Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Předcházení vzniku podnikových odpadů (v automobilovém průmyslu) Zpracoval:Ing. Tomáš Hubínek Sdružení Automobilového Průmyslu K ONFERENCE PŘEDCHÁZENÍ.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Předcházení vzniku podnikových odpadů (v automobilovém průmyslu) Zpracoval:Ing. Tomáš Hubínek Sdružení Automobilového Průmyslu K ONFERENCE PŘEDCHÁZENÍ."— Transkript prezentace:

1 Předcházení vzniku podnikových odpadů (v automobilovém průmyslu) Zpracoval:Ing. Tomáš Hubínek Sdružení Automobilového Průmyslu K ONFERENCE PŘEDCHÁZENÍ VZNIKU ODPADŮ P RAHA, 6. ÷ 7. 10 2015

2 2 Sdružení Automobilového Průmyslu (AutoSAP) 2014

3 3 Podíl dodavatelů na tržbách AutoSAP 43,7 % Výroba vozidel 1 277 877 ks Nárůst 10,7 % Podíl exportu na tržbách AutoSAP 85,3 % 85,3 % Nejvyšší Nejvyšší výroba osobních automobilů a autobusů v historii Podíl exportu na tržbách z průmysl. činnosti za ČR 90,3 % 90,3 % Tržby dodavatelů Tržby dodavatelů 372,4 mld. Kč Nárůst 8,4 % 8,4 %

4 1.Řešení odpadů ve firmě 2.Administrativa odpadů 3.Cíle v oblasti odpadů 4.Rozdělení původců odpadu 1.Dodavatelé 2.Doprava / Logistika 3.Finalisté 4.Obsluha výroby 5.Vliv marketingu 6.Konstrukce 7.Závěrem 4 OBSAH

5 5 1. Přístup firem k řešení odpadu Předání autorizované firmě ke zpracování o splnění zákonné povinnosti o žádná administrativa spojená s vykazováním Spolupráce s externí firmou (dodavatelem služeb) o možnost prosazování vlastní politiky Vlastní řešení o specializovaný pracovník / oddělení o riziko konfliktu s úřady

6 6 2.1. Měření odpadu

7 7 2.2. Počítání odpadu SOFI je webový software pro sběr dat, který umožňuje generování zpráv Sběr a vyhodnocování dat má zásadní význam. Firma Brose používá tento software, aby pravidelně shromažďovala metriky, týkající se mimo jiné produkce odpadů, ve svých závodech po celém světě. Vzhledem k akumulaci velkého množství dat lze zajistit jejich sběr a vyhodnocování pouze tímto způsobem. Vyhovuje požadavkům certifikačních orgánů.

8 8 2.3. Analýza odpadu

9 celkové náklady náklady na jednotku produkce náklady na obrat náklady na pracovníka hmotnost odpadu na jednotku produkce hmotnost odpadu na hmotnost suroviny objem odpadu na jednotku produkce hmotnost odpadu dle jeho finálního zpracování … 9 2.4. Ukazatele pro odpady

10 10 2.5. Vyhodnocování odpadu

11 Firemní: Především náklady na likvidaci odpadů. Čím jsou ovlivněny: objemem produkce cenou za likvidaci odpadů způsobem zpracování … 11 3.1. Cíle v oblasti odpadů

12 Společenské: Jednoznačně minimalizovat množství (hmotnost / objem) odpadu. Tyto cíle však nemusejí mít a často nemají „stejný tah na branku“. Firmy mají nastavené systémy pro hledání způsobů, jak snižovat množství odpadů vznikajících ve výrobním procesu. Firmou požadovaný výsledek: úspora nákladů na likvidaci odpadů snižování produkce odpadů na vyrobenou jednotku snižování zatížení životního prostředí (firemní filozofie) Moderní firmy se snaží ovlivnit i následné nakládání s odpadem – např. snížení množství odpadu, který je třeba skládkovat. 12 3.2. Cíle v oblasti odpadů – pokračování

13 Dodavatelé (výrobci dílů, součástek, komponentů, podskupin) Logistické firmy (doprava, logistika) Finalisté (montážní závody) Obsluha výrobního procesu Tyto aktivity se často prolínají. 13 4. Rozdělení podniků (v automobilním průmyslu)

14 Podle druhu výroby vznikají: materiály pro další zpracování druhotné suroviny odpad nebezpečný odpad Významným faktorem pro vznik odpadů jsou nestabilní výrobní podmínky (dodávky energií, (ne)plynulé zásobování, …). 14 4.1. Dodavatelé (výroba) – PRODUKCE odpadů

15 Předpoklady pro snižování odpadů: konstrukce výrobku technologický postup požadavky na manipulaci (lidi vs. technika) další využití obalového materiálu recirkulace materiálu zpět do výroby (např. plasty) opatření pro snižování zmetkovitosti pečlivost a zodpovědnost pracovníků Důležitý vliv mají nákupčí, kteří vyhledávají vhodné vstupy: rozměry vstupního materiálu dodávané množství (doprava a balení) Pravidelná údržba strojů a výrobních zařízení Možnosti snižování odpadů ve výrobním procesu jsou omezené. 15 4.1. Dodavatelé (výroba) – PREVENCE odpadů

