Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P r o s t ě j o v v datech Olomoucký kraj obyvatel
Advertisements

Akreditační standardy SAK ČR pro nemocnice - I
Sedm základních nástrojů managementu jakosti
Integrovaný systém kvality v dalším profesním vzdělávání KVALITA V DALŠÍM VZDĚLÁVÁNÍ Liberec,
Integrovaný systém řízení (ISŘ)
Presentation Title.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ČSN EN ISO 19011:2003 Mezinárodní norma
Benchmarking nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro.
Příprava koncepce kvality zdravotnických zařízení –aktuální stav
7. zasedání pracovní skupiny interních auditorů kraje Vysočina
Management kontinuity činností organizace
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
Kvalita a bezpečnost zdravotních služeb -současná priorita MZ
Integrovaný systém managementu v Nemocnici Břeclav, p. o.
Akreditační systém v ČR – kvalita produktů IT
Praktická příprava k akreditaci podle JCI ve Fakultní nemocnici v Motole Anna Skalická, Kateřina Vašatová, Fakultní nemocnice v Motole, Praha.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Vymezení pojmu kvality a její vnímání Projekt OP LZZ CZ 1.04/ / PRAHA 17. – Ing. Zuzana Freibergová Tento.
Naši klienti  V současnosti naše systémy užívá 45 zdravotnických zařízení  Naši klienti jsou  rozmístěni v rámci celé ČR (všechny regiony)  tvoří cca.
Audit systému jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
E M A S - Systém environmentálního řízení a auditu Zavádění EMAS na MŽP Porada OVSS
Systém managementu jakosti QMS
Příručka jakosti Ing. Zdeněk Aleš, Ph.D.
Systém managementu jakosti
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Registrace poskytovatelů sociálních služeb Odbor sociální péče a zdravotnictví MHMP.
Marketing Návrh výrobku Vývoj, konstrukce Příprava výroby Zásobování Výroba Montáž, kompletace Prodej Poprodejní služby měření, zkoušky, testy konkurenčních.
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
4 Normovaný systém managementu kvality podle ISO 9001
Ivo Novotný Jak vybrat dodavatele vzdělávání JAK SI SPRÁVNĚ VYBRAT... Dodavatele vzdělávání.
Systémy řízení jakosti - úvodní cvičení
Management jakosti jako úhelný kámen provozu klinické laboratoře
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
Schéma procesu vstupy Průběh procesu výstupy činnost ZDROJE.
Management systému řízení kvality
Ing. Daniel Kardoš Systém ManagementDesk – nástroj řízení kvality a bezpečnosti podle ISO 9 001, ISO , ISO , ISO a ISO Ing.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Zásady SLP, ČSN EN ISO 15189:2003 SLP – správná laboratorní práce
Systém řízení kvality.
Požadavky ISO/DIS 9001:2014 a ISO/DIS 14001:2014
ZÁKLADY SYSTÉMŮ MANAGEMENTU 1. ČÁST
BUDOVÁNÍ SYSTÉMŮ MANAGEMENTU
ÚVOD A STRUČNĚ Z HISTORIE 1. část
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Hodnocení kvality a bezpečí zdravotních služeb
SYSTÉMY MANAGEMENTU KVALITY 1. část
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Ústav teorie a praxe ošetřovatelství 1.LF UK Mgr. Pavla Kordulová
Akreditace laboratoří podle revidované ČSN EN ISO/IEC 17025:2005 Ing. Martin Matušů, CSc.
Sdružení poradců Požadavky ISO 9001:2015 a ISO 14001:2015
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Proces akreditace a certifikace systémů managementu a produktů.
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Teorie auditu, fáze auditu, správné auditní postupy, Audit podle ISO Doc. Ing. Michal Voldřich CSc. Ing. Jan Pivoňka ing. Rudolf Ševčík Ph.D.
Logistické procesy ve stavebnictví Autor diplomové práce: Bc. Lukáš Hlaváč Vedoucí diplomové práce: Ing. Terezie Vondráčková, Ph.D. České Budějovice, červen.
Cesta ke zvýšení kvality a bezpečnosti zdravotnického zařízení
Systém managementu jakosti
Zdravotní péče, odborné činnosti, zdravotní služby
Standardní postupy a standardní péče – jak na to?
Systém managementu jakosti 3
Procesní řízení (management)
Edukační standardy Beharková Natália.
Vyhodnocení stavební zakázky
Systém managementu SSHR
Systém managementu SSHR
Stav a činnost IM a KLI pro dozorovou návštěvu ČIA
farmakovigilanční audit
Transkript prezentace:

Management jakosti, zdravotnické standardy, audit, měření jakosti Přednáška pro Ústav zdravotnických studií Management a administrativa Ekonomika ve zdravotnictví Bc. Martin Hostaš (Vedoucí oddělení kvality a interního auditu Krajské zdravotní, a.s., Operations Director poradenské firmy 2K International CZ, s.r.o.)

