Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilVítek Pešan
2
OP VK – aktuální stav a vývoj příprav na čerpání z ESF v programovém období 2007-2013 Ing. Jana Hadravová Mgr. Simona Kašpárková ORR, Krajský úřad kraje Vysočina
3
Obsah prezentace Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Specifické cíle OP VK Typy projektů Problematika globálních grantů Prioritní osy a oblasti podpory Příklady projektových záměrů Komunitní vzdělávání Hodnocení žádostí o finanční podporu (projektů), kritéria Stav a vývoj příprav na implementaci globálních grantů Informační zdroje, kontakty
4
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Globální cíl Rozvoj vzdělanostní společnosti za účelem posílení konkurenceschopnosti ČR prostřednictvím modernizace systémů počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání, jejich propojení do komplexního systému celoživotního učení a zlepšení podmínek ve výchově a vzdělávání. Financování podpory 100% krytí způsobilých výdajů (z 85% z Evropského sociálního fondu (ESF) a z 15% ze státního rozpočtu ČR. Finanční alokace Celková alokace je 1 811,8 mil. € (51,6 mld. Kč), tj. 7 % z celkové sumy z fondů EU pro ČR pro programové období 2007 – 2013. Alokace na GG pro kraj Vysočina je 31 753 866 €, tj. téměř 848 mil. Kč. Řídící orgán MŠMT – odpovědnost před Evropskou komisí za realizaci a bezproblémové čerpání finančních prostředků
5
Specifické cíle OP VK Prioritní osa 1 - Počáteční vzdělávání Rozvoj a zkvalitňování systému počátečního vzdělávání s důrazem na zlepšení klíčových kompetencí absolventů pro zvýšení jejich uplatnitelnosti na trhu práce a zvýšení motivace k dalšímu vzdělávání. Prioritní osa 2 - Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj Inovace systému terciárního vzdělávání směrem k propojení s výzkumnou a vývojovou činností. Prioritní osa 3 - Další vzdělávání Posílení adaptability a flexibility lidských zdrojů jako základního faktoru konkurenceschopnosti ekonomiky a udržitelného rozvoje ČR. Prioritní osa 4 - Systémový rámec celoživotního učení Vytvoření moderního, kvalitního a efektivního systému celoživotního učení, prostřednictvím synergického rozvoje systémů počátečního, terciárního a dalšího vzdělávání.
6
Typy projektů Individuální projekty (IP) –Národní – připravuje MŠMT na celonárodní úrovni –Ostatní – připravují a realizují jiné instituce na regionální nebo nadregionální úrovni Globální granty (GG) –vyhlašovatelem a správcem GG je kraj –kraj je zodpovědný za dodržení podmínek dle dohody s MŠMT
7
Prioritní osy a indikátory GG Prioritní osa 1 - Počáteční vzdělávání Oblasti podpory: 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání 1.2 Rovné příležitosti dětí a žáků včetně dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení Prioritní osa 3 - Další vzdělávání Oblast podpory: 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání
8
Příklady projektů v počátečním a dalším vzdělávání 1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání Spolupráce institucí počátečního vzdělávání a partnerů na rozvoji obcí (otevření školy, spolupráce s místní a regionální samosprávou) 1.2 Rovné příležitosti žáků, včetně žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Budování „záchytné sítě“ pro osoby ohrožené předčasným odchodem ze škol či osoby, které již systém opustily a osoby, které se chtějí do systému chtějí navrátit 1.3 Další vzdělávání pracovníků škol a školských zařízení Zvýšení atraktivity a dostupnosti nabídky dalšího vzdělávání pro pracovníky škol a školských zařízení. 3.2 Podpora nabídky dalšího vzdělávání Rozvoj sítí a partnerství subjektů v oblasti dalšího vzdělávání
9
Komunitní vzdělávání Soubor činností a postupů, které pro členy komunity vytváří rozmanité příležitosti k tomu, aby se stali aktivními partnery při řešení problémů komunity a uspokojování vlastních potřeb (vzdělávacích, sociálních, kulturních). KV využívá zdroje komunity - spojuje členy komunity k tomu, aby označili a propojili potřeby a zdroje komunity takovým způsobem, který pomůže lidem pozvednout úroveň jejich života v komunitě. Komunita Společenství lidí, kteří žijí na určitém území (např. v jedné obci). Každý člen komunity – tzn. jednotliví občané, podnikatelé, veřejné i soukromé instituce - má stejnou zodpovědnost za kvalitu života v komunitě. Potřeby komunity - smysluplné volnočasové aktivity pro děti, - vzdělávání osob diskriminovaných na trhu práce (matky na mateřské dovolené, zdravotně postižení, příslušníci etnických skupin apod.), - školení nezaměstnaných, - individuální zájmové vzdělávání, - zvyšování kvalifikace apod.
