Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci ZÁKLADNÍ POŽADAVKY
1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
2
Práva a povinnosti zaměstnance
1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
3
Práva a povinnosti zaměstnance
Zaměstnanec má právo na zajištění BOZP, na informace o rizicích jeho práce a na informace o opatřeních na ochranu před jejich působením. Zaměstnanec je oprávněn odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví, popř. život nebo zdraví jiných osob. Takové odmítnutí není možné posuzovat jako nesplnění povinnosti zaměstnance. Zaměstnanec má právo a povinnost podílet se na vytváření bezpečného a zdraví neohrožujícího pracovního prostředí, a to zejména uplatňováním stanovených a zaměstnavatelem přijatých opatření a svou účastí na řešení otázek BOZP. 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
4
Práva a povinnosti zaměstnance
Každý zaměstnanec je povinen dbát podle svých možností o svou vlastní bezpečnost, o své zdraví i o bezpečnost a zdraví fyzických osob, kterých se bezprostředně dotýká jeho jednání, příp. opomenutí při práci. Znalost základních povinností vyplývajících z právních a ostatních předpisů a požadavků zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou a trvalou součástí kvalifikačních předpokladů zaměstnance. Zaměstnanec je povinen: účastnit se školení zajišťovaných zaměstnavatelem zaměřených na bezpečnost a ochranu zdraví při práci včetně ověření svých znalostí podrobit se pracovnělékařským prohlídkám, vyšetřením nebo očkováním stanoveným zvláštními právními předpisy dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s nimiž byl řádně seznámen, a řídit se zásadami bezpečného chování na pracovišti a informacemi zaměstnavatele 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
5
Práva a povinnosti zaměstnance
Zaměstnanec je povinen: dodržovat při práci stanovené pracovní postupy používat stanovené pracovní prostředky, dopravní prostředky, osobní ochranné pracovní prostředky a ochranná zařízení a svévolně je neměnit a nevyřazovat z provozu nepožívat alkoholické nápoje a nezneužívat jiné návykové látky na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato pracoviště, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště zaměstnavatele a nekouřit na pracovištích a v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci podrobit se zjištění, zda není pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, a to na pokyn oprávněného vedoucího zaměstnance písemně určeného zaměstnavatelem 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
6
Práva a povinnosti zaměstnance
Zaměstnanec je povinen: oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci nedostatky a závady na pracovišti, které ohrožují nebo by bezprostředně a závažným způsobem mohly ohrozit bezpečnost nebo zdraví zaměstnanců při práci, zejména hrozící vznik mimořádné události nebo nedostatky organizačních opatření, závady nebo poruchy technických zařízení a ochranných systémů podílet se na odstraňování nedostatků zjištěných při kontrolách orgánů, kterým přísluší výkon kontroly (inspektorát práce, hasiči, hygienická stanice apod.), a to s ohledem na druh jím vykonávané práce a podle svých možností bezodkladně oznamovat svému nadřízenému vedoucímu zaměstnanci svůj pracovní úraz, pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí, a pracovní úraz jiného zaměstnance, popř. úraz jiné fyzické osoby, jehož byl svědkem, a spolupracovat při objasňování jeho příčin 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
7
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Školení zaměstnanců 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
8
