Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Veřejnoprávní podmínky participace dětí při výkonu mezinárodněprávní ochrany dětí
Konference Personalistika, právo a vzdělávání ve veřejné správě Brno 18. května 2017 Zdeněk Kapitán
2
Zaměření, struktura a cíle
limity: vlastní odbornost role: reprezentant OSPOD, právník, otec metodologie: od obecného ke konkrétnímu cíl: apelovat na změnu smýšlení při podpoře podílu dětí na rozhodování věcí, které se jich týkají upozornění: pozor na správné zacházení s nejlepším zájmem dětí
3
Průzkum bojem Co si myslíte o tělesných trestech? argumenty:
Ukulel Průzkum bojem Co si myslíte o tělesných trestech? argumenty: byli jsme sami bitými dětmi, taky jsme to přežili… rodiče nejlépe vědí… strach ze stigmatizace a obviňování… obava z velikosti úkolu kampaň pozitivního rodičovství… výsledek: neotvíraná Pandořina skříňka řešení: změna smýšlení
4
Argumenty proti participaci
děti jsou malé (nezralé, hloupé…) na to, aby rozhodovaly děti nevědí, co jednotlivé situace a rozhodnutí skutečně znamenají zapojení dětí je příliš obtěžuje a hlavně zatěžuje děti mají být chráněny před konfliktem rodičů nevím, jak dítě zapojit
5
Metody zajištění zažité a známé formy: legislativní změny
vládní či jiné široce pojaté strategie podpora změn finančními prostředky (nyní zejm. z Evropského sociálního fondu v České republice) sdílení dobré praxe metody existují, ale předpokladem jejich efektivity je změna smýšlení (společenské objednávky) – participace a informovanost se musejí stát samozřejmostí, protože děti jsou přece naši „malí/mladí dospělí“ otevřená diskuse bez předsudků a odsudků mediální kampaň vědomí, že opravdu viditelné cíle se dostaví mnohem později než za jedno volební období zdravé svědomí a sebejistota dělat věci proto, že jsou správně, ne proto, že se někomu (ne)zavděčím
6
Participace a informovanost dítěte
pokusy Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí: multidisciplinární spolupráce (například Cochemský model) podpora participace dětí v jednotlivých agendách proč zapojené a informované dítě: je šťastnější a sebevědomější všichni zúčastnění se mnohem lépe identifikují s řešením řešení, která se volí, jsou trvalejší výsledek je systémově ekonomičtější protože to později v životě ocení a pravděpodobně podobný model napodobí ve svých výchovných modelech
7
K „samozřejmým“ parametrům participace
základní limity jsou rozumová a volní vyspělost dítěte – zajištění participace není (bezvýhradné) vyhovění jeho přáním dítěte a ostatně ani nesmí být způsobem přenosu odpovědnosti na dítě my zapojujeme děti 6+ (je to východisko, ne dogma) metody – pohovor, Lego Serious Play, diagnostické karty, další diagnostické metody role „děckologa“ (zatím ji přesně definujeme) důvěra dítěte k tomu, kdo zajišťuje jeho participaci rozumnost množství komunikace a vytěžení dítěte
8
Právní základ participace
zejm. čl. 12 (a též čl. 3 odst. 1, čl. 5, čl. 9 odst. 2, čl. 13, čl. 17, čl. 29) Úmluvy o právech dítěte v soudním řízení § 867 o. z., § 20 odst. 4 z. ř. s., § 100 odst. 3 o. s. ř. v dalších oblastech (škola, komunity, územní samosprávné celky) – § 21 odst. 1 písm. d) školského zákona hmotněprávní základ participace – § 875 odst. 2, § 880 odst. 2 a § 884 odst. 1 o. z.
9
Úmluva o právech dítěte
Článek 12 Státy, které jsou smluvní stranou úmluvy, zabezpečují dítěti, které je schopno formulovat své vlastní názory, právo tyto názory svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, přičemž se názorům dítěte musí věnovat patřičná pozornost odpovídající jeho věku a úrovni. Za tímto účelem se dítěti zejména poskytuje možnost, aby bylo vyslyšeno v každém soudním nebo správním řízení, které se jej dotýká, a to buď přímo, nebo prostřednictvím zástupce anebo příslušného orgánu, přičemž způsob slyšení musí být v souladu s procedurálními pravidly vnitrostátního zákonodárství.
10
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, v platném znění
§ 55 (4) Kromě spisové dokumentace vede obecní úřad obce s rozšířenou působností i další písemnosti tvořící podklad pro zpracování spisové dokumentace. Tyto písemnosti se nevydávají žádnému orgánu, fyzické nebo právnické osobě. Lze je předložit jen soudu a státnímu zastupitelství v případě, že se údaje v nich obsažené týkají trestního stíhání. Pozor ale na čl. 8 odst. 5 směrnice Ministerstva práce a sociálních věcí č. j. 2013/ , o stanovení rozsahu evidence dětí a obsahu spisové dokumentace o dětech vedené orgány sociálně- právní ochrany dětí a o stanovení rozsahu evidence a obsahu spisové dokumentace v oblasti náhradní rodinné péče; úprava zákona ale má přednost.
11
Aplikace v praxi spouštěč: příprava dětského webu...
zásadní limit: ústavní princip zákonnosti samozřejmý princip: nejsme nepřáteli rodičů i dalších vztahových osob, je třeba přispívat k harmonii při současném zajištění důstojného postavení dítěte ve vztazích, které se jej týkají (eliminace „o nás bez nás“) přímý kontakt s dětmi a jeho důvěrnost – prostředkem je § 55 odst. 4 zákona o SPOD
12
Závěry zajištění participačních práv není možnost, ale povinnost
v případě absence regulace tvoří právní základ pro státní orgány tvoří čl. 12 Úmluvy o právech dítěte, který je rovněž korektivem ostatních předpisů vnitrostát- ního práva důležitá je změna smýšlení, která začíná u práce s předsudky
13
Hezký zbytek dne.
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.