Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilLaura Navrátilová
1
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost CZ.1.07/2.2.00/28.0080
2
Formy činnosti veřejné správy I. Prof. Vladimír Sládeček 7. 3. 2013
3
Přehled 1. Podíl na tvorbě právních (a vnitřních) předpisů 2. Správní akty 3. Opatření obecné povahy 4. Veřejnoprávní smlouvy 5. Osvědčení, vyjádření a další úkony 6. Bezprostřední zákroky a další donucovací úkony 7. Faktické úkony 8. Správní dozor a obdobné činnosti
4
Tvorba práva ve veřejné správě
5
Legislativní (normotvorná) činnost veřejné správy, resp. moci výkonné Legislativní funkce veřejné správy (moci výkonné) 1. Podíl na přípravě (vzniku) zákonů - ministerstva aj. ústřední správní úřady, vláda - komp. zákon 2. Právo zákonodárné iniciativy - vláda - zastupitelstvo vyššího územního samosprávného celku (čl. 41 odst. 2 Ústavy) 3. Podíl na přípravě a vydávání nařízení vlády (čl. 78 Ústavy)
6
4. Tvorba vlastních právních předpisů správními úřady - vyhlášky ministerstev aj. ústředních správních úřadů - nařízení některých „neústředních“ správních úřadů - předpisy vydávané regionálními správními úřady - nařízení obcí, krajů a hl. města Prahy (čl. 79 odst. 3 Ústavy) 5. Tvorba statutárních předpisů (ve formě předpisů právních) - obecně závazné vyhlášky obcí, krajů a hl. města Prahy (čl. 104 odst. 3 Ústavy) 6. Vydávání interních normativních aktů - stavovské (profesní) předpisy (statutární předpisy, které nemají formu předpisů právních) - interní normativní akty (usnesení vlády, směrnice...) (tzv. vlastní a cizí legislativa)
7
Prameny úpravy tvorby právních předpisů Ústava, Listina zákon ČNR č. 2/1969 Sb. (kompetenční zákon) zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv Zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád
8
obecní zřízení, krajské zřízení, zák. o hl. m. Praze legislativní pravidla vlády "legislativní pravidla" pro tvorbu nařízení územních samosprávných celků
9
Proces tvorby právního předpisu 1. příprava 2. projednání 3. schválení 4. publikace (5. změna nebo zánik)
10
Změna: bod 1-4 Zánik: 1. normotvůrce 2. předpis vyšší právní síly 3. Ústavní soud 4. skončení platnosti nebo účinnosti (anomálie)
11
Tvorba zákona Běžný postup: legislativní plán vlády věcný záměr návrhu zákona příprava paragrafovaného znění na ministerstvu aj. ústř. úřadu připomínkové řízení legislativní rada vlády vláda zákonodárná iniciativa (Poslanecká sněmovna, Senát, prezident)
12
Nikoliv běžný postup: návrh poslance, poslanců, příp. Senátu nebo zast. VÚSC vyjádření vlády podle čl. 44 Ústavy (Poslanecká sněmovna, Senát, prezident)
13
Problémy: tzv. "přílepky„ (nález Ústavního soudu sp.zn. Pl. ÚS 77/06) Komplexní pozměňovací návrhy (nález sp.zn. Pl. ÚS 39/08) Legislativní nouze (nález sp.zn. Pl.ÚS 55/10, sp.zn. Pl.ÚS 53/10)
14
Některá základní pravidla pro normotvornou činnost 1. Obecnost 2. Věcnost a konkrétnost 3. Jasnost a určitost 4. Normativnost 5. Srozumitelnost a předvídatelnost 6. Provázanost s právním řádem (soulad s předpisy vyšší právní síly) 7. Stručnost 8. Poznámky pod čarou
15
Vyhlašování právních předpisů (jako stadium procesu tvorby práva ve veřejné správě)
16
Vyhlašování právních předpisů - základní pojmy Ignorantia iuris non excusat Vyhlašování (publikace) - (aktivní) zprostředkování obsahu právních předpisů adresátům Publikace ve formálním smyslu (veřejnoprávní) - kvalifikovaným způsobem provedené zveřejnění právních předpisů (zpravidla) formou jejich otištění v oficiální úřední sbírce nebo jiným zákonem stanoveným způsobem - podmínkou platnosti a účinnosti
17
Publikace v materiálním smyslu (soukromoprávní) -všechny (ostatní) dostupné formy a prostředky uveřejňování textu předpisů, zejména jejich otištěním, ústním vyhlášením nebo zpřístupněním počítačovým (ÚZ, ASPI, komentáře atd.)
18
Podpis právního předpisu - právní význam -- jen u vyhlášek ministerstev a jiných ústředních správních úřadů -- suspenzivní veto prezidenta republiky Promulgace - deklaratorní stvrzení ústavního postupu vzniku zákona (pojem spíše historický)
19
Platnost -vyhlášení (ve formálním smyslu) je podmínkou platnosti, která znamená, že předpis se stává součástí právního řádu, schvalující orgán je jím vázán Účinnost -vlastnost právního předpisu, která umožňuje jeho aplikaci - okamžikem účinnosti nastávají právní účinky předpisu, tj. právní vztahy, jejichž regulaci předpokládá se již řídí tímto předpisem
20
Legisvakance -časové období mezi platností a (formální) účinností Republikace -vyhlášení úplného znění právního předpisu ("jak vyplývá z pozdějších změn") po provedené novelizaci (novelizacích)
21
Vyhlašování právních předpisů - prameny úpravy 1. Celostátní působnost: Ústava - čl. 52, čl. 33 odst. 4 Ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky - čl. 12 zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a Sbírce mezinárodních smluv zákon č. 166/1999 Sb., o veterinární péči zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči
22
2. Omezená územní působnost: Obecní zřízení - § 12 Krajské zřízení - § 8 Zákon o hl. městě Praze - § 45 zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (nařízení krajské veterinární správy podle zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči bylo nahrazeno nařízením obce o mimořádných veterinárních opatřeních)
23
Právo EU a jeho publikace Úřední věstník EU - přístupný v sídelních městech VÚSC
24
Literatura: Základní: Sládeček, V. Obecné správní právo. Praha: Wolters Kluwer, 2013. K hlubšímu studiu: Bohadlo, D., Harazímová, R., Mlsna, P., Vavera, F., Váňa, L. (eds.). Legislativní proces (teorie a praxe). Praha: Ministerstvo vnitra, 2011.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.