Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Chemie Tematická.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Chemie Tematická."— Transkript prezentace:

1 Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Chemie Tematická oblast: Chemie Název vzdělávacího materiálu: Terpeny Kód vzdělávacího materiálu: ICT2-8-STCH Ročník: 3. ročník čtyřletého nebo 5. ročník šestiletého gymnázia Datum vytvoření vzdělávacího materiálu: 19.11.2012 Jméno autora: Jakub Stránský

2 ISOPRENOIDY - sekundární metabolity - pestrá skupina látek (téměř v každé buňce) - odvozeny od isoprenu (2-methylbuta-1,3-dien) - isoprenoidy se skládají z různého počtu základních stavebních jednotek (isopren) lineární nebo cyklické struktury - známo přes 5000 přírodních izoprenoidů - dělíme je do dvou základních skupin: ● T ERPENY ● S TEROIDY základ struktury steroidů - steran (cyklopentano-perhydrofenantren) - patří mezi ně např. D-vitamíny, žlučové kyseliny, pohlavní hormony, hormony kůry nadledvinek, steroly (cholesterol) … - rozšířené přírodní látky - součástí silic a pryskyřic - lipofilní charakter - mnohé z nich příjemně voní Citronellal Menthol Kafr

3 MONOTERPENY - 2 C 5 -jednotky - velká rozmanitost je způsobena různými možnostmi cyklisace a zaváděním substituentů uhlovodíky, alkoholy, oxosloučeniny, alkaloidy - převážně v rostlinách - biologické funkce jsou jen málo známé (čichové feromony…) - těkavé vonné látky (výroba parfémů) Geraniol (1) - hlavní složkou růžového oleje (kosmetická a farmaceutická surovina - esenciální olej - přírodní biologický extrakt vyrobený z okvětních lístků růžového keře (Rosa Damascena, Rosa centifolia) (2) Linalool - strukturní izomer geraniolu - v levandulové silici a vavřínu (3) levandulové pole v Provence

4 Citral (Geranial) - tvoří asi 80% lemongrassové silice, v řadě dalších rostlin (bazalka, meduňka, citron, pomeranč, limetka…) - používá jako aromatická složka v parfumerii - při syntéze vitaminu A (4) Citronová tráva (Cymbopogon citratus) česky správně voňatka citronová Menthol - monocyklický terpen, součástí silice máty peprné - chemický spouštěč teplotních receptorů (chladivý pocit) (5) (6)

5 Limonen - bezbarvá kapalina, silně vonící po pomerančích - v citrusové kůře - kosmetika a čistící prostředky (7) bicyklické monoterpeny - z pryskyřic z poraněné kůry jehličnatých stromů, (hlavně borovic Pinus → Pinen) se získává destilací s vodní parou terpentýnová silice (destilační zbytek = kalafuna) α-pinen β-pinen (8) (9)

6 SESKVITERPENY - 3 C 5 -jednotky - asi 100 strukturních typů - v těkavých rostlinných olejích Humulen - humulen tvoří jedenáctičlenný cyklus - je obsažen v silici hřebíčku, chmelu i konopí (10) Chmel otáčivý (Humulus lupulus) Kyselina abscisová - v rostlinných tkáních - inhibiční fytohormon (11) Konopí seté (Cannabis sativa L.)

7 DITERPENY - 4 C 5 -jednotky Vitamin A (retinol) Fytol - alifatický alkohol tvořící esterovou složku chlorofylu - postranní řetězce vitamínu K a E (12) chlorophyll a - ve formě esteru s mastnými kyselinami v tuku mořských ryb, dalším zdrojem je mléko, máslo, játra, vejce… - v rostlinách nejrozšířenější provitaminy karotenoidy (viz. tetraterpeny) - oxidací vzniká aldehyd retinal, který je součástí zrakového pigmentu rhodopsinu rhodopsin je obsažen v tyčinkách sítnice, kde na základě dopadajícího světla vyvolá biochemickou reakci vedoucí ke vzniku nervového impulsu (14)Rodopsin je membránový protein, pod ním spřažený Gprotein (13)

8 TRITERPENY - 6 C 5 -jednotek Skvalen - poprvé izolován z jater žraloka - meziprodukt biosyntézy cholesterolu a vit D - využíván v kosmetice (hydratační účinek) - dnes se získává z olivového oleje (15) (16) mezi triterpeny lze zařadit i SKVALEN (cyklopentano-perhydrofenantren), jehož deriváty jsou základem steroidních látek (viz. steroidy)

9 TETRATERPENY - 8 C 5 -jednotek - žluté, oranžové a červené pigmenty = KAROTENOIDY - čisté uhlovodíky nazýváme KAROTENY - většina z 300 známých karotenoidů jsou oxidačními produkty karotenů - nejznámější karotenoidy jsou XANTHOFYLY - přídatná fotosyntetická barviva - podzimní listí je zbarveno především xanthofyly alfa-karoten beta-karoten vitamin A z alfa-karotenu vzniká jedna molekula vit A, z beta-karotenu dvě (17) Co mají plameňák a mrkev společného? Zkuste hádat!

