Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany"— Transkript prezentace:

1 Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany
1 Projekt „Efektivní vnitřní kontrola v rezortu MO“, reg.č. CZ.1.04/4.1.00/ Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany Vnitřní kontrolní řád a Petiční a stížnostní řád

2 nedostatky stávající úpravy (Všeob-P-35)
1 VÝCHOZÍ SITUACE zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) – účinnost od nedostatky stávající úpravy (Všeob-P-35) odtrženost určitých institutů od soudobé kontrolní praxe spíše předpis metodický než procesněprávní roztříštěnost úpravy vyřizování petic a stížností

3 ÚČINNOST: 1. 1. 2015 CÍLE NOVÉ ÚPRAVY
oddělení úpravy vyřizování petic a stížností od procesní úpravy výkonu vnitřní kontroly jednodušší a uživatelsky přístupnější předpisy terminologické a institucionální přiblížení vnitřního kontrolního řádu k zákonu sjednocení úpravy vyřizování petic a stížností do jednoho předpisu ÚČINNOST:

4 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení -
1 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení - předmět úpravy veřejnosprávní kontrola vs vnitřní kontrola negativní vymezení : Čl. 1: 3. Tento rozkaz se nevztahuje na: a) kontrolu vykonávanou vedoucími zaměstnanci v rámci jimi řízených organizačních celků; […] „MANAŽERSKÁ KONTROLA“ 5. Na základě rozhodnutí nařizujícího funkcionáře lze pro výkon kontroly podle odstavce 3 písm. a) použít postup podle tohoto rozkazu. 4. Tento rozkaz nebo jeho jednotlivá ustanovení se použijí, nestanoví-li jiný vnitřní předpis při výkonu kontroly jinak6). Předmět kontroly podle zákona: tzv. vnější kontrola vůči nepodřízeným orgánům (včetně orgánů územní samosprávy), právnickým nebo fyzickým osobám (např. kontroly NKÚ u MO, kontrola plnění povinností krajských úřadů při zajišťování obrany státu podle zákona č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany státu) kontroly výkonu státní správy mezi dvěma orgány, realizované v rámci vztahů nadřízenosti a podřízenosti (např. kontroly bezpečnosti a ochrany zdraví při výkonu služby) kontrola činnosti PO založených nebo zřízených státem vykonávané ze strany zakladatele nebo zřizovatele (např. finanční kontrola podle zákona o finanční kontrole, kontrola dodržování povinností stanovených pr. a vnitřními předpisy při hospodaření s majetkem a při jeho správě u organizačních složek podle zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích) Negativní vymezení: kontrola prováděná vedoucími zaměstnanci v rámci jimi řízených OC (zrušen kontrolní list, formu zápisu o kontrole stanoví vedoucí zaměstnanec, ale může rozhodnout, že i na tyto kontroly se použijí ustanovení tohoto RMO) interní audit kontrola podle mezinárodních vojensko-bezp. dokumentů (zejména kontrola zbrojení, odzbrojování) výkon působnosti VP (kontroly dopravní a pořádkové služby) vnitřní kontrola ve VZ (vlastní předpis) Subsidiarita rozkazu vůči jiným vnitřním předpisům upravujícím proces kontroly (např. finanční kontrola, Vševojsk 1-1 apod.) Kontrolující – kontrolní skupina (vedoucí kontrolní skupiny je určen i v pověření ke kontrole) Základní zásady – z nich pak vycházejí práva a povinnosti kontrolujících, kontrolovaných a kontrolou dotčených osob.

5 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení -
základní pojmy kontrolovaná osoba nařizující funkcionář kontrolující, kontrolní skupina kontrolou dotčená osoba základní zásady kontrolní činnosti

6 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - průběh kontroly -
1 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - průběh kontroly - obsah kontroly plnění povinností podle právních a vnitřních předpisů hospodárnost, efektivnost a účelnost identifikace rizik fáze kontroly příprava → program kontroly výkon → kontrolní podklady → protokol o kontrole vypořádání → rozhodnutí o námitkách Zahájení kontroly: Předložením pověření Doručením oznámení o zahájení kontroly Prvním kontrolním úkonem Kontrolní podklady: Záznam o podání ústního vysvětlení Žádost o podání vysvětlení Úřední záznam Vyžádané informace (posudky) Protokol o kontrole: Lhůta pro vyhotovení: 30/60 dnů od posledního kontrolního úkonu Za obsah odpovídá vedoucí kontrolní skupiny Námitky: lhůta pro podání: 15 dnů ode dne doručení protokolu o kontrole (lze prodloužit) Rozhodnutí o námitkách: lhůta: do 30 dnů od doručení námitek možnost autoremedury (do 7 dnů od doručení námitek) jinak v této lhůtě postoupí vedoucí kontrolní skupiny se svým stanoviskem nařizujícímu funkcionáři rozhodnutí: zamítne nedůvodné námitky, vrátí k došetření téže kontrolní skupině, zruší protokol a pověří jinou kontrolní skupinu došetřením, změní napadenou část protokolu, potvrdí protokol o kontrole Ukončení kontroly Opakování kontroly po jejím ukončení – vyšly najevo nové skutečnosti nebo kontrolní podklady se ukázaly jako nepravdivé nebo mohou odůvodňovat jiný závěr