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Školení zaměstnanců Zaměstnavatel je povinen: zajistit zaměstnancům školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, které doplňují jejich odborné předpoklady a požadavky pro výkon práce, které se týkají jimi vykonávané práce a vztahují se k rizikům, s nimiž může přijít zaměstnanec do styku stanovit pravidla pro provádění školení, tzn. určit obsah a četnost školení, způsob ověřování znalostí zaměstnanců a vedení dokumentace o provedeném školení Zaměstnanec je povinen: zúčastnit se potřebného školení (základní, odborné) podrobit se ověření svých znalostí (pohovorem, testem) Neúčast na školení bez omluvy může být důvodem k rozvázání pracovního poměru! Právní a ostatní předpisy k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci jsou předpisy na ochranu života a zdraví, předpisy hygienické a protiepidemické, technické předpisy, technické dokumenty a technické normy, stavební předpisy, dopravní předpisy, předpisy o požární ochraně a předpisy o zacházení s hořlavinami, výbušninami, zbraněmi, radioaktivními látkami, chemickými látkami a směsmi a jinými látkami škodlivými zdraví, pokud upravují otázky týkající se ochrany života a zdraví. 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
9
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Školení zaměstnanců Druhy školení: vstupní (při nástupu zaměstnance do práce) opakované (ve stanovených lhůtách nebo dle potřeby) při změně pracovního zařazení nebo druhu práce při zavedení nové technologie při změně výrobních či pracovních prostředků při změně technologických či pracovních postupů mimořádné (bez zbytečného odkladu) v případech, které mají nebo mohou mít podstatný vliv na BOZP odborné (ve stanovených lhůtách, dle potřeb provozu) např. řidiči, obsluha manipulačních vozíků, obsluha stavebních strojů, svářeči, jeřábníci, vazači, obsluha pojízdné zdvihací pracovní plošiny, obsluha plynových zařízení, obsluha tlakových zařízení, odborní pracovníci v oblasti elektro 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
10
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Kategorizace prací 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
11
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Kategorizace prací Zaměstnavatel je povinen: vyhodnotit rizika ohrožení zdraví zařadit všechny práce do kategorií informovat zaměstnance o tom, do jaké kategorie byla jím vykonávaná práce zařazena Rizikové faktory pracovních podmínek: prach, chemické látky, hluk, vibrace, neionizující záření, fyzická zátěž, lokální svalová zátěž, zátěž teplem, zátěž chladem, psychická zátěž, zraková zátěž, biologická zátěž, pracovní poloha, zvýšený tlak vzduchu Riziková práce: = práce, při níž je nebezpečí vzniku nemoci z povolání nebo jiné nemoci související s prací 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
12
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Kategorizace prací Kategorie 1 není pravděpodobný nepříznivý vliv na zdraví (podle současného poznání) Kategorie 2 lze očekávat nepříznivý vliv na zdraví jen výjimečně (u vnímavých jedinců) nejsou překračovány hygienické limity rizikových faktorů Kategorie 3 (riziková) jsou překračovány hygienické limity rizikových faktorů jsou splněna další kritéria pro zařazení do kategorie třetí pro zajištění ochrany zdraví osob je nezbytné využívat OOPP, organizační a jiná ochranná opatření opakovaně se vyskytují nemoci z povolání nebo jiné nemoci související s prací Kategorie 4 (riziková) vysoké riziko ohrožení zdraví, které nelze zcela vyloučit ani při používání dostupných a použitelných ochranných opatření 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
13
Pracovnělékařské služby
1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
14
Pracovnělékařské služby
Pracovnělékařské služby jsou zdravotní služby preventivní, jejichž součástí je: hodnocení vlivu pracovní činnosti, pracovního prostředí a pracovních podmínek na zdraví provádění preventivních prohlídek a hodnocení zdravotního stavu za účelem posuzování zdravotní způsobilosti k práci poradenství zaměřené na ochranu zdraví při práci a ochranu před pracovními úrazy, nemocemi z povolání a nemocemi souvisejícími s prací školení v poskytování první pomoci pravidelný dohled na pracovištích a nad výkonem práce Pracovnělékařské služby se poskytují na základě uzavřené písemné smlouvy (smluvní lékař). 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
15
Pracovnělékařské služby
Zaměstnavatel je povinen: nepřipustit, aby zaměstnanec vykonával práce, jejichž náročnost by neodpovídala jeho zdravotní způsobilosti sdělit zaměstnancům potřebné informace - u kterého poskytovatele pracovnělékařských služeb jim budou poskytnuty pracovnělékařské služby - jakým druhům očkování a jakým pracovnělékařským prohlídkám a vyšetřením souvisejícím s výkonem práce jsou povinni se podrobit umožnit zaměstnancům podrobit se těmto očkováním, prohlídkám a vyšetřením v rozsahu stanoveném zvláštními právními předpisy nebo rozhodnutím příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví postupovat při zařazování zaměstnanců k práci podle závěrů lékařských posudků o jejich zdravotní způsobilosti 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
