Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Trendy a nástroje propojování regionů v Evropě a pozice Zlínského kraje Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK  Aktivity regionu v politice.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Trendy a nástroje propojování regionů v Evropě a pozice Zlínského kraje Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK  Aktivity regionu v politice."— Transkript prezentace:

1 Trendy a nástroje propojování regionů v Evropě a pozice Zlínského kraje Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK  Aktivity regionu v politice TEN-T  Dopravní politika ČR a revize TEN-T  Financování DI a DSS2  Priority střední a východní Moravy LUHAČOVICE 12.9.2013

2 Regionální představitelé průmyslové a obchodní komunity, malých a středních podniků deklarují a doporučují urychleně dobudovat kapacitní dopravní spojení Norimberk – Praha - Brno – Hulín - Zlín – Púchov – Žilina – Košice – Kyjev jako:  podporu investorů a spolupracujících firem ČR a SR  dynamizaci existujícího stavu tradičních a perspektivních odvětví regionů  podporu obchodních a investičních příležitostí v příhraničních oblastech regionů Doprava a ekonomický rozvoj 2

3 Historie transevropských sítí TEN-T 3

4 Aktivity regionu v politice TEN-T Rekapitulace jednání o prioritách regionu v oblasti transevropských sítí: -13. 4. 2005 Brusel - Edgar Thielmann ředitel DG move (představení projektu R49/R6 a mezinárodní smlouvy ČR/SR 2004) -16. 11. 2006 Zlín - Zlínský kraj zaslal na Ministerstvo dopravy ČR žádost o zařazení R49 a R 6 do sítě „TEN“ -4. 2. 2009 Brusel - EK zveřejnila zelenou knihu „TEN-T: Přezkum politiky. Směrem k lépe integrované transevropské dopravní síti ve službách společné dopravní politiky". -24. 8. 2009 Brusel - konference k regionální dimenzi transevropských dopravních sítí organizované Zlínským krajem (během českého předsednictví a Dnů krajů ČR) k iniciativě ve prospěch nového „Baltsko-jaderského koridoru“ -13. 4. 2010 Brusel, EK, DG Mobility a Transport - Judit Bertrand, koordinátorka projektů TEN-T pro ČR (představení projektu R49/R6 a význam západovýchodního propojení) -13. 4. 2010 Brusel EK, DG Environment - Ladislav Miko, ředitel Odboru ochrany přírodních zdrojů a biodiverzity (předání Komisi kopii dopisu MD a MŽP, a Deklarací samospráv o podpoře výstavby R55) -5. 9. 2011 Brusel EK, Judith Bertrand - DG move ( zástupci ZK prezentovali stanovisko regionu ke konzultacím o změnách na globální síti TEN-T a metodiky pro stanovení základní sítě) s žádostí o zařazení R49/R6 do základní „core“ sítě TEN-T -29. 9. 2011 Brusel - Jean Eric Pacquet ředitel DG move EK - žádost ČR o zařazení 9.železničního koridoru a silničního spojení R49/R6 do core sítě TEN-T (dopisem 1. náměstka ministra dopravy) -19. 10. 2011 Brusel - EK předložila návrh Nařízení EP a Rady o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě (TEN-T) -2012 / 2013 projednávání Nařízení v Evropském parlamentu 4

5 Aktivity regionu v politice TEN-T Dunajská strategie  propojení  ochrana životního prostředí a prevence rizik  socioekonomická a kulturní integrace Baltsko-jaderský koridor  spojení makroregionů Baltského moře a Dunaje, strategická dopravní osa, přemostění dvou systémů mořských dálnic (Skandinávských zemí a Středozemního moře)  projekt Baltsko-jaderského koridoru podporuje 14 regionů od Baltu k Jadranu  BAA je hlavní spojkou mezi makroregiony Pobaltí a Podunají 5

6 Dopravní politika ČR a revize TEN-T Multimodální osy přes ČR TEN-T prioritní projekty silniční sítě 6

7 Návrh budoucí transevropské sítě 7 Síť primárních uzlů (primary nodes) městských uzlů (hlavní města a aglomerace nad 1mil. obyvatel) letišť námořních přístavů hraničních přechodů do sousedních zemí Hlavní síť (core network) má zajistit nejdůležitější dálkové tahy z hlediska evropského obchodu a pohybu osob a napojit všechny členské státy Globální síť (comprehensive network) zahrnuje současnou „širokou“ síť s cílem zajistit přístup k základní síti TEN-T pro všechny evropské regiony Návrh páteřní sítě je založený především na multimodálním propojení sousedních uzlů.

