Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

RADOSTI A STAROSTI PŘI TELEFONICKÉM HOVORU S DLUŽNÍKEM

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "RADOSTI A STAROSTI PŘI TELEFONICKÉM HOVORU S DLUŽNÍKEM"— Transkript prezentace:

1 RADOSTI A STAROSTI PŘI TELEFONICKÉM HOVORU S DLUŽNÍKEM
Call Centra aneb Efektivní byznys vítězí, Praha

2 Ukázka telefonního hovoru
Agenda Ukázka telefonního hovoru Rozbor chyb v hovoru z pohledu etického kodexu Otázky a odpovědi

3 Rozdělení inkasa pohledávek
Mimosoudní inkaso pohledávek Soudní inkaso pohledávek Exekuční vymáhání pohledávek

4 Rozdělení inkasa pohledávek
Mimosoudní inkaso pohledávek : Předvymáhací fáze – dohledání kontaktů Vymáhání – kombinace písemného, telefonického a osobního jednání s dlužníkem Provádí – věřitel, inkasní agentura Nejvýhodnější pro dlužníka

5 Rozdělení inkasa pohledávek
Soudní inkaso pohledávek : alt. nalézací řízení podání žaloby - návrh na vydání platebního rozkazu Provádí – věřitel, advokát Zvýšené náklady pro dlužníka

6 Rozdělení inkasa pohledávek
Exekuční vymáhání pohledávek : Na základě pravomocného titulu – rozsudek, vykonatelný exekutorský zápis, notářsky zápis O nařízení rozhoduje soud Provádí – soud, soudní exekutor Nejvyšší náklady pro dlužníka

7 Výhody mimosoudního inkasa
Mimosoudní inkaso : Cca. 2 miliony pohledávek ročně 55% vyřešeno mimosoudně Smírčí způsob vypořádání dluhu – dohoda o splátkách, odpuštění části pohledávky Nejlevnější způsob pro dlužníka Dovolatelnost cca. 1/3 případů, z toho hovor s dlužníkem ve 2/3 případů

8 Rozbor hovoru Porušení Etického kodexu a Zákona na ochranu osobních údajů: identifikace hrozba exekucí poplatky

9 Etický kodex AIA: Všechny státní a místní zákony a nařízení budou přísně dodržovány Osobní nedotknutelnost dlužníka bude respektována za každých podmínek. Obchod bude veden cestou rozvíjející a podporující respekt a důvěru v činnost inkasních agentur Všechny získané informace budou předmětem ochrany dat Případy ve správě inkasních agentur budou spravovány rychle, výkonně a profesionálně

10 Z pohledu Etického kodexu je přípustné, vhodné a žádoucí
Zdůrazňovat odpovědnost dlužníka za vznik nesplácené pohledávky, která je vždy větší, než případná spoluzodpovědnost věřitele (například z nepřesného posouzení bonity dlužníka věřitelem) Upozornit dlužníka na hrozící nebezpečí formou oznámení o možnosti zahájení soudního řízení a s tím souvisejícím nárůstem nákladů za soud či exekuci Upozornit dlužníka na riziko poškození jeho dobrého jména kvůli špatné platební morálce Inkasovat od dlužníka přiměřené náklady věřitele nebo inkasní agentury, neboť jeho platební nevůlí či neschopností vznikla na straně věřitele prokazatelná škoda z prodlení

11 Z pohledu Etického kodexu je přípustné, vhodné a žádoucí
Individuální či automatizované volání (call-centra) mimo pracovní dobu (max. do 22:00 hod. večerní) Automatizované zasílání SMS zpráv či připomínek, využití všech dalších komunikačních nástrojů Osobní návštěvy dlužníků včetně přímého inkasa dlužných částek, samozřejmě vždy proti dokladu o zaplacení Provádění terénních inspekcí a osobních návštěv v sídle či bydlišti dlužníka

12 Z pohledu Etického kodexu je přípustné, vhodné a žádoucí
Dotazování u zaměstnavatelů nebo sousedů v aktuálním bydlišti dlužníka za předpokladu zachování mlčenlivosti o důvěrných informacích Pokud je inkasní agentura sama věřitelem (například po odkupu pohledávek), vyměňovat údaje o takových dlužnících v rámci registrů dlužníků Pokud je dlužník právnickou osobou, sdělovat třetím stranám (a to i za úplatu), že je dlužníkem, pokud tím nebudou porušeny platné zákony a nařízení