16
Pracovnělékařské služby
Zaměstnanec je povinen: podrobit se stanoveným pracovnělékařským prohlídkám, vyšetřením, příp. očkováním - v určených lhůtách - u určeného lékaře podrobit se určeným mimořádným lékařským prohlídkám podrobit se nařízeným pracovnělékařským službám (např. školení první pomoci) sdělit smluvnímu lékaři potřebné informace - jméno a adresu registrujícího („vlastního“) lékaře - jméno a adresu dalších lékařů, kteří ho přijali do péče - známé nebo podezřelé skutečnosti související s ochranou zdraví při práci 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
17
Pracovnělékařské služby
VSTUPNÍ prohlídky provádí se za účelem zajištění, aby k výkonu práce v podmínkách s předpokládanou zdravotní náročností nebyla zařazena osoba ucházející se o zaměstnání, jejíž zdravotní způsobilost neodpovídá zařazení k předpokládané práci provádí se vždy: - před uzavřením pracovního poměru - před uzavřením dohody o provedení práce, dohody o pracovní činnosti (u rizikových prací) - před převedením zaměstnance na jinou práci (pokud je vykonávaná za odlišných podmínek, tzn. při navýšení rizikových faktorů min. o jeden) poplatek hradí osoba ucházející se o zaměstnání (zaměstnavatel jej hradí, pokud uzavře s uchazečem o zaměstnání pracovněprávní nebo obdobný vztah, pokud se nedohodnou jinak) osoba ucházející se o zaměstnání se považuje za zdravotně nezpůsobilou k výkonu práce, k níž má být zařazena, pokud se nepodrobí vstupní lékařské prohlídce 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
18
Pracovnělékařské služby
PERIODICKÉ prohlídky provádí se za účelem zjištění včasné změny zdravotního stavu vzniklé v souvislosti se zdravotní náročností vykonávané práce nebo stárnutím organizmu, kdy další výkon práce by mohl vést k poškození zdraví posuzovaného zaměstnance, nebo k poškození zdraví jiných osob provádí se v předem určených intervalech: - podle kategorie práce - podle věku zaměstnance - podle vykonávaných činností kategorie 1: do 50 let: 1x za 6 let zaměstnanci vykonávající nad 50 let: 1x za 4 roky práce s rizikem ohrožení zdraví: kategorie 2: do 50 let: 1x za 5 let do 50 let: 1x za 4 roky nad 50 let: 1x za 3 roky nad 50 let: 1x za 2 roky kategorie 2R: x za 2 roky kategorie 3: 1x za 2 roky kategorie 4: 1x za rok 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
19
Pracovnělékařské služby
MIMOŘÁDNÉ prohlídky provádí se za účelem zjištění zdravotního stavu posuzovaného zaměstnance v případě důvodného předpokladu, že došlo ke ztrátě nebo změně zdravotní způsobilosti k práci nebo pokud dojde ke zvýšení míry rizika již dříve zohledněného rizikového faktoru pracovních podmínek provádí se zejména: - pokud ji nařídil orgán ochrany veřejného zdraví - pokud ji nařídil lékař (při poslední prohlídce zkrátil interval periodické prohlídky) - pokud byl výkon práce přerušen z důvodu nemoci po dobu delší než 8 týdnů v důsledku úrazu s těžkými následky, nemoci spojené s bezvědomím nebo jiné těžké újmy na zdraví z jiných důvodů na dobu delší než 6 měsíců provádí se dále na základě: - žádosti zaměstnavatele (má-li pochybnost o zdravotní způsobilosti zaměstnance) - žádosti zaměstnance (při podezření o změně zdravotní způsobilosti k práci) 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
20
Pracovnělékařské služby
VÝSTUPNÍ prohlídky provádí se za účelem zjištění zdravotního stavu zaměstnance v době ukončení výkonu práce, a to s důrazem na zjištění takových změn zdravotního stavu, u kterých lze předpokládat souvislost se zdravotní náročností vykonávané práce provádí se: - na základě žádosti zaměstnance - pokud tak stanoví jiný zákon - pokud ji nařídil orgán ochrany veřejného zdraví (v rozhodnutí o zařazení prací do kategorií) NÁSLEDNÉ prohlídky provádí se za účelem včasného zjištění změn zdravotního stavu vzniklých v souvislosti s prací za takových pracovních podmínek, jejichž důsledky se mohou projevit i po ukončení práce, a to za účelem včasného zajištění potřebné zdravotní péče, popř. odškodnění provádí se po skončení rizikové práce: - pokud tak stanoví orgán ochrany veřejného zdraví - pokud tak stanoví jiný právní předpis 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