8 Návrh budoucí transevropské sítě Dne 20.6.2012 se uskutečnilo setkání ministrů dopravy Višegrádské skupiny V4 s místopředsedou EK a eurokomisařem pro dopravu Siimem Kalasem Ministr dopravy ČR ocenil vstřícný postoj EK, zejména k zařazení 9. železničního koridoru (Praha – Česká Třebová - Hranice n.M. – Púchov – Žilina – Košice – Čierna n. Tisou) a silničního spojení R49 / R6 (Hulín – Púchov), které jsou z hlediska vztahů mezi českou a Slovenskou republikou velmi důležité. Mimo V4 byli na schůzce zástupci kohézních států: Bulharska, Estonska, Litvy, Lotyšska, Rumunska a Slovinska 8

9 Návrh „Nařízení o hlavních zásadách EU pro rozvoj TEN-T“ 9 Finální podoba mapových podkladů k návrhu Nařízení o o hlavních zásadách EU pro rozvoj TEN-T zařazuje západovýchodní multimodální propojení ČR a SR do hlavní „core“ sítě TEN-T.

10 DSS 2 a financování dopravní infrastruktury 2014+ Varianta 1: Pokračování v alokaci podle OPD II: -Silnice 49,6 % -Železnice 46,5 % -Voda 2,6 % Varianta 2: Alokace podle přepravních výkonů v horizontech 2020, 2035 a 2050: -Silnice 83 % -Železnice 15,5 % -Voda 1,5 % Po zvážení výsledků pracovních simulací výstavby byl navržen pro období 2014 – 2020 následující poměr rozdělení národních zdrojů nevázaných se na kofinancování zdrojů EU -Silnice 63,5 % -Železnice 35 % -Voda 1,5 % zdroj: DSS2 10

11 Financování dopravní infrastruktury - 2014+ Plánovaná výstavba a výhled (zdroj: rsd.cz k 1.1.2012):  Dálnice = 140,4 km- 50 km  Rychlostní silnice = 743,9 km- 680 km Zdroj: rsd.cz Zdroj: DSS2 str.282  Finanční potřeba na dokončení dálniční sítě (“dluh“) je odhadována na 800 miliard Kč.  Hustota dálniční sítě ČR = 9,4 km/1000 km 2  Hustota dálnic Evropa = 20 – 57 km/1000 km 2 Od roku 2023 se nepředpokládá poskytování nevratných dotací pro silniční a železniční infrastrukturu z Evropské unie!? Změna ve financování dopravní infrastruktury? po roce 2023 11

12 Silniční a dálniční síť ZK 12

13  chybějící obchvaty měst převádějící tranzitní dopravu mimo zástavbu  nevyhovující napojení nových průmyslových a logistických areálů na kapacitní dopravní síť  zanedbaná a technicky nevyhovující síť silnic, především II. a III. tříd  nedostatek zdrojů v rozpočtech krajů pro financování dopravní infrastruktury – nutná diskuse o změně rozpočtového určení daní Ekonomické dopady a rozpočty regionů 2014 - 2015 2016 + 2014 - 2015 2016 + Platné zněníNávrh DPH7,86%8,28%8,20%8,62% DPPO 8,92% 9,30% DPFO srážková (zvl.sazba) DPFO z přiznání (podnikání) DPFO závislá činnost 8,65%9,02% Podíly krajů dle zákona č. 243/2000 Sb. o rozpočtovém určení daní 13

