Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov03 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov03 Autor Mgr. et Mgr. Jitka."— Transkript prezentace:

1 Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov03 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Pozornost, vědomí Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: Klíčová slova: vědomí, nevědomí, pozornost, stupně aktivace Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad pojmu vědomí a psychického stavu pozornosti, na konci jsou otázky k zařazení do systému psychických jevů a zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

2 VĚDOMÍ úroveň řízení a zaměřenosti jedince i jeho reálné aktivity ve smyslu zachování časové kontinuity, selektivity a osobní integrity; stav aktivace projevující se určitou bdělostí; podmínka průběhu většiny psychických funkcí a projevu psychických vlastností; má subjektivní charakter;

3 ROVINY VĚDOMÍ ROVINY VĚDOMÍ prožívání aktuálního duševního dění prožívání aktuálního duševního dění uvědomování prožívaného uvědomování prožívaného uvědomování sebe sama uvědomování sebe sama

4 příklad: prožívání aktuálního duševního dění prožívání aktuálního duševního dění – vnímám výklad látky v hodině uvědomování prožívaného uvědomování prožívaného – reflektuji, že mne to zajímá či nudí, jak se při tom cítím uvědomování sebe sama uvědomování sebe sama – reflektuji při tom, kdo vlastně jsem, když takto přemýšlím a vnímám věci kolem sebe

5 Stupně aktivace: nízká aktivace – spánek, zpomalení dechu a srdeční frekvence, útlum mozkové kůry; nízká aktivace – spánek, zpomalení dechu a srdeční frekvence, útlum mozkové kůry; snížená aktivace – přechod mezi bdělostí a spánkem, obtížný pohyb, únava; snížená aktivace – přechod mezi bdělostí a spánkem, obtížný pohyb, únava; střední aktivace – pocit svěžesti, dobrá pohoda, schopnost soustředění; střední aktivace – pocit svěžesti, dobrá pohoda, schopnost soustředění; zvýšená aktivace – napětí při náročných výkonech, pozornost zesílena; zvýšená aktivace – napětí při náročných výkonech, pozornost zesílena; vysoká aktivace – chystání k maximálnímu výkonu, zvýšené napětí svalů, rychlý tep, dech, silné podráždění; vysoká aktivace – chystání k maximálnímu výkonu, zvýšené napětí svalů, rychlý tep, dech, silné podráždění;

6 aktivaci zvyšují: nové podněty, stimulátory: přirozené, umělé; aktivaci zvyšují: nové podněty, stimulátory: přirozené, umělé; aktivaci snižují: dlouhodobé podněty, nedostatek podnětů; aktivaci snižují: dlouhodobé podněty, nedostatek podnětů;

7 NEVĚDOMÍ prožitky, které si nelze uvědomit nebo byly vědomé a zapomínáním či obranným mechanismem jsou vytěsněny;

8 vědomí podvědomí nevědomí

9 NEVĚDOMÍ individuální ( Freud) – potlačené nepřijatelné tendence; individuální ( Freud) – potlačené nepřijatelné tendence; rodinné – rodinný mýtus; rodinné – rodinný mýtus; kolektivní ( Jung) – zdroj zkušenosti lidstva, mýty, pohádky, archetypy; kolektivní ( Jung) – zdroj zkušenosti lidstva, mýty, pohádky, archetypy;

10 POZORNOST psychický stav, funkce vědomí, které zaměřuje určitým směrem a eliminuje tak jiné potenciální obsahy, mechanismus regulace psychické aktivity; charakterizovaná: zaměřeností, soustředěností a délkou trvání;

11 POZORNOST bezděčná, spontánní – vyvolána podněty, které jsou samy o sobě významné; bezděčná, spontánní – vyvolána podněty, které jsou samy o sobě významné; záměrná – předchází ji rozhodnutí, na základě úmyslu; záměrná – předchází ji rozhodnutí, na základě úmyslu;

12 vlastnosti pozornosti: koncentrace – intenzita soustředění; koncentrace – intenzita soustředění; tenacita – schopnost udržet, kolísání – oscilace, fluktuace; tenacita – schopnost udržet, kolísání – oscilace, fluktuace; distribuce – rozsah pozornosti, výběrovost ; distribuce – rozsah pozornosti, výběrovost ; vigilita – pružnost pozornosti, přenášení pozornosti; vigilita – pružnost pozornosti, přenášení pozornosti;

13 příklad koncentrace – jak se soustředím na porozumění toho, co znamená pojem „pozornost“, do hloubky; koncentrace – jak se soustředím na porozumění toho, co znamená pojem „pozornost“, do hloubky; tenacita – jak dlouho se na toto téma vydržím soustředit; tenacita – jak dlouho se na toto téma vydržím soustředit; distribuce – na kolik prvků naráz se dokážu soustředit (na řeč učitel, svůj zápis…); distribuce – na kolik prvků naráz se dokážu soustředit (na řeč učitel, svůj zápis…); vigilita – když přejdeme na nové téma, jak rychle se přeorientuji; vigilita – když přejdeme na nové téma, jak rychle se přeorientuji;

14 faktory ovlivňující funkci pozornosti: prostředí – vlastnosti podnětů, porozumění situaci; prostředí – vlastnosti podnětů, porozumění situaci; subjektivní – aktuální stav, potřeba a postoje; subjektivní – aktuální stav, potřeba a postoje;

15 zařaď psychický jev do systému proces proces probíhá v čase probíhá v čase stav stav je udržován je udržován vlastnost vlastnost stálá součást psychiky stálá součást psychiky

16 otázky jaký je vztah vědomí a pozornosti jaký je vztah vědomí a pozornosti jaký je poměr vědomého a nevědomého jaký je poměr vědomého a nevědomého jaký mám teď stav aktivace jaký mám teď stav aktivace změní se, když učitel řekne, že se teď napíše test na téma z minulé hodiny změní se, když učitel řekne, že se teď napíše test na téma z minulé hodiny co teď ovlivňuje moji pozornost co teď ovlivňuje moji pozornost s jakým psychickým jevem se pojí záměrná pozornost s jakým psychickým jevem se pojí záměrná pozornost

17 jak se při řízení auta projeví jednotlivé vlastnosti pozornosti koncentrace koncentrace tenacita tenacita distribuce distribuce vigilita vigilita

18 o které vlastnosti pozornosti jde učitel se soustředí na výklad látky a zároveň sleduje aktivitu žáků; učitel se soustředí na výklad látky a zároveň sleduje aktivitu žáků; distribuce distribuce plně se soustředíme okolo 20 minut plně se soustředíme okolo 20 minut tenacita tenacita zapisuji do třídní knihy a žák položí otázku, na kterou je třeba odpovědět zapisuji do třídní knihy a žák položí otázku, na kterou je třeba odpovědět vigilita vigilita která vlastnost zatím nebyla uvedena ? která vlastnost zatím nebyla uvedena ? koncentrace koncentrace

19 Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha ISBN VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha ISBN osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.


Stáhnout ppt "Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov03 Autor Mgr. et Mgr. Jitka."

Podobné prezentace


Reklamy Google