10 POLYTERPENY - acyklické nenasycené uhlovodíky nebo alkoholy ● přírodní Kaučuk - cis-izomer - elastomer - guma (18) z naříznuté kůry kaučukovníku brazilského odkapává bílý latex, který se dále upravuje srážením (kyselinou mravenčí…), pere vodou a suší na materiál zvaný krepa, jeho dalšími úpravami (aditiva, vulkanizace) vzniká"přírodní kaučuk" čili přírodní pryž ● Gutaperča - trans-izomer z tropických stromů - méně elastická - výborné elektroizolační vlastnosti - pevná průhledná guma

11 ...a pár úkolů na závěr... 1) Nakreslete strukturní vzorec mentholu a vyznačte v něm základní isoprenové jednotky. 2) Jaký je rozdíl mezi silicí a pryskyřicí 3) Vysvětlete proč má menthol „chladivé“ účinky? 4) Kde a proč se využívá kalafuna? 5) Jaký je hlavní význam vitaminu A v lidském organismu? 6) Jaký je význam xanthofylů v rostlinných organismech?

12 (1)http://en.wikipedia.org/wiki/Geraniolhttp://en.wikipedia.org/wiki/Geraniol (2)http://en.wikipedia.org/wiki/Rosa_×_damascena (3)http://gardenofeaden.blogspot.cz/2011/08/how-to-propagate-lavender-from-cuttings.htmlhttp://gardenofeaden.blogspot.cz/2011/08/how-to-propagate-lavender-from-cuttings.html (4)http://cs.wikipedia.org/wiki/Voňatka_citronováhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Voňatka_citronová (5)http://en.wikipedia.org/wiki/Pepperminthttp://en.wikipedia.org/wiki/Peppermint (6)http://en.wikipedia.org/wiki/Mentholhttp://en.wikipedia.org/wiki/Menthol (7)http://heliantiel.webnode.cz/news/citron-jako-lek/http://heliantiel.webnode.cz/news/citron-jako-lek/ (8)http://en.wikipedia.org/wiki/Pinenehttp://en.wikipedia.org/wiki/Pinene (9)http://denleymusic.com/wordpress/2010/08/17/how-to-fix-the-bow-bouncing-on-the-string/http://denleymusic.com/wordpress/2010/08/17/how-to-fix-the-bow-bouncing-on-the-string/ (10)http://entheology.com/plants/humulus-lupulus-hops/http://entheology.com/plants/humulus-lupulus-hops/ (11)http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_sativahttp://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_sativa (12)http://en.wikipedia.org/wiki/Chlorophyllhttp://en.wikipedia.org/wiki/Chlorophyll (13)http://www.viceland.com/blogs/cs/tag/mrkev/http://www.viceland.com/blogs/cs/tag/mrkev/ (14)http://en.wikipedia.org/wiki/Rhodopsinhttp://en.wikipedia.org/wiki/Rhodopsin (15)http://www.celysvet.cz/krasne-fotky/staty-zeme/tiger-shark--bahamashttp://www.celysvet.cz/krasne-fotky/staty-zeme/tiger-shark--bahamas (16)http://en.wikipedia.org/wiki/Squalenehttp://en.wikipedia.org/wiki/Squalene (17)http://uk.wikipedia.org/wiki/Фламінгоhttp://uk.wikipedia.org/wiki/Фламінго (18)http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_rubberhttp://en.wikipedia.org/wiki/Natural_rubber zdroje obrázků: (staženo 7. a 8. 11. 2012) použitá literatura: 1.Mareček, Honza; Chemie pro čtyřletá gymnázia 3.díl; Nakladatelství Olomouc 1998 2.Červinka, Dědek, Ferles; Organická chemie; Informatorium; 1991 3.Vodrážka Zdeněk; Biochemie; Academia; 2007 4.McMurry; Organická chemie; VUTIUM; 2007


Stáhnout ppt "Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a příroda Okruh dle RVP: Chemie Tematická."

Podobné prezentace


Reklamy Google