Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilZdeněk Dvořák
1
str. 1 Koordinátor BOZP na staveništi podle zákona č. 309/2006 Sb. JUDr. Anna Samková oddělení bezpečnosti práce Ministerstvo práce a sociálních věcí Karlovo nám. 1/1359, 128 01 Praha 2, www.osha.europa.eu/fop/czech-republic/cs e-mail: anna.samkova@mpsv.cz
2
str. 2 Kdo je koordinátor BOZP na staveništích (dále jen “koordinátor“) a kdo se může stát koordinátorem? Koordinátorem je fyzická nebo právnická osoba určená zadavatelem stavby (stavebníkem, investorem) k provádění stanovených činností jak při přípravě stavby, tak při její realizaci s tím, že může jít o tutéž FO. Zákonnou podmínkou určení koordinátora je, že se na provádění stavby podílí více než 1 zhotovitel s výjimkami dle zákona. Koordinátor musí být držitelem platného osvědčení, které se vydává na základě úspěšně vykonané zkoušky na 5 let. Právnická osoba může vykonávat činnost koordinátora, zabezpečí-li její výkon odborně způsobilou FO s platným osvědčením. Koordinátorem nemůže být fyzická osoba, která odborně vede realizaci stavby (stavbyvedoucí). V navrhované novele zákona MPSV navrhuje, aby koordinátorem nemohla být také fyzická osoba, která se na dané stavbě podílí jako zhotovitel nebo se jedná o zaměstnance tohoto zhotovitele.
3
str. 3 V čem spočívají výhody určení koordinátora pro BOZP na staveništích ZÁSADA Koordinátor nepřebírá na staveništi plnění povinností uložených platnými právními předpisy (ZP aj.) zaměstnavateli nebo stavbyvedoucímu.Tuto odpovědnost z veřejného práva (ZP, NV aj.) nelze převést na jinou osobu ani v rámci soukromoprávního ujednání!!! KOORDINÁTOR (tj. „manager řízení BOZP na staveništi“), který při přípravě stavby spolupracuje s odpovědným projektantem na zpracování projektu s ohledem na takové řešení stavby, které by bylo při jejím provádění, ale i údržbě při užívání BEZPEČNÉ a jehož až následné řešení při vlastní realizaci stavby by bylo nákladné. koordinuje faktické provádění prací na staveništi se zaměřením na zjišťování, zda jsou přitom dodržovány požadavky BOZP koordinuje spolupráci zhotovitelů nebo jimi pověřených osob při přijímání opatření k zajišťování BOZP s ohledem na povahu stavby, na všeobecné zásady prevence rizik a činnosti prováděné na staveništi buď současně nebo v těsné návaznosti s cílem zabránit vzniku PÚ a Nzp, např. provádí zápisy o zjištěných nedostatcích, svolává kontrolní dny se zhotoviteli, upozorňuje zhotovitele a zadavatele stavby na nedostatky, na kt. upozornil a jež nebyly odstraněny a provádí další činnosti dle zákona a NV č. 591/2006 Sb.
4
str. 4 Jaká je situace s uplatňováním institutu koordinátora v ČR a vyspělých zemích EU Institut KOO jako naprostá novinka byl poprvé v čs. právní úpravě zaveden z. č. 309/2006 Sb., kt. nabyl úč. dnem 1.1.2007. Od té doby se mnohé změnilo, ale poznatky orgánů inspekce práce z kontrol a ze statistik PÚ a Nzp nám ukazují, že je hodně co zlepšovat a změnit to, že hlavním ukazatelem ve veřejné soutěži zůstane nejnižší cena, kdy pak již nezbývá na realizaci účinných opatření (nové technologie, nová technická zařízení) k předcházení PÚ a Nzp. Na trhu práce je dnes v ČR více než 3000 koordinátorů (OZO), z nichž si mnozí neuvědomují svoji skutečnou odpovědnost a podceňují ji (proto mohou uzavírat často z ekon. důvodů smlouvy na více staveb, než na kt. mají kapacitu). Institut KOO se sice dostal do povědomí účastníků ve výstavbě, ti jej však často nerespektují (zadavatelé staveb zvl. u malých a středních staveb, neurčují KOO nebo jen formálně, nedávají zpracovat plán BOZP jako nástroj KOO pro koordinaci rizik a nadále účastníci ve výstavbě podceňují rizika aj.).