21
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Osobní ochranné pracovní prostředky, mycí, čistící a dezinfekční prostředky 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
22
OOPP, mycí, čistící a dezinfekční prostředky
Osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP) prostředky osobní ochrany schválené příslušnou autorizovanou zkušebnou a určené k tomu, aby se zaměstnanci jejich používáním chránili před riziky, které by mohly ohrozit jejich život, bezpečnost nebo zdraví při práci musí chránit zaměstnance před riziky, nesmí ohrožovat jejich zdraví, nesmí bránit při výkonu práce musí splňovat požadavky stanovené právními předpisy Pracovní oděv nebo obuv plní funkci OOPP v prostředí, v němž oděv nebo obuv podléhá při práci mimořádnému opotřebení nebo znečištění nebo plní ochrannou funkci Dezinfekční prostředky chemické látky nebo jejich směsi, které zneškodňují patogenní mikroorganismy a jsou určené k předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění ochranné masti s dezinfekčním účinkem 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
23
OOPP, mycí, čistící a dezinfekční prostředky
Zaměstnavatel je povinen: určit vhodné OOPP pro jednotlivé profese, na základě vyhodnocení rizik, která působí či mohou působit na zaměstnance přidělit stanovené OOPP při nástupu, změně pracovní činnosti informovat zaměstnance o rizicích, před kterými je OOPP chrání seznámit zaměstnance se způsobem používání OOPP (kdy, v jakých případech), s návodem výrobce vést evidenci o výdeji OOPP jednotlivým zaměstnancům kontrolovat používání OOPP (vybavenost, správné používání) vybavit zaměstnance OOPP v mimořádných případech (např. v případech přidělení práce nebo úkolu mimo běžné pracovní a funkční zařazení zaměstnance, brigádnická výpomoc) 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
24
OOPP, mycí, čistící a dezinfekční prostředky
Zaměstnanec je povinen: používat předepsané a přidělené OOPP - v souladu s příkazy a pokyny zaměstnavatele - při těch činnostech, pro které byly OOPP přiděleny - způsobem, se kterým byl seznámen, v souladu s návodem výrobce řádně pečovat o přidělené OOPP, tzn. zajišťovat drobnou denní údržbu v souladu s návodem výrobce, aby nedošlo k porušení funkčních vlastností OOPP použitím nevhodných čistících nebo dezinfekčních prostředků odkládat OOPP na místech k tomu určených oznámit závady nebo ztrátu OOPP svému nadřízenému a požádat o výměnu OOPP Zaměstnanec odpovídá za ztrátu, svévolné poškození nebo zničení přiděleného OOPP. Zaměstnanec nesmí používat nefunkční ochranný prostředek. 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
25
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Mimořádné události 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
26
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Mimořádné události Za mimořádnou událost se považuje: - pracovní úraz - požár, výbuch - přepadení - zhroucení konstrukcí - povodeň - zamoření objektu látkami ohrožujícími zdraví nebo život lidí - apod. Zabezpečení první pomoci se týká všech stavů ohrožujících zdraví a život. Nejdůležitější je pomoc poraněným při úrazech, aby škody na zdraví i následky úrazu byly co nejmenší. 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
27
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Mimořádné události Zaměstnavatel je povinen: přijímat opatření pro případ zdolávání mimořádných událostí (úrazy, havárie, požáry, povodně a jiná vážná nebezpečí) a evakuace zaměstnanců včetně pokynů k zastavení práce a k okamžitému opuštění pracoviště a odchodu do bezpečí vybavit pracoviště potřebným počtem lékárniček, umístit je na volně přístupném, suchém a čistém místě a stanovit jejich vybavení zajistit a určit podle druhu činnosti a velikosti pracoviště potřebný počet zaměstnanců, kteří organizují poskytnutí první pomoci, zajišťují přivolání zejména zdravotnické záchranné služby, Hasičského záchranného sboru České republiky a Policie České republiky a organizují evakuaci zaměstnanců, zajistit ve spolupráci se zařízením poskytujícím pracovnělékařskou péči jejich vyškolení a vybavení v rozsahu odpovídajícím rizikům vyskytujícím se na pracovišti Zaměstnanec je povinen: neprodleně informovat nadřízeného zaměstnance o hrozbě nebo vzniku mimořádné události postupovat podle pokynů pro případ vzniku mimořádné události 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
