Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."— Transkript prezentace:

1 Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno, Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_12_INOVACE_ČJL–GRAMATIKA-17 Tematický celek (sada): Gramatika Téma (název) materiálu: Vypravování Předmět: Český jazyk a literatura Ročník / Obor studia: 1. a 4. ročník/ všechny obory a formy studia Autor / datum vytvoření: Mgr. Marie Kalušová/ Anotace: Materiál slouží k výkladu nové látky a opakování, základní rysy vypravování Metodický pokyn: Materiál slouží k prezentaci a samostudiu

2 Vypravování

3 -Zachycuje příběhy, události se zápletkami a jejich rozuzlením -Zachycuje i prostředí, ve kterém se příběh odehrává -Zachycuje charakteristiku postav -Zachycuje příběhy, události se zápletkami a jejich rozuzlením -Zachycuje i prostředí, ve kterém se příběh odehrává -Zachycuje charakteristiku postav

4 Vypravování -Kompozice vypravování bývá nejčastěji: a)Úvod – seznámení s prostředím, s hrdinou, důvodem, proč je příběh vyprávěn b)Vlastní vypravování -Expozice -Zápletka, kolize -Konflikt -Vyvrcholení -Rozuzlení c) Závěr – vyvození poučení z příběhu -Kompozice vypravování bývá nejčastěji: a)Úvod – seznámení s prostředím, s hrdinou, důvodem, proč je příběh vyprávěn b)Vlastní vypravování -Expozice -Zápletka, kolize -Konflikt -Vyvrcholení -Rozuzlení c) Závěr – vyvození poučení z příběhu

5 Vypravování - Předchozí pořadí nemusí být vždy dodrženo. Události se mohou vyprávět: a)Chronologicky b)Retrospektivně c)Časy se prolínají - Předchozí pořadí nemusí být vždy dodrženo. Události se mohou vyprávět: a)Chronologicky b)Retrospektivně c)Časy se prolínají

6 Vypravování Jazykové prostředky -Používají se dějová slovesa a konkrétní podstatná jména -Živosti se dociluje kratšími větami, přímou řečí a vhodnými přirovnáními Jazykové prostředky -Používají se dějová slovesa a konkrétní podstatná jména -Živosti se dociluje kratšími větami, přímou řečí a vhodnými přirovnáními

7 Vypravování Vyberte si z následujících témat a napište vypravování: a)Byla to náhoda b)Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá c)Starý dům vypravuje Vyberte si z následujících témat a napište vypravování: a)Byla to náhoda b)Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá c)Starý dům vypravuje

8 Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu. Použité zdroje MAŠKOVÁ DANUŠE. Český jazyk - přehled středoškolského učiva. Třebíč: Petra Velanová, 2005, ISBN


Stáhnout ppt "Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, 272 01 Kladno, www.1kspa.cz."

Podobné prezentace


Reklamy Google