10
Principy komunitního vzdělávání 1.vzdělávání jako celoživotní proces (nabídka formálních i neformálních vzdělávacíchaktivit pro všechny členy komunity) 2. zapojení členů komunity (možnost participovat na uspokojování potřeb komunity, spolurozhodování o společenském dění v komunitě) 3. efektivní využívání zdrojů (lidských, hmotných a finančních). Komunitní vzdělávání funguje nejlépe v komunitních centrech či v komunitních školách, tj. v zařízeních, která jsou otevřena až do večerních hodin (často i o víkendech a prázdninách či svátcích) za účelem poskytování rozmanitých vzdělávacích, rekreačních a sociálních služeb členům komunity všech věkových kategorií.
11
Poslání komunitních škol (center) Umožnit každému zájemci z komunity společné vytváření a sdílení prostoru pro generační, sociální a kulturní dialog, vzdělávání, odpočinek či sportovní vyžití. Koordinátor komunitního vzdělávání Vede, koordinuje a hodnotí komunitní aktivity (v rámci realizovaného projektu): zjišťuje potřeby místní komunity, zajišťuje strategické plánování a financování (včetně tvorby rozpočtu), pořádá vzdělávací semináře, podněcuje síťování škol, místní partnerství, spolupráci s rodiči, podporuje výměnu zkušeností mezi školami (komunitními centry), připravuje a rozšiřuje metodické materiály pro komunitní školu/centrum, utváří pozitivní vztahy s veřejností a propaguje myšlenky komunitního vzdělávání.
12
Požadavky na projekty - hodnocení Délka trvání: max. 3 roky Velikost grantových projektů: 400 tis. – 15 mil. Kč Způsob předložení: –na základě výzvy k předkládání projektů –ve formuláři Benefit (on-line na webových stránkách vyhlašovatele výzvy) Průběh hodnocení žádosti/projektu: 1. Hodnocení formálních náležitostí 2. Věcné hodnocení nezávislými hodnotiteli či hodnotitelskou komisí 3. Výběrová komise 4. Schválení projektu 5. Vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace 6. Podpis smlouvy
13
Rámec pro hodnocení kvality projektu 1.Zdůvodnění projektu 2.Cílová skupiny 3.Realizace projektu 4.Finanční řízení 5.Výsledky a výstupy 6.Horizontální témata 7.Specifická kriteria Hodnotící kritéria
14
17. 9. 2007 zahájení ostrého auditu shody firmou PricewaterhouseCoopers (předání veškeré dokumentace související s OP VK včetně Směrnice ZS k ověření připravenosti krajů na implementaci globálního grantu) 12. 10. 2007 schválení OP VK Evropskou komisí 16. 10. 2007 podpis „Rozhodnutí Komise“ komisařem Vladimírem Špidlou do 16. 11. 2007 dopracování (finalizace) základních dokumentů (Prováděcí dokument k OP VK, Manuál) 7. 12. 2007 vyhlášení výzvy ze strany MŠMT (k předkládání žádostí o globální granty krajů 29. 2. 2008 dokončení Příručky pro žadatele březen 2008 dokončení Příručky pro příjemce červenec 2008 věcné hodnocení GG hodnotitelskou komisí 2. pololetí 2008 první výzvy ze strany kraje k předkládání projektových žádostí Stav a vývoj příprav na implementaci globálních grantů
15
Další zdroje informací: www.strukturalni-fondy.cz www.esfcr.cz www.msmt.cz www.kr-vysocina.cz www.vysocina-finance.cz www.komunitnivzdelavani.cz Informační zdroje
16
Kontakty Krajský úřad kraje Vysočina, odbor regionálního rozvoje, oddělení grantových programů Jana Hadravová hadravova.j@kr-vysocina.cz Adéla Zvolánková zvolankova.a@kr-vysocina.cz Simona Kašpárková kasparkova.s@kr-vysocina.cz tel.: 564 602 539, 564 602 580
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.