16 Nevratné obaly se v systému mohou vyskytovat: při změně dodavatele o dokud je to nákladově výhodnější o pokud dodavatel nebo odběratel nemá „vratnou“ variantu balení (a je připraven si za to připlatit – „ekologické“ povědomí) při náběhu nových výrobků (dočasně) při poruše oběhu obalového konta o nedostatek obalů (objem produkce) o vysoká míra poškození (chyba konstrukce, nevhodná manipulace, …) o nevracejí se pro dodávky náhradních dílů pro after-market pro dopravu dílů na delší vzdálenosti (např. Asie – Evropa) 16 4.2. Doprava/Logistika – PRODUKCE odpadů

17 Zvýhodnění „bezodpadového“ řešení podmiňuje: finanční podpora (dodavatele / odběratele) společenská poptávka/ocenění změna žebříčku hodnot zdražování likvidace odpadů (zejména skládkování) Automobilový průmyslu v ČR (i v SR) dnes používá odhadem 95 % vratných obalů určených pro zásobování výrobních linek finalistů (pro porovnání – v Číně činí tento ukazatel pouze 40 %). 17 4.2. Doprava/Logistika – PREVENCE odpadů

18 V čistě „montážním“ závodě jsou odpady tvořeny především: jednorázovým obalovým materiálem z komponentů ucpávkami chrániči zbytky ochranných materiálů pro finální výrobek apod. 18 4.3. Finalisté – PRODUKCE odpadů

19 Organizace výrobních linek: třídění odpadového materiálu (např. plastů nebo oceli z hlediska jejich složení) třídění odpadu vznikajícího na jednotlivých pracovištích o dostatek odpadových kontejnerů o sledování kvality o hodnotící systém Velikost výrobních dávek, menší počet náběhu odlišných výrobků. 19 4.4. Obsluha výroby – PREVENCE odpadů

20 Možnosti snižování odpadů: pečlivost a zodpovědnost pracovníků způsob zpracování odpadů před jejich likvidací vhodný tvar kontejnerů/nádob na tekutý odpad způsob předúpravy odpadů před jejich likvidací (např. odvodňování kalů) … Minimalizace nebezpečného odpadu: osobní ochranné pomůcky (např. rukavice) čisticí materiál (hadry, utěrky) … 20 4.4. Obsluha výroby – PREVENCE odpadů – pokračování

21 Velký vliv na budoucí objem odpadů, které vzniknou ve výrobě, má marketing, určující (ovlivňující) chování spotřebitele: atraktivita vzhledu výrobku nabídka „jedinečného“ provedení … 21 5. Marketing – generátor odpadu

22 Zcela zásadní význam pro minimalizaci vzniku podnikových odpadů ve výrobě má konstrukce a technologie: pro fázi výroby o ekodesign o „selský rozum“ (např. velkoplošné odstřižky z lisů, recyklace plastů (vtoky, zmetky) přímo do výroby, …) po skončení životnosti výrobku o likvidace / recyklace o další využití 22 6. Konstrukce – nástroj pro korekci odpadů

23 Problematika odpadů by měla být posuzována z hlediska globálních dopadů (zatížení životního prostředí, náklady) – pro automobily se zavádí tzv. „Uhlíková stopa“. Tlak na cenu, který je v dnešní době lídrem marketingu, vede z tohoto pohledu k obrovskému plýtvání zdroji surovin a energiemi: věci „na jedno použití“ (i když se tak netváří) skryté vynucování obnovy (tzv. kazítka) nedefinovaná kvalita (ústup od ČSN, nejednoznačnost EN) Problémem je i nestejný žebříček hodnot v různých částech světa a z toho vyplývající nerovné podmínky ochrana životního prostředí zdravotní nezávadnost výrobků dodržování alespoň minimálních standardů 23 7. Poznámka na závěr

24 Podklady pro prezentaci dodali a na zpracování se podíleli (abecedně): 24 PODĚKOVÁNÍ C.I.E.B. Kahovec, spol. s r.o. PLASTIKA a.s. a PLS Lakovna s.r.o. Yusen Logistics (Czech) s.r.o. Green Metal Czech s.r.o. BROSE CZ spol. s r.o. THK RHYTHM AUTOMOTIVE CZECH a.s.

25 25 Děkuji vám za pozornost Tomáš Hubínek:736 151 903 hubinek@autosap.cz


Stáhnout ppt "Předcházení vzniku podnikových odpadů (v automobilovém průmyslu) Zpracoval:Ing. Tomáš Hubínek Sdružení Automobilového Průmyslu K ONFERENCE PŘEDCHÁZENÍ."

Podobné prezentace


Reklamy Google