Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL – GRAMATIKA-20 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Úvaha, kritika, recenze Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 3. a 4. ročník/ všechny obory a formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování, seznámení s jednotlivými slohovými útvary a jejich rozlišením Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

2 Úvaha, kritika, recenze

3 -Úvaha osvětluje nebo hodnotí problém nebo jev -Vychází ze všeobecných požadavků nebo z obecné zkušenosti -Hodnotící úvaha se nazývá kritika - zabývá se jakýmkoli tématem -Recenze – hodnotí nový literární projev -Úvaha osvětluje nebo hodnotí problém nebo jev -Vychází ze všeobecných požadavků nebo z obecné zkušenosti -Hodnotící úvaha se nazývá kritika - zabývá se jakýmkoli tématem -Recenze – hodnotí nový literární projev

4 Úvaha, kritika, recenze -Osnova: a)Úvod – stručné vytčení cíle úvahy (kritiky, recenze) b)Vlastní úvaha – vlastní řešení problému c)Závěr – zdůraznění (shrnutí, vyvození) stěžejní myšlenky úvahy (kritiky, recenze) -Osnova: a)Úvod – stručné vytčení cíle úvahy (kritiky, recenze) b)Vlastní úvaha – vlastní řešení problému c)Závěr – zdůraznění (shrnutí, vyvození) stěžejní myšlenky úvahy (kritiky, recenze)

5 Úvaha, kritika, recenze -Jazykové prostředky – hodnotící přídavná jména, podstatná jména, příslovce -Řečnické otázky -Obraty podněcující úvahu – např.: zamyslíme-li se…., položme si otázku……, někdy se….. -Jazykové prostředky – hodnotící přídavná jména, podstatná jména, příslovce -Řečnické otázky -Obraty podněcující úvahu – např.: zamyslíme-li se…., položme si otázku……, někdy se…..

6 Úvaha, kritika, recenze Z následujících témat si vyberte jedno a napište slohovou práci: a)Co je to přátelství b)Média v naší společnosti c)Film, který jsem viděl d)Televizní reklamy Z následujících témat si vyberte jedno a napište slohovou práci: a)Co je to přátelství b)Média v naší společnosti c)Film, který jsem viděl d)Televizní reklamy

7 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google