesco Stores ČR 21,0 +2,0 5.Tesco Stores ČR 21,0 +2,0 6.Globus ČR 19,0 +0,8 6.Globus ČR 19,0 +0,8 7.Tengelmann ČR(Plus,OBI) 18,9 +1,2 7.Tengelmann ČR(Plus,OBI) 18,9 +1, Carrefour ČR 11,0 +1, Carrefour ČR 11,0 +1,0 Spar ČR 11,0 +2,0 Spar ČR 11,0 +2,0 10.Delvita,a.s. 10,0 0,0 10.Delvita,a.s. 10,0 0,0

21 Kraj Počet hypermarketů Prodejní plocha v m 2 na 1000 obyv. Ústecký18120 Moravskoslezský27113 Plzeňský898 Praha1389 Královéhradský986 Olomoucký1184 Karlovarský683

22 Jihomoravský1573 Zlínský1063 Pardubický683 Jihočeský1060 Středočeský1552 Liberecký550 Vysočina747 Celkem ČR K

23 4) podle cenové úrovně - vysoké ceny - běžné ceny - nízké ceny 5) podle formy vlastnictví - nezávislé prodejny - nezávislé prodejny - řetězcové podniky - řetězcové podniky - spotřebitelská družstva - spotřebitelská družstva - smluvní řetězce - smluvní řetězce

24 Atmosféra prodeje Umístění prodejny Umístění prodejny Velikost, dispoziční vybavení, výloha Velikost, dispoziční vybavení, výloha Personál Personál Cenová hladina Cenová hladina Sortiment Sortiment Služby Služby

25 Franchising Systém distribuce, který provozuje podnik určitého vlastníka tak, jako by byl součástí velké sítě, používající stejnou obchodní značku, symboly, vybavení, zařízení. Systém distribuce, který provozuje podnik určitého vlastníka tak, jako by byl součástí velké sítě, používající stejnou obchodní značku, symboly, vybavení, zařízení. Znamená poskytnutí licence jednou osobou jiné osobě za určitý poplatek Znamená poskytnutí licence jednou osobou jiné osobě za určitý poplatek

26 platba platba Franchisor Franchisant Franchisor Franchisant licence, značka licence, značka vyškolení, inf. o trhu vyškolení, inf. o trhu obch.jméno, reklama obch.jméno, reklama koncepce podnikání koncepce podnikání nákup ve velkém nákup ve velkém inovace výrobků inovace výrobků


Stáhnout ppt "DISTRIBUCE. Prodejní cesty Souhrn prostředníků a zprostředkovatelských článků, jejichž prostřednictvím přechází zboží od výrobce ke kupujícímu Souhrn."

Podobné prezentace


Reklamy Google