Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0673 Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0673 Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím."— Transkript prezentace:

1 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím ICT Tematický okruh: Ekonomické předměty Název materiálu: Techniky vedení lidí Číslo materiálu:VY_32_Inovace výuky_6.C_EP_06/20 Autor: Ing. Vladimír Kasík Datum tvorby: Všechny neocitované myšlenky patří autorovi.

2 Anotace Techniky vedení lidí Materiál ukazuje šířku tématu vedení spolupracovníků v podniku včetně současných témat, známých ze zahraniční praxe.

3 Techniky vedení lidí Úspěšné vedení lidí má tyto zásady: -vyhýbejte se argumentace z hlediska svého postavení, argumentujte spíše z hlediska zkušeností - vyslechněte druhé a zvažte jejich argumenty - nedomnívejte se, že někdo musí zvítězit a někdo prohrát - nepovažujte mlčení za známku souhlasu - vyhýbejte se hlasování a průměrování - vyhledávejte rozdílné názory, úplná shoda je vždy podezřelá - ustupte názoru, který má objektivní a logický základ – to opravdu není ostuda ! - pokud ostatní Vašemu názoru nerozumí, není to jejich vina, ale Vaše.

4 Vytváření synergie aneb = 3 Synergie znamená dosažení shody i z různých názorů a to předpokládá: - mluvte o faktech, nikoliv o pocitech - vyjadřujte otevřeně, ale ohleduplně svůj názor - vytvořte prostor i neprůbojným členům týmu - naslouchejte ostatním - naučte se tolerovat jiné názory - všímejte si, kde a komu je třeba pomoci - povzbuzujte ostatní - nikdy se nevzdávejte - vítězem musí být celý tým, ne jednotlivec Synergie je základem úspěšného týmu, je snadné se rozhádat, ale pro skvělý tým vždy platí = 3 ( nebo i 4 ! )

5 Nástroje leadershipu Leadership znamená vůdcovství, leader obvykle vidí „i za roh“, dokáže přesvědčit lidi, aby se ochotně a s nadšením snažili o dosažení společných cílů. Leader má jasnou vizi úspěchu. Jeho prostředky jsou: -charisma: dává ostatním přesvědčení, že leader jedná správně- nepomýšlí na osobní prospěch, otevřeně přiznává překážky a je připraven s nimi bojovat - dokáže vždy povzbudit -jedná v osobní úctě, je přátelský, neformální a důvěrný, zachází s pracovníky jako se sobě rovnými i přes značné rozdíly ve zkušenostech a postavení, věnuje se slabším členům týmu, pochválí i drobnost, pokud je dobře odvedena -dokáže si představit budoucí stav a tuto představu přenést na své spolupracovníky

6 Delegování Delegování je nutné: a) jste manažeři b) stejně nezvládnete všechno sami. důležité je zvolit správnou osobu: kdo má zájem, schopnosti, koho bude úkol bavit, kdo má čas a umí nad úkolem přemýšlet. - úkol se vyplatí s pracovníkem vícekrát projít - vysvětlit důvody a smysl úkolu - pracovník musí obdržet všechny všechny informace - pracovník musí s úkolem souhlasit - pracovník musí dostat dostatečnou pravomoc - delegujte vždy celý úkol, ne pouze jeho část

7 Teorie „Z“ Teorie „Z“ spojuje přednosti amerického a japonského přístupu k práci. -americký: častá změna zaměstnání, individuální rozhodování, rychlý postup, specializovaná kariéra, formální kontrola, pracovník jako zaměstnanec - japonský: celoživotní zaměstnání, kolektivní odpovědnost, pomalý postup, pracovník jako člověk, kariéra nespecializovaná-“všeuměl“ -Výsledek: dlouhodobé zaměstnání, individuální odpovědnost, pomalý postup částečná specializace, pracovník jako člověk

8 Coaching (koučink) Coaching je důležitý: coach pomocí otázek, návodů, příkladů umožňuje koučovanému uvědomit si své rezervy. Koučovaný pracovník získává větší sebejistotu, zdokonaluje se, má motivaci, zlepšuje se v učení, zlepšují se vztahy mezi podřízeným a nadřízeným. Co je důležité: stanovit cíle, pomoci poznat realitu, doporučit možná řešení a pomoci vybrat nejlepší, shrnutí výsledků a povzbuzení. Coach tak vlastně vyšle svého svěřence na životní dráhu tak, aby byl úspěšný.

9 Vedení změny Život je změna, ne všichni jsou na ni připraveni a zvládnou ji. Vedení změny je soubor zásad, jejichž dodržováním snížíme ztráty, které změnu doprovází. A co je pro to důležité?: -Dobrá informovanost o změně, dobré je informovat i o negativních dopadech změny. -Otevřená komunikace, přijmout postoje lidí. -Podpora při těžkostech (např. při propouštění). -Rychlé dosažení alespoň dílčí změny na počátku procesu. Zvládat změny elegantně je důležité. Vždy se snažte z každé změny vytěžit to pozitivní.

10 Zásady disciplinárního pohovoru Je to soubor opatření, které pomáhají zvládnout kázeňský pohovor bez ztráty úsměvu na obou stranách. -včasnost: pohovor obvykle do 24h po prohřešku -osobní jednání-nikoliv mail, telefon, vzkazy -důsledné soukromí: vždy mezi čtyřma očima -přímočarý postup bez manipulace -fakta, nikoliv emoce -kritika akce, nikoliv člověka -zjištění příčin, nemůžeme soudit podle „kdo co řekl“ -společná dohoda nápravy a termínu kontroly -nakonec povzbudit, že se náprava povede

11 Zásady hodnotícího pohovoru : mají za cíl udělat tento pohovor motivující. na úrovni dospělý-dospělý, nikoliv rodič-dítě,hodnocený pracovník se nemá zpovídat vždy začínáme pozitivním hodnocením: zdůrazněte dobré výsledky kritika jen konkrétní a věcná (nikoliv „tys to zas vyved´, je to celé špatně…..“) projevte lidský zájem o osobní problémy výsledek vítěz – vítěz hodnotíme celé období – v celku se určitě najde spousta dobře udělaných věcí, ne ?

12 Pravidla zpětné vazby Zpětná vazba je důležitá-pomáhá sdělit, jak působíme na své okolí, je to forma sdělení, jak nás vidí ostatní lidé. Když dáváte někomu zpětnou vazbu: -respektujte důstojnost, myšlenky, pocity a názory druhé strany, -přestože se doporučuje upřímnost, trochu diplomacie neškodí, upřímnost někdy dost ublíží….. -ohleduplnost, úcta, ale i otevřenost, zachování dobrých vztahů Když dostáváte zpětnou vazbu: - je to cenný zdroj informací, měli bychom pozitivně reagovat, nikoliv se urazit (viz Česko-Slovensko má talent!!)

13 Závěr: Není snadné dobře a úspěšně vést lidi. Je to velká zodpovědnost a vyžaduje znalosti, pochopení, cit. Co si o tom myslíte Vy ?

14 Zdroje: J. Zlámal, Z. Mendl: Ekonomie nejen k maturitě, Computer Media, Kralice na Hané, 2008, ISBN:


Stáhnout ppt "Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/34.0673 Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím."

Podobné prezentace


Reklamy Google