Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Úvod do KBT MUDr. Jiřina Kosová

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Úvod do KBT MUDr. Jiřina Kosová"— Transkript prezentace:

1 Úvod do KBT MUDr. Jiřina Kosová
Existuje mnoho psychoterapeutických směrů, ale jen málo z nich má ověřené – prokazatelně účinné metody – jako KBT MUDr. Jiřina Kosová

2 KBT = kognitivně – behaviorální terapie
Neobsahuje žádné interpretace, spekulace… Vychází z vědeckých principů Používá promyšlené – logické techniky v pevně stanovených postupech Zaměřená na příznaky, konkrétní problémy, konkrétní cíle Vychází z teorie učení (příčinou potíží jsou chybně naučené způsoby chování a myšlení, které jsou udržované rozpoznatelnými vnějšími i vnitřními faktory) – můžeme se odnaučit, přeučit, naučit nové… Byť se obě části vyvíjely odděleně, vzájemně se přesně doplňují

3 Kořeny behaviorálních přístupů
Starověké Řecko - Aristoteles (asi př.n.l.) - K učení dochází, pokud vznikne asociace mezi dvěma podněty!!! Konec 19.stol. – fyziolog I.P.Pavlov ( ) Učení klasickým podmiňováním John Broadus Watson ( ) - použití behaviorismu v léčbě (a výchově)

4 Burrhus Frederic Skinner (1904-1990)
Metoda operantního podmiňování = „učení úspěchem“ Učení na základě důsledků (odměna či trest) – pozitivní či negativní posílení Od pol.20.stol. behaviorismus jako terapie Joseph Wolpe – technika systematické desenzibilizace jako první prokazatelně účinné technika u fobií U neuróz ve VB – Hans Jürgen Eysenck ( ) Psychózy, děti, retardace apod. – v USA T.Ayllon a N.Azrin – „žetonové hospodářství“

5 Behaviorální terapie Opírá se o teorii učení, vychází z výzkumů experimentální psychologie, hlavně ze vztahů mezi podnětem a reakcí Kromě vrozených pudů a instinktů tvoří větší část našeho chování naučené reakce Učíme se stejně adaptivnímu jako maladaptivnímu chování – mohu to změnit stejným postupem; nebo mohu změnit vnější udržovací podmínky a pak automaticky dojde i ke změně chování Zaměření na podrobné sledování a analýzu zjevného chování jedince v určité problémové situaci Chceme rozvíjet žádoucí a potlačovat nežádoucí chování Učení se určitému novému či konstruktivnímu chování Modifikace maladaptivního chování (systematické přeučování)

6 BT A  B  C Antecedents  behavior  consequences
Ovlivňuji antecedenty a následky, aby došlo k žádoucí změně chování

7 Behaviorální teorie vzniku úzkosti
Klasickým podmiňováním (neutrální podnět se páruje s negativním podnětem, vznikne podmíněná reakce), čl. se snaží strach redukovat vyhýbáním se podmíněnému podnětu 2 etapy učení se strachu: určitá situace vede ke strachu klasickým podmíněním; očekávání úzkosti generalizuje strach i na další – méně specifické podněty Silně averzivní podněty – odpověď odolná proti vyhasínání Dvoufaktorová teorie úzkosti (Mowrer, 1947): úvodní napodmiňovaná úzkost vede k vyhýbavému či zabezpečovacímu chování, čímž dochází ke snížení úzkosti = pozitivnímu posílení

8 Kořeny kognitivní terapie
Starověk – filozofická škola Stoiků – použití rozumu a klidu Epiktétos: Nejsou to věci samy, co nás znepokojuje, ale naše mínění o těchto věcech. Sókrates ( př.n.l.) - odhalování logických souvislostí pomocí dialogu

9 Rozvoj kognitivní terapie
60.léta min.století, USA Albert Bandura (1925) – sociální učení – kognitivní revoluce v BT Albert Ellis ( ) – Racionálně Emoční Terapie Aaron Temkin Beck (1921) – Kognitivní terapie depresí

10 Kognitivní terapie Vychází z teorií kognitivní psychologie (organizmus nereaguje primárně na své okolí, ale na jeho mentální representaci Ellisova Racionálně emotivní terapie – vede k tomu, abychom v diskuzi přímo napadali vlastní iracionální – falešné domněnky a místo nic vytvářeli přesvědčení racionální, logická a funkční Beckova teorie deprese – zdrojem depresivního myšlení a chování jsou negativní překroucené vzorce myšlení; zkušenost formuje tzv. kognitivní schémata = rigidní absolutní názory) Analýza a modifikace myšlení, názorů a postojů Ellis - A  B  C Activating event  belief  consequence (emoční) Beck – depresi způsobuje negativní kognitivní triáda (negat. hodnocení sebe, vnějšího světa a budoucnosti) Rozpoznání a změna iracionálních a neadaptivních postojů a názorů a jejich náhrada adaptivnějšími, funkčnějšími

