Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz."— Transkript prezentace:

1 Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko

2 Název projektuCHCEME BÝT LEPŠÍ Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Označení DUMVY_32_INOVACE_01_A_10_CJL Název školyStřední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko AutorMgr. Markéta Hadáčková PředmětČeský jazyk a literatura Tematický okruhSkladba TémaZvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě Ročník3. ročník Datum tvorby AnotaceDUM je zaměřen na seznámení s netypickými jevy v české skladbě. Žáci by měli pochopit rozdíl mezi zvláštností a chybou ve výstavbě větného celku a své znalosti zhodnotit při tvorbě slohové práce. Metodický pokynVýklad učitele + samostatná práce, popř. ujasnění – viz. dále

3 Metodické pokyny: 1. část prezentace ( snímek) je výkladová 2. část prezentace je zaměřena na opakování probíraných jevů: • žáci plní zadané úkoly • učitel vyzve žáky ke kontrole – odhalení chyb + jejich případné ujasnění • 11. snímek: pojmenování jevu se objeví po kliknutí na větný celek • 12. – 13. snímek: kliknutí na větu – pojmenování jevu, kliknutí na otazník – odstranění nedostatku Materiál je interaktivní a inovativní především díky propojenosti výkladu učitele a samostatné práce žáků, a to za využití ICT.

4 Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě

5 Zvláštnosti větné stavby • Oslovení Co děláš, Jano? • Citoslovce Br, to je zima • Samostatný větný člen Tam je krásně, na horách. (postpozice) Hudba, ta dovede potrápit. (antepozice) • Vsuvka Já jsem to, pokud vím, neudělal.

6 • Osamostatněný větný člen Držela v rukou dopis. Od Petra. Konečně. (ozvláštnění textu v umělecké literatuře) Musím za babičkou. Do nemocnice. (Doplněná výpověď) • Elipsa Umíš (hrát) na klavír? • Apoziopeze (nedokončená věta) Utíkejte, nebo vás…

7 Chyby ve větné stavbě • Anakolut (vyšinutí z větné stavby) K začátku výpovědi se mluvnicky nenáležitě připojí zbytek textu  Děti, když šly do školy, bylo jim smutno. Děti, když šly do školy, byly smutné.  Člověk, když není opatrný, hned se mu něco ztratí. Člověku, když není opatrný, se hned něco ztratí.

8 • Zeugma (zanedbání dvojí vazby) Spřežení dvou různých vazeb slovesa či jiného dějového slova  Opovrhovala a nenáviděla ho. Opovrhovala jím a nenáviděla ho.  Zajímali jsme se a také jsme četli nové knihy. Zajímali jsme se o nové knihy a také jsme je četli.

9 • Kontaminace (směšování vazeb) Správná vazba slov je zaměněna s jinou – převzata od slova podobného významově  Schopen k velkým věcem. Schopen velkých věcí. (schopen čeho – 2. pád + ochoten k čemu – 3. pád)  Matka se osočila na toho člověka. Matka osočila toho člověka. (osopit se na koho – 4. pád + osočit koho – 4. pád)

10 • Atrakce (skladebná spodoba) Tvary sousedních slov se nenáležitě přizpůsobují (hlavně pádem)  Spoustě lidem to nedojde. Spoustě lidí to nedojde.  Vzhledem k nedostatku chemikáliím. Vzhledem k nedostatku chemikálií.

11 Pojmenuj zvláštnosti ve větné stavbě Pavlu, tu každý rád vidí. Musím domů. Okamžitě odejdi, nebo tě… Fuj, to jsme se lekli. Pojedu do nemocnice. Do Brna. Pane ministře, váš návrh zákona byl akceptován. Stalo se to, zdá se mi, před třemi lety Apoziopeze Oslovení Elipsa Samostatný větný člen Osamostatněný větný člen Vsuvka Citoslovce

12 Pojmenuj nepravidelnosti ve větné stavbě a odstraň je: Ve většině případech to tak chodí. Atrakce Ve většině případů to tak chodí. Pes, pokud se k němu člověk chová dobře, lze považovat ze nejvěrnějšího přítele. Anakolut Psa, pokud se k němu člověk chová dobře, lze považovat za nejvěrnějšího přítele.

13 Jarda se vždycky ptá a debatuje o nových vědeckých objevech Zeugma Jarda se vždycky ptá na nové vědecké objevy a debatuje o nich. Pořadatel zamezil vstupu nezletilých do sálu. Kontaminace Pořadatel zamezil vstup nezletilých do sálu.

14 Zdroje • MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2007, ISBN • MAŠKOVÁ, Drahuše. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN • BARONE, Hana a kol. Cvičebnice českého jazyka aneb Co byste měli znát ze základní školy. Brno: Didaktis, 2007, ISBN


Stáhnout ppt "Zvláštnosti a nepravidelnosti ve větné stavbě Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády 777 399 01 Milevsko www.issou-milevsko.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google