28
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Mimořádné události HASIČI: tel. 150 V hlášení uvést: kdo a odkud volá co hoří jaké hrozí riziko počet ohrožených, zraněných osob LÉKAŘSKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA: V hlášení uvést: tel. 155 kdo a odkud volá druh poranění zraněná část těla počet ohrožených, zraněných osob INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM: tel. 112 V hlášení uvést: kdo a odkud volá druh mimořádné události jaké hrozí riziko jaká pomoc je žádána počet ohrožených, zraněných osob POLICIE ČR: tel. 158 V hlášení uvést: kdo a odkud volá žádaná pomoc, způsob přepadení, počet útočníků (je-li to možné) počet ohrožených, zraněných osob 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
29
Pracovní úrazy a nemoci z povolání
1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
30
Pracovní úrazy a nemoci z povolání
Pracovním úraz JE: poškození zdraví nebo smrt zaměstnance, došlo-li k nim nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením zevních vlivů při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním úraz, který zaměstnanec utrpěl pro plnění pracovních úkolů Pracovní úraz NENÍ: úraz, který se zaměstnanci přihodil na cestě do zaměstnání a zpět Nemoci z povolání JSOU: nemoci uvedené ve zvláštním právním předpisu 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
31
Pracovní úrazy a nemoci z povolání
Zaměstnanec je povinen: poskytnout první pomoc osobám, které utrpěly úraz či poranění zavolat lékařskou službu (tel. 155), pokud je to nutné zajistit, aby v případě závažného, hromadného či smrtelného úrazu zůstalo místo úrazu v původním stavu až do příchodu vedoucího zaměstnance, příp. šetřící komise bezodkladně oznamovat nadřízenému zaměstnanci svůj pracovní úraz, pokud mu to jeho zdravotní stav dovolí, pracovní úraz jiného zaměstnance, popř. úraz jiné fyzické osoby, jehož byl svědkem odsouhlasit svým podpisem záznam v knize úrazů, příp. záznamu o úrazu spolupracovat při zjišťování příčin vzniku úrazu, poskytovat veškeré potřebné informace 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
32
Pracovní úrazy a nemoci z povolání
Zaměstnavatel je povinen: objasnit příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu bez vážných důvodů neměnit stav na místě úrazu do doby objasnění příčin a okolností vzniku pracovního úrazu vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující 3 kalendářní dny vyhotovovat záznamy a vést dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo - ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než 3 kalendářní dny - k úmrtí zaměstnance ohlásit pracovní úraz a zaslat záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím (zdravotní pojišťovna, pojišťovna zaměstnavatele, OIP, Policie ČR) přijímat opatření proti opakování pracovních úrazů vést evidenci zaměstnanců, u nichž byla uznána nemoc z povolání, která vznikla na jeho pracovištích (dále a uplatní taková opatření, aby odstranil nebo minimalizoval rizikové faktory, které vyvolávají ohrožení nemocí z povolání nebo nemoc z povolání) 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
33
Pracovní úrazy a nemoci z povolání
Pracovní úrazy – druhy náhrad za škody: náhrada za ztrátu na výdělku - po dobu pracovní neschopnosti - po skončení pracovní neschopnosti nebo při uznání invalidity náhrada za bolest a ztížení společenského uplatnění - bodové ohodnocení se vymezuje v lékařském posudku - poskytuje se jednorázově účelně vynaložené náklady spojené s léčením - přísluší tomu, kdo tyto náklady vynaložil náhrada věcné škody náhrady při úmrtí zaměstnance - náhrada účelně vynaložených nákladů spojených s léčením - náhrada přiměřených nákladů spojených s pohřbem - náhrada nákladů na výživu pozůstalých - jednorázové odškodnění pozůstalých - náhrada věcné škody 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
34
Pracovní úrazy a nemoci z povolání