11 Kognitivní model úzkosti
Vlastní očekávání vede k rozvoji úzkosti (Bandura: „člověk se obává situací, pokud si myslí, že je nezvládne“) Beck – klíčovou roli hrají automatické myšlenky a kognitivní schémata týkající se ohrožení Úzkost = reakce člověka na ohrožení, ale převažuje subjektivní názor, nikoliv objektivní skutečnost Situace je interpretována jako hrozba

12 KBT Integrací KT a BT na konci 70. let m.s. v Anglii
Vychází z předpokladu, že chybné vzorce chování i myšlení jsou naučené a udržované určitými faktory Techniky podložené propracovaným výzkumem na souborech mnoha typů lidí (nejen s psychickými problémy) Edukativní, cílená na samostatnost klienta Řeší přítomné problémy – konkrétní, ohraničené + udržovací faktory Nácvik, opakování, experimenty, expozice Technická změna uvažování, prožívání, emocí, tělesných příznaků a chování

13 Kognitivní terapie - práce s myšlením
Behaviorální terapie - práce s chováním

14 Vytváření „mamutů“ Kde je chyba ???

15 Teorie učení Klasické podmiňování (Pavlov, párování podmíněného podnětu s nepodmíněným) Operantní podmiňování (Skinner, učení následkem; pozitivní následek chování zpevní, negativní oslabí; zvyšuje či snižuje se tak pravděpod. určitého chování v situaci) Sociální učení nápodobou (Bandura, výsledek „zástupného učení“ – zprostředkovaná zkušenost; např. terapeut předvádí pacientovi expo Kognitivní učení

16 Metody založené na klasickém podmiňování
Expozice (opakované vystavení podmíněné reakci – aby došlo k jejímu post. vyhasínání) Wolpeho systematická desenzitizace (navození relaxace, pak úzkostný podnět – úzkost, pak znovu stav relaxace) Flooding (dlouhodobá aplikace podmíněného podnětu o max. síle – až do chvíle, než se reakce přestane objevovat) Averzivní terapie (spojení např. užití drogy s averzivním nepodmíněným podnětem)

17 Operantní podmiňování
Pozitivní zpevnění – odměna Negativní zpevnění – úleva (odstranění či oslabení určitého nežádoucího vlivu či situace) Pozitivní oslabení – trest Negativní oslabení – nedojde k očekávaným a žádoucím následkům Nácvik dovedností – žetonové hospodářství; odstraňování rušivého chování

18 METODY KBT – A) zaměřené na tělesné příznaky
Cílem je snížit aktivaci sympatiku, tělesné uvolnění, zvýšení parasympatiku RELAXACE a zklidnění dýchání, meditace Jacobsonova progresivní relaxace Östova aplikovaná relaxace Schultzův autogenní trénink

19 METODY KBT – B) k ovlivnění zjevného chování
1. systematická desenzibilizace (J.Wolpe) Založ. na teorii reciproční inhibice (strach na určitý podnět vznikl klas. podmiňováním; oslabím ho, když podnět spojím s něčím se strachem neslučitelným) 2. EXPOZICE Opakováním – habituace Introceptivní 3. Zábrana rituálům Bránění v chování, které má snižovat nepohodu 4. Sledování činnosti 5. Plánování a odměny

20 METODY KBT – B) k ovlivnění zjevného chování II
6. Vytvoření nového chování Nedostatek dovedností nebo v provedení ? (Pak buď učím novým dovednostem nebo odstraňuji překážky) Učení podle vzoru – nápodobou Hraní rolí 7. Změna již existujícího chování (operantní podmiňování) Zpevnění žádoucího chování Odstranění nežádoucího Tresty, odnětí výhody – pasivní trestání, sebetrestání Vyhasínání (díky odstranění následků, které zpevňují nežádoucí chování) Diferenční zpevňování jiného chování (odměním, když něco neudělá po určitou dobu)

21 METODY KBT – C) k ovlivnění kognitivních procesů
STOP technika Odvedení pozornosti Kognitivní restrukturalizace (Ellis a Beck) ANM, kognitivní omyly, iracion. přesvědčení Určení a zpochybnění dysfunkčních schémat Změny kognitivních procesů v imaginaci

22 Využití KBT Léčba i prevence celé řady poruch
Úzkostné poruchy, deprese, syndrom vyhoření, por. spánku, sexuální dysfunkce, poruchy osobnosti + součást komplexních programů léčby a rehabilitace u schizofrenie, organických poruch, tělesných onemocnění… Ale i v mnoha dalších problémových oblastech Poradenství - komunikace Návyky, zlozvyky, poruchy chování Výuka, výchova Osobnostní rozvoj


Stáhnout ppt "Úvod do KBT MUDr. Jiřina Kosová"

Podobné prezentace


Reklamy Google