5
str. 5 Jaká je situace s uplatňováním institutu koordinátora v ČR a vyspělých zemích EU Bezpečnostní opatření na stavbách v zahraničí a náklady na ně jsou zahrnovány do ceny stavby, kde navíc zastávají funkci KOO sami projektanti nebo architekti, kteří pak mají povinnost být uvedeni na oznámení na dané stavbě. Zadavatelé staveb v zahraničí se již přesvědčili o výhodách, které jim KOO přináší, např. se staví bez zvyšování PÚ a Nzp, s vyšší efektivností výstavby, a proto je pro ně KOORDINÁTOR samozřejmostí. Na rozdíl od tohoto je v ČR institut koordinátora (manažera řízení BOZP) stále podceňován, a projektanty, architekty, zadavateli staveb opomíjen, aniž si uvědomují možnosti, které jim tento institut přináší. První dobré zkušenosti s tímto institutem je však i je vede k tomu, že KOO na stavbách využívají. Musí však jít o kvalitní KOO – odborníky na svém místě, kteří mají nejen znalosti platných právních předpisů v BOZP, stavebních předpisů a norem, ale i zkušeností ze stavenišť a schopnost svým jednáním se zhotoviteli a zadavateli staveb je přesvědčit o důležitosti opatření, která v BOZP navrhuje, a to již při přípravě a následně při realizaci stavby, a to nejen v případech, kdy musí být dle zákona určen.
6
str. 6 Proč vyhlašovat v ČR soutěž o nejlepšího koordinátora ? Na předání ceny vítězi 3. ročníku soutěže Profesionál BOZP (v prevenci rizik) byla vyhlášena i nová soutěž pro koordinátory, kteří tuto činnost vykonávají (v přípravě, nebo jen v realizaci stavby nebo zajišťují celou stavbu) Hlavním důvodem proč Ministerstvo práce a sociálních věcí tuto soutěž pro koordinátory vyhlásilo je nejen v podpoře činnosti samotných koordinátorů a seznamování ostatních s jejich příklady správné praxe, ale i ve zvýšení povědomí odborné veřejnosti ve výstavbě (účastníků ve výstavbě) a orgánů veřejné správy a samosprávy o významu tohoto institutu nejen pro BOZP, ale i pro vyšší efektivnost a kvalitu nově prováděných staveb. V neposlední řadě má tato soutěž přispět k řešení oprávněných požadavků koordinátorů na řádné ohodnocení jejich činnosti a zahrnutí nákladů na BOZP do nákladů na celou stavbu.
7
Děkuji Vám všem za pozornost, kterou jste mi věnovali. Pro další období si přeji, aby nejen koordinátoři a ostatní účastníci ve výstavbě v ČR více respektovali platné právní normy, nepodceňovali rizika na staveništích, aby nedocházelo ke zbytečným ztrátám na životech, zdraví pracovníků a majetku na stavbách. Kladu si současně otázku, jestliže prokazují naše firmy, že umí pracovat nejen kvalitně, ale i bez PÚ v zahraničí, proč to nedokazují na stavbách i doma...? Tato úvaha však přesahuje zadání, které jsem pro toto vystoupení měla, vyhrazeno, a proto mi dovolte se rozloučit a popřát těm dobrým koordinátorům trpělivost při prosazování svých oprávněných požadavků, včetně požadavku na řádnou odměnu za práci, kterou vykonávají. Skončila bych mottem: „Kdo je bez dluhů je bohatý, ale kdo je zdravý – je šťastný“. Poděkování
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.