Nejčastější ZDROJE vzniku pracovních úrazů: materiál, předměty, výrobky, úlomky, prach, součástí strojů a vozidel tzn. břemena, stavební materiál, strojní součásti, spojovací části (šrouby, hřebíky, svorníky, nýty), zemědělské výrobky (včetně semen, slámy), skladované výrobky, zemina, kámen apod. budovy, konstrukce, povrchy (uvnitř i vně) tzn. veškeré budovy, konstrukce, výkopy, studně, příkopy, strmé svahy, tunely, podzemní prostory, schody, žebříky, silnice, cesty apod. ruční nářadí stroje a zařízení, mobilní a stabilní systémy pro dopravu, manipulaci a skladování živé organismy, fyzikální jevy, přírodní živly pozemní vozidla, ostatní dopravní prostředky nebezpečné látky a směsi, radioaktivní látky, biologické látky 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
35
Pracovní úrazy a nemoci z povolání
Nejčastější PŘÍČINY vzniku pracovních úrazů: špatně nebo nedostatečně odhadnuté riziko tzn. nedbalost, neopatrnost, nepozornost, neznalost nebezpečí apod. nedostatky osobních předpokladů k řádnému pracovnímu výkonu tzn. nedostatečná odborná nebo zdravotní způsobilost používání nebezpečných postupů nebo způsobu práce včetně jednání bez oprávnění, proti zákazu, prodlévání v ohroženém prostoru (zejména při manipulaci s břemeny) vadný nebo nepříznivý stav zdroje úrazu (nikoliv pracoviště) ohrožení zvířaty a přírodními živly ohrožení jinými osobami tzn. odvedení pozornosti při práci, žerty, hádky a jiná nesprávná či nebezpečná jednání druhých osob nepříznivý stav nebo vadné uspořádání pracoviště popř. komunikace nepoužívání předepsaných a přidělených OOPP nebo přístrojů příp. jejich nesprávné používání chybějící nebo nedostatečná ochranná zařízení a zajištění nesprávná organizace práce 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
36
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Roční prověrka BOZP 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
37
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Roční prověrka BOZP Zaměstnavatel je povinen: soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek, zjišťovat jejich příčiny a zdroje, vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich odstranění pravidelně kontrolovat úroveň BOZP, zejména stav pracovních prostředků, zařízení a vybavení pracovišť zjištěné závady a nedostatky v daných termínech odstranit nebo zajistit jejich odstranění Zaměstnavatel je povinen organizovat nejméně jednou v roce prověrky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci na všech pracovištích a zařízeních a zjištěné nedostatky odstraňovat. 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
38
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Roční prověrka BOZP Předmětem roční prověrky je zejména: dokumentace BOZP (směrnice, pokyny, provozní bezpečnostní předpisy, pověření apod., jejich zpracování, aktuálnost, vedení, uložení, vyvěšení) provádění školení o BOZP (vstupní, opakovaná, odborná, jejich platnost, osnovy školení, vedení a ukládání dokumentace) pracovnělékařské služby (zajištění smluvního poskytovatele pracovnělékařských služeb, ověřování zdravotní způsobilosti zaměstnanců k práci, provádění dohledu na pracovištích, vedení a ukládání dokumentace o pracovnělékařských službách) osobní ochranné pracovní prostředky (seznam poskytovaných OOPP, přidělování stanovených OOPP, vedení a ukládání dokumentace o poskytování OOPP) pracovní úrazy, mimořádné události: (zajištění lékárniček, vedení a ukládání knihy úrazů a příslušné dokumentace o pracovních úrazech a mimořádných událostech, odškodňování) 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
39
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Roční prověrka BOZP Předmětem roční prověrky je zejména: stroje, přístroje a zařízení (užívání v souladu s návodem výrobce, bezpečná obsluha a manipulace, pracovní prostor apod.) revize, odborné prohlídky, kontroly, údržba (provádění ve stanovených termínech, odstraňování zjištěných závad a nedostatků, vedení a ukládání příslušné dokumentace) bezpečnostní tabulky a značky ve vztahu k BOZP (výstrahy, zákazy, příkazy, pokyny, informace apod., jejich vyvěšení v příslušných prostorách) dodržování technických podmínek a návodů vykonávaných činností plnění dalších povinností stanovených zákoníkem práce a souvisejícími předpisy o BOZP odstranění dříve zjištěných závad a nedostatků 1/2017 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.