Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

ŽÁK SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI Z HLEDISKA LEGISLATIVY
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Kariérové poradenství
Zákon o sociálních službách
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Sociální důvody jako důvod pro umístění dětí do institucí?
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
PhDr. Jitka Kendíková ZŠ J. Gutha-Jarkovského
PROGRAM SANACE RODINY v AMALTHEA o.s. Chrudim, 18. –
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
INKLUZE – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Individuální výchovný plán
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Děti se specifickými potřebami Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Marie Lukasová.
Sociální patologie SCPT SCPA
Výchovně léčebná péče Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin
Pedagogicko-psychologické poradenské služby
Mgr. Alena Skotáková, Ph.D.
STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE HELP
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
1. Setkání – Program seminářů, požadavky k zápočtu, požadavky ke zkoušce.
Děti starší 18 let ve školském zařízení – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Bystřice nad Pernštejnem, 30.října 2012.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Dětský domov (tedy nikoli dětský domov se školou) a základní škola pod jednou střechou Ochrana ohrožených dětí a jejich rodin Mgr. Ondřej Vala.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
Ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV)
Financování regionálního školství
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA VI.
Individuální vzdělávací plán
ASISTENT PEDAGOGA NA ZÁKLADNÍ ŠKOLE CHRASTAVA. ZÁKLADNÍ ŠKOLA CHRASTAVA, náměstí 1.máje 228, okres Liberec – příspěvková organizace 25 tříd, 590 žáků.
Ústavní péče o děti. pokud se rodiče neumí, nechtějí či nemohou postarat z důvodů na straně dítěte (postižení, chování) dnes je snaha nechat dítě v rodině,
Novelizace školského zákona Lucie Macků, Praha,
Středisko výchovné péče Dobrá Vyhlídka , Vyhlídka 1, Šumperk.
OP VVV a KP SVL Karolína Chloubová. Prioritní osa 3 Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání Investiční priorita.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
„Šance pro děti v ohrožení na Vysočině.“ Příspěvek na konferenci Třebíč, dne 14.října 2014.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Gender a (sociální) bydlení Linda Sokačová Platforma pro sociální bydlení Alternativa 50+, o.p.s.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
Projekt Rozvoj školských poradenských pracovišť v číslech Analýza měsíčních výkazů o činnosti školních psychologů/speciálních pedagogů a pracovníků Poradenské.
Deinstitucionalizace ústavní péče očima ochránce 1. března 2011 Hradec Králové Individuální projekt odboru sociálních služeb a sociálního začleňování "Podpora.
ZÁKONY & VYHLÁŠKY PhDr. Lenka Gajzlerová MI3DC_DSP Speciální pedagogika OP3DC_DSP Speciální pedagogika.
Mgr. Petr Hanuš KOORDINÁTOR ODBORNÝCH SEKCÍ ASOCIACE POSKYTOVATELŮ SOCIÁLNÍCH SLUŽEB ČR ŘEDITEL SEKCE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB UNIE ZAMĚSTNAVATELSKÝCH SVAZŮ ČR.
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Současnost ÚSTAVNÍ VÝCHOVY V ČESKÉ REPUBLICE
MUDr. František Schneiberg
Informace MPSV ČR k postupu orgánu sociálně-právní ochrany dětí v případech záškoláctví (Č.j. 2014/ ze dne 14.března 2014)
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
9. Tvorba individuálního plánu
Intervence u dětí v riziku PCH, dětí s PCH - ústavní a ochranná výchova (ÚV, OV) Věra Linhartová, jaro 2012.
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
Týdenní stacionáře.
Základní škola a Praktická škola, Jičín
Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
9. Tvorba individuálního plánu
Případová konference jako pracovní nástroj ve školství
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Novinky v předškolním vzdělávání
8. Spolupráce MŠ se školskými poradenskými zařízeními
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Podpůrná opatření 1. – 3.stupně
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Dítě se specifickými potřebami Doporučení a zjištění veřejné ochránkyně práv Marie Lukasová, Sepetná 2015 © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Obsah systematické návštěvy doporučení ochránce dítě se specifickými potřebami příčiny – řešení © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015 výchovně-léčebná péče