13 Z pohledu Etického kodexu je nepřípustné
Dlužníka jakkoliv osobně ponižovat Vydávat se za exekutory, advokáty, konkurzní správce, notáře, policii nebo jiné osoby s činností jasně vymezenou zákonem nebo takový dojem vyvolávat nebo podporovat Vstupovat do domu nebo bytu domnělých nebo skutečných dlužníků bez jejich souhlasu či dokonce přes jejich odpor Domáhat se osobního jednání s dlužníky v době nočního klidu Informovat spolupracovníky, sousedy či další třetí osoby, které s dluhem nemají nic společného či k jednání nebyli zmocněni jak o existenci dluhu, tak o jeho podrobnostech Pokud je dlužník fyzickou osobou, zveřejňovat údaje o dlužníkovi či poskytovat jakékoliv další detaily týkající se dluhu třetím osobám, vylepovat či jinak oznamovat fakt, že dotyčná osoba je dlužníkem

14 Z pohledu Etického kodexu je nepřípustné
Po úhradě částky komunikované dlužníkovi jako dluh dodatečně vymáhat další příslušenství pokud jeho výpočet (například v závislosti na datu úhrady dlužníkem) není vymezen v komunikaci k dlužníkovi. Například je nepřípustné vymáhat úroky z prodlení poté, co byl dlužník upomínán pouze o výši jistiny dluhu Pokud bude dluh věřitelem zveřejněn v registru dlužníků do kterého nemá inkasní agentura přístup, vytvářet dojem, že sama inkasní agentura zajistí zveřejnění dluhu Pokud bude v dalším kroku pohledávka řešena soudní cestou žalobou věřitele nebo právní kanceláře, vytvářet dojem, že sama inkasní agentura zažaluje dluh či vykoná exekuci

15 Z pohledu Etického kodexu je nepřípustné
Uzavírat jakékoliv kartelové či podobné dohody napříč trhem Nepodloženě pomlouvat konkurenční inkasní agentury Jakékoli korupční jednání Neúměrně zdržovat či uměle protahovat mimosoudní řízení Fakturovat věřiteli náklady nebo odměnu inkasní agentury pokud na takovou možnost nebyl předem zřetelně upozorněn a částku nelze jednoznačně vypočíst ze smlouvy V komunikaci s dlužníkem záměrně uvádět lživé informace

16 Z pohledu Etického kodexu inkasní agentura musí:
Prostředky inkasované na bankovní účty agentury bez zbytečného prodlení vyúčtovat a převést věřiteli, pokud tato agenda není smluvně ošetřena jinak Nést plnou zodpovědnost za znalost a dodržování všech zákonů, nařízení a vyhlášek souvisejících s její činností Plnit zákonnou informační povinnost zveřejněním účetních výkazů do 1 roku od konce příslušného účetního období Vést průhledné a pravdivé účetnictví Dbát na své dobré obchodní jméno a vlastní pověst, hájit zájmy klientů a věřitelů a v konkurenčním prostředí a v cenové politice zachovávat principy fair play Vést oddělené bankovní účty pro inkaso pohledávek svých klientů

17 Z pohledu Etického kodexu inkasní agentura musí:
V komunikaci s dlužníkem zřetelně oddělovat úkony, které provede sama a úkony, které doporučí nebo se domnívá, že provede věřitel nebo jiná třetí osoba Být řádně nahlášena u Úřadu na ochranu osobních údajů jako zpracovatel a uchovatel osobních dat Pokud realizuje výměnu dat o dlužnících, provádět ji vždy v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů Vyvíjet maximální snahu o co nejrychlejší řešení pohledávek klientů Na žádost klienta poskytnout informace o vykonaných inkasních úkonech

18 Z pohledu Etického kodexu inkasní agentura musí:
Jednoznačně smluvně definovat cenu za své služby pro klienta Standardem odměňování za inkasní činnost je procento z vymožené pohledávky pro věřitele. Pokud se inkasní agentura s klientem dohodne i na jiné formě úhrady jejích služeb (například na ceně za inkasní úkon), musí být toto jednoznačně stanovené ve smlouvě písemnou formou Dbát na řádné proškolení zaměstnanců a snažit se maximálně podporovat své klienty a věřitele Nést plnou zodpovědnost za chování svých zaměstnanců v otázkách upravených Etickým kodexem a rovněž spoluzodpovědnost za naplňování Etického kodexu jejími subdodavateli Bezodkladně informovat věřitele, pokud dlužník věrohodně zpochybní existenci nebo výši dluhu

19 Kontakt Email: vladimir.gazarek@aczi.cz Mobil: +420 602 393576
Mobil:


Stáhnout ppt "RADOSTI A STAROSTI PŘI TELEFONICKÉM HOVORU S DLUŽNÍKEM"

Podobné prezentace


Reklamy Google