7 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - práva a povinnosti -
1 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - práva a povinnosti - vyplývají z jiných ustanovení předpisu a základních zásad kontrolní činnosti práva a povinnosti nařizujícího funkcionáře kontrolujícího kontrolované osoby osoby dotčené kontrolou

8 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - společná ustanovení -
1 VNITŘNÍ KONTROLNÍ ŘÁD - společná ustanovení - doručování nahlížení do spisu spolupráce organizačních celků vykonávajících kontrolu spolupráce s jinými orgány vzory dokumentů Nahlížení do spisu – vyloučení utajovaných informací (pokud nemá nahlížející oprávnění k přístupu k utajovaným informacím), osobní údaje, údaje, na které se vztahuje povinnost mlčenlivosti, zápisy z jednání kontrolní skupiny a stanoviska členů kontrolní skupiny k protokolu o kontrole Proti odepření souhlasu s nahlížením lze podat námitky Spolupráce s jinými orgány – trestní oznámení se podává prostřednictvím nařizujícího funkcionáře státnímu zástupci nebo policejnímu orgánu (P ČR, VP)

9 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení -
1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - úvodní ustanovení - předmět úpravy zákonná úprava vs vnitřní předpis základní pojmy vyřizující orgán pověřený zaměstnanec nebo voják šetřená osoba osoba dotčená peticí nebo stížností základní zásady vyřizování petic a stížností ochrana petenta a stěžovatele

10 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - petice -
1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - petice - = podání ke státnímu orgánu ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu zákon č. 85/1990 Sb., o právu petičním, ve znění pozdějších předpisů vnitřní předpis povinnost přijmout petici postoupení pro nepříslušnost lhůta pro vyřízení petice – 30 dnů

11 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - stížnosti -
1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD stížnosti - = podání, ve kterých se stěžovatel domáhá svých porušovaných nebo ohrožovaných práv v rámci správního řízení (správní řád) služebněprávní vztahy (zákon č. 221/1999 Sb.) pracovněprávní vztahy (zákoník práce) jiné Stížnost je podpůrným prostředkem ochrany k zákonným institutům (odvolání ve správním řízení, soudní řízení apod.)

12 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - vyřizování stížnosti -
1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD vyřizování stížnosti - podání stížnosti (ústně, písemně, elektronicky) vyrozumění stěžovatele o přijetí stížnosti povinnost zabývat se všemi body stížnosti (specifika v oblasti pracovněprávních vztahů) lhůta pro vyřízení – 60 dnů opatření k odstranění zjištěných nedostatků zápis o vyřízení stížnosti možnost přešetření stížnosti Posuzují se podle svého obsahu Všechny body stížnosti Podklady – záznam o podání vysvětlení, žádost o podání vysvětlení, úřední záznam Ze spisu musí být zřejmé, že se vyřizující orgán zabýval všemi body stížnosti a jak je posoudil, včetně odůvodnění Nelze-li stížnost vyřídit do 10 dnů, zpracuje se zápis.

13 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD - společná ustanovení -
1 PETIČNÍ A STÍŽNOSTNÍ ŘÁD společná ustanovení - práva a povinnosti (vyplývají z jiných ustanovení předpisu) vyřizujícího orgánu a pověřeného zaměstnance nebo vojáka šetřené osoby osoby dotčené peticí nebo stížností přehledy petic a stížností vzory dokumentů Evidence petic a stížností – připravuje se elektronický formulář – obdoba oznamování korupčních případů

14 1 ODBORNÉ ŘÍZENÍ metodické pomůcky odpovědi na dotazy sharepoint IMO

15 1 JUDr. Andrea Fáberová vedoucí inspektorátu zvláštních úkolů
Děkuji za pozornost. JUDr. Andrea Fáberová vedoucí inspektorátu zvláštních úkolů


Stáhnout ppt "Ministerstvo obrany Inspekce ministra obrany"

Podobné prezentace


Reklamy Google