Systematické návštěvy  prevence špatného zacházení  rozhodnutí veřejné moci  závislost na poskytované péči  monitoring © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Zařízení pro děti 2011– DD4 DDŠ 5 DÚ 5 DPN © Copyright Veřejný ochránce práv, VÚ 5 SVP 6 KÚ

Doporučení a zjištění…  omezenych-na-svobode/zarizeni/zarizeni- ustavni-a-ochranne-vychovy/  Standardy péče o ohrožené děti a jejich rodiny  Doporučení ministerstvům © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Doporučení pro MŠMT  standardy kvality pro ústavní výchovu  dostupnost péče dětem se specifickými potřebami  zákonné vymezení výchovně-léčebné péče © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Dítě se specifickými potřebami…  „S dítětem musí být zacházeno v zájmu plného a harmonického rozvoje jeho osobnosti.“  „V rámci péče jsou dětem zajišťovány specifické výchovné a vzdělávací potřeby, a to odstupňovaně až do míry soustavné intenzivní individuální péče.“  Ústavní výchova je jen jedna. © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

„…do zařízení jsou umísťovány i děti s mentálním, tělesným, smyslovým postižením, s vadami řeči, popřípadě s více vadami, pokud stupeň zdravotního postižení neodpovídá jejich umístění do zařízení sociálních služeb nebo do specializovaného zdravotnického zařízení. Pro tyto děti zařízení zajistí vhodné podmínky úpravou denního režimu a vybavenosti zařízení. Dále zajistí odpovídající vzdělávací, terapeutický a sociálně rehabilitační program…“ (§ 2 odst. 12 zákona o ústavní výchově) © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Fauly  rozdělení sourozenců  problémy ve škole – nevyužití potenciálu  kolování po zařízeních  hospitalizace namísto uzpůsobené péče  dítě = PROBLÉM © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Jak ano … v resortu školství  snížení počtu dětí ve skupině  posílení personálu  odborná podpora  využití sociální služby Odborná péče o děti, nad jejichž výchovou převzal odpovědnost stát, musí být zajištěna. © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Doporučení…  aby zřizovatel zajistil dostatečný počet a odbornost personálu v přímé práci u dítěte tam, kde je poskytována péče dětem se specifickými potřebami, zejména © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Doporučení…  finančně zajistil snížení počtu dětí ve skupině,  zabezpečil v zařízeních pro děti s poruchami chování a s postižením či onemocněním dostatečné úvazky etopedů a psychopeda. © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Doporučení pro MŠMT  standardy kvality pro ústavní výchovu  dostupnost péče dětem se specifickými potřebami  zákonné vymezení výchovně-léčebné péče © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Výchovně-léčebná péče Výchovně-léčebná péče by měla být upravena zákonem – ne jen co do své existence, ale také co do obsahu a způsobu diagnostiky. Nedílnou součástí výchovně-léčebné péče by měla být péče pedopsychiatrická, jejíž míra odvisí od potřeb dítěte. © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Výchovně-léčebná péče …dostupná tak, aby její poskytování nezpůsobovalo zpřetrhání kontaktů s rodinou. Případná omezení obecně stanovených práv dítěte s nařízenou ústavní výchovou (například pohyb mimo zařízení, použití speciálních stavebně-technických prostředků) musí mít oporu v zákoně. © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Minulost nebo současnost?  2014: závažné problémy ve 2 DDŠ  Ochránkyně žádá konkrétní opatření pro prevenci opakování těchto selhání v ostatních zařízeních.  Standardy kvality péče o děti ve školských zařízeních… © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Příčiny…  v kojeneckém ústavu 72 % dětí déle než 6 měsíců  péče o kojence je v kolektivu, stálé střídání pečujících osob  ne-dostupnost pedopsychiatrické péče  3 gesční ministerstva  MŠMT obtížně ovlivňuje situaci v nezřizovaných zařízeních © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015

Děkuji za pozornost! © Copyright Veřejný ochránce práv, 2015