Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr."— Transkript prezentace:

1 Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Psychologie jako věda Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: Klíčová slova: chování, prožívání, disciplíny psychologie, asocianismus, reflexologie , behaviorismus, gestalt psychologie, kognitivní, hlubinná, transpersonální, humanistická psychologie Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje uvedení do psychologie jako vědní disciplíny a nastínění směrů vývoje zkoumání v psychologii, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

2 věda o chování a prožívání
(vnější a vnitřní psychika) věda o vědomí a nevědomí

3 osamostatnění od filosofie
r.1879 W.M.Wundt (1832 – 1920) založil v Lipsku první experimentální psychologickou laboratoř; r se konal první mezinárodní sjezd psychologů v Paříži;

4 kritéria vědy: koncepce pojmový aparát teorie systém metod

5 Základní disciplíny obecná ψ Ψ osobnosti vývojová, ontogenetická ψ sociální ψ psychopatologie Aplikované pedagogická ψ poradenská ψ klinická ψ Ψ vytváření a řízení lidských zdrojů Ψ práce Ψ reklamy forenzní Ψ Ψ umění

6 Základní disciplíny obecná ψ Ψ osobnosti vývojová, ontogenetická ψ sociální ψ psychopatologie zabývá se obecně psychickými jevy popisem osobnosti jedince vývojem jedince sociálními jevy z pohledu lidské psychiky narušenou lidskou psychikou

7 Aplikované disciplíny
pedagogická ψ poradenská ψ klinická ψ Ψ vytváření a řízení lidských zdrojů Ψ práce Ψ reklamy forenzní Ψ Ψ umění zabývá se psychikou v oblasti výchovného procesu poradenství klinické praxe managementu pracovních procesů reklamy kriminalistiky umění

8 I. Směry zaměřené na chování
a) asocianismus b) reflexologie c) behaviorismus II. Směry zaměřené na vnímání a kognitivní funkce d) gestalt psychologie, tvarová psychologie e) kognitivní psychologie

9 III. Směry zaměřené na nevědomí – vnitřní projevy psychiky
f) hlubinná psychologie g) transpersonální psychologie IV. Humanisticky zaměřené směry – zdůraznění svobody a sebeurčení h) humanistická psychologie

10 asocianismus duševno tvořeno ps. elementy, které jsou spojeny asociacemi, vznikají díky asociačním zákonům, vjemy se spojují v prostoru a čase, je-li mezi nimi příčinná souvislost, zástupci: J. F. Herbart;

11 reflexologie navazuje na asocianismus,
snaží se analyzovat psychologické zákony a zákonitosti utváření nových asociačních zákonů na základě již vrozených spojů, nepodmíněných reflexů, nová reakce se nazývá podmíněně reflexivní, učí se posilováním, zástupci : I. P. Pavlov;

12 behaviorismus důraz na efektivní chování, reakce, které jsou vhodné a užitečné, vnější materiální a další podmínky buď chování podporují nebo utlačují, navazuje na reflexologii, S-R psychology (stimul-reakce); chování – soubor naučených reakcí, nezkoumá podněty ve vědomí, ale vnější projevy, provádí analýzu chování a podmínek, kdy je efektivní;

13 behaviorismus rozlišuje
1) instrumentální podmiňování – primitivnější styl učení, pokus-omyl; 2) operativní podmiňování – lze rozdělit na sekvenci, větší efektivnost pokud jsou žádoucí posilovány a nežádoucí zatlačovány, zástupci: J. B. Watson, F. Burrhurs, A.Bandura, C. L. Hull a B. F. Skinner;

14 gestalt (tvarová) psychologie
zdůrazňuje vlastnosti celku a schopnost vědomí vnímat věci jako celek, dokazuje zákon: 1) symetrie; 2) transpozice – převoz; 3) pregnance – doplňování; člověk chápe vjem vcelku, má schopnost dotvářet si celek z částí, zástupci: Max Wertheimer, Ch. Ehrenfels, Kofka;

15 kognitivní psychologie
navazuje na tvarovou, obohacuje ji o vytváření vnitřního obrazu modelu, zabývá se zpracováním informací u člověka, myšlení a poznání je základní podstatou, zástupci: G. A. Kelly;

16 hlubinná psychologie chceme-li porozumět chování člověka, nemůžeme hledat začátek ve vědomí, chování je ovlivněno hlubšími strukturami osobnosti, hlubinná orientována na nevědomí jako podstatnou část psychiky, zástupci: Freud, Jung, Adler, Fromm;

17 transpersonální psychologie
navazuje na hlubinnou, zaměřuje se na rozšíření vědomí, na nevědomí, které ovlivňují bazální motivace, stavy a stresy, které poprvé zažíváme v prenatálním období a při porodu, mystické zkušenosti, prožitky, alternativa k normální psychologii;

18 humanistická psychologie
hlavní potřebou člověka je seberealizace a sebeaktualizace, člověk musí vytvářet svoji vlastní identitu, zaměřenost psychologie na člověka, zástupci: A. Maslow;

19 otázky – směr psychologie ???
psychologie orientovaná na nevědomí orientovaná na efektivní chování zdůrazňující schopnost vědomí vnímat věci jako celek zdůrazňující seberealizaci a sebeurčení člověka hlubinná psychologie behaviorismus gestalt (tvarová) psychologie humanistická psychologie

20 otázky – disciplína psychologie ???
zabývají se vývojem jedince zabývají se narušenou lidskou psychikou zabývající se psychikou v oblasti kriminalistiky zabývající se psychikou v oblasti výchovného procesu vývojová, ontogenetická psychologie psychopatologie forenzní psychologie pedagogická psychologie

21 Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha ISBN VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha ISBN osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.


Stáhnout ppt "Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google