14 Ekonomické dopady a rozpočty regionů Základní geografické údaje krajů k 1. 1. 2012 Sdílené daně krajů 2014 (stávající stav RUD) v tis.Kč Podíl sdílených daní 2014 na 1 obyvatele kraje Podíl sdílených daní 2014 na 1 obyvatele v % Česká republika / KrajeRozloha v km 2 Počet obyvatel Česká republika 78 866,0010 505 445 Hlavní město Praha 496,11 241 664 1 553 6381 251,250,080537 Středočeský kraj 11 015,301 279 345 6 721 8645 254,140,078165 Jihočeský kraj 10 056,40636 138 4 200 3146 602,830,157199 Plzeňský kraj 7 561,00571 709 3 537 3736 187,370,174914 Karlovarský kraj 3 314,50303 165 1 841 2196 073,320,329853 Ústecký kraj 5 334,50828 026 4 022 3414 857,750,120769 Liberecký kraj 3 163,40438 600 2 284 4295 208,460,227998 Královéhradecký kraj 4 758,70553 8563 143 8105 676,220,180552 Pardubický kraj 4 518,90516 411 2 710 9225 249,540,193644 Kraj Vysočina 6 795,60511 937 3 581 2326 995,450,195337 Jihomoravský kraj 7 194,801 166 313 4 648 7153 985,820,085740 Olomoucký kraj 5 266,60638 3 294 8325 159,150,156583 Zlínský kraj 3 963,20589 030 2 562 7334 350,770,169771 Moravskoslezský kraj 5 427,101 230 6134 696 5783 816,450,081260 celkem 48 800 000 Podíl sdílených daní 2014 na 1 obyvatele kraje 14

15 Priority budování dopravní infrastruktury Zásadní význam pro region střední Moravy: Dokončení plánovaných koridorů a dopravní infrastruktury transevropských dopravních sítí TEN-T  dokončit dálnici D1 v ČR jako hlavní dopravní tepnu spojující západ s východem republiky, a to urychlením výstavby chybějícího moravského úseku Říkovice - Přerov - Lipník nad Bečvou (tzv. „Průtah“ Přerovem řešit jako související součást)  zahájit výstavbu rychlostní silnice R49 v úseku Hulín – Holešov – Fryšták a urychlit přípravu a realizaci navazujícího úseku Fryšták – Lípa s pokračováním na Vizovice a dále na hranici ČR/SR Střelná - Lazy pod Makytou.  urychlit přípravu a výstavbu rychlostní silnice R55 Přerov - Olomouc a v úseku Otrokovice – Uherské Hradiště – Moravský Písek s prodloužením do Břeclavi a napojením na dálnici D2. (Ve spolupráci s MŽP dořešit technické řešení průchodu trasy R55 tzv. Bzeneckou Doubravou).  pokračovat v přípravě a výstavbě silnice I/35 Valašské Meziříčí – Palačov (R48) a přípravě silnice I/57 obchvat Valašské Meziříčí s pokračováním na Vsetín. 15

16 Priority budování dopravní infrastruktury Zásadní význam pro region střední Moravy: Dokončení plánovaných koridorů a dopravní infrastruktury transevropských dopravních sítí TEN-T  urychlit přípravu stavby a realizovat modernizaci trati č. 331 Otrokovice – Zlín - Vizovice  urychlit proces přípravy a realizace modernizace a zdvoukolejnění trati Brno-Přerov  pokračovat v přípravě výstavby plavební komory na řece Moravě – jez Bělov, čímž dojde k očekávanému prodloužení trasy Baťova kanálu z Otrokovic až do Kroměříže  usilovat o zachování a rozvoj smíšeného leteckého provozu na vojenském letišti Přerov – Bochoř, včetně převedení definovaného nemovitého majetku AČR na samosprávy a rozvinout aktivity státní organizace LOM v areálu letiště Bochoř.  podporovat záměr vzniku veřejného logistického centra v Přerově, jako jedno z důležitých multimodálních center v rámci ČR. 16

17 Ing. Jaroslav Drozd jaroslav.drozd@kr-zlinsky.czinfo@infrastrukturamorava.cz Děkuji za pozornost 17


Stáhnout ppt "Trendy a nástroje propojování regionů v Evropě a pozice Zlínského kraje Ing. Jaroslav Drozd statutární náměstek hejtmana ZK  Aktivity regionu v politice."

Podobné prezentace


Reklamy Google