Definice a pojmy I Kvalita?

Definice a pojmy I Kvalita: z hlediska zákazníka: subjektivně vnímaná míra uspokojení z produktů či služeb, které poskytujeme z hlediska poskytovatele: vlastnosti našich produktů či služeb, které nám při přiměřených („minimálních“) nákladech přinesou přiměřený („maximální“) zisk po přiměřenou („maximální“) dobu. ve zdravotnictví je to taková úroveň služeb, která zvyšuje pravděpodobnost výsledků, které si pacient přeje, a snižuje pravděpodobnost výsledků, které si pacient nepřeje Dělat správné věci správně, na správném místě, se správnými lidmi a ve správnou dobu

Definice a pojmy II Standard?

Definice a pojmy II Standard: Stanovená norma nebo požadavek, většinou formální dokument, který definuje jednotné provedení, kritéria, metody, procesy či praxi, může být dán i historickým vývojem. Typy standardů mohou být různé – technický, zvyklostní, standard produktu, služby, firemní standard, léčebný či ošetřovatelský standard. Standardy léčebné či ošetřovatelské jsou většinou stanovovány odbornými společnostmi či jinými asociacemi (např. ČAS). Neexistuje jednotná metodika tvorby standardů pro ČR. Standardy odborných společností jsou většinou doporučeními, nemají normativní charakter. Na rozdíl od standardů, které jsou určeny interní legislativou či závaznou dokumentací organizace (zdravotnického zařízení). Jaký by měl být standard: Standardy jsou podepřeny mezinárodně akceptovanými klíčovými koncepty - jasný požadavek na zapojení pacienta do ZP , respektování práv pacienta zaměření na klienta Monitorování kvality Navázání spojení s ostatními poskytovateli ZP v regionu Řízení rizik Zahrnutí působnosti do strategického plánování Jasné procesy řízení Jasná definice typu standardů. Standardy lze klasifikovat primárně obecně jako strukturu , proces a výsledek. 3. Jasná definice rozsahu standardů. Záměrem by mělo být pokrytí a zlepšení péče v rámci celé organizace , regionu nebo i jednoho pracoviště. 4. Obsah standardů , zevrubný a jasně členěný. Standardy základní struktury,standardy oddělení,procesní standardy 5. Standardy musí být přístupné měření výkony. 6. Standardy jsou aktuální založené na solidních informacích a praxi

Definice a pojmy III Audit?

Definice a pojmy III Audit kvality: - systematický a nezávislý proces zkoumání za účelem zjištění, zda aktivity týkající se kvality a odpovídající výsledky jsou v souladu s plánovanými opatřeními a zda tyto opatření jsou prováděna účinně a jsou vhodná pro dosažení cílů

Definice a pojmy IV Měření jakosti?

Definice a pojmy IV Měření jakosti: Velmi obtížné změřit jakost objektivně Z pohledu pacienta je vnímání kvality péče velmi subjektivní V některých oborech se dá změřit zcela přesně Ve zdravotnictví lze kvalitu měřit různě: pomocí trendů, matematickými modely, finančními náklady, statistickými sledováními. Obecněji pomocí kvalitativních a kvantitavních ukazatelů. Důležité je mít k dispozici referenční hodnotu měřené veličiny Či právě definované standardy činností či procesů

Systémy managementu jakosti Model akreditačních standardů JCIA, národní akreditační standardy (SAK ČR) Model excelence EFQM Good practise Totální management kvality (TQM) Modely systému managementu jakosti ISO, základem je model v normě ČSN EN ISO 9001:2000 (8) 6 SIGMA Atd.

ISO 9001 a NAS ISO 9001 – systémový přístup, procesní přístup x NAS – jednotlivé standardy

Model PDCA P - plánuj D - prováděj C - kontroluj A - čiň nápravná opatření (alokuj zdroje, měř účinnost těchto nápravných opatření) Jedná se o kontinuální proces neustálého zlepšování P A D C

Audit - typy NEZÁVISLOU TŘETÍ STRANOU: EXTERNÍ AUDITOŘI DRUHOU STRANOU ZÁKAZNICKÝ AUDIT DODAVATELE: INTERNÍ AUDITOŘI VNITŘNÍ AUDIT VLASTNÍ ORGANIZACE :

Audit - důvody Shoda s podnikovými systémy. Shoda s požadavky zákazníka, se zákonnými požadavky a požadavky vyplývajícími ze smluv. Poskytování dat pro přezkoumání systému. Zvyšování povědomí o systému. Zvyšování spokojenosti zákazníka. Redukce plýtvání zdroji.

Audit samozřejmě patří k metodám měření jakosti Audit - fáze Plánování & příprava Provádění auditu Hodnocení výsledků Stanovení požadavku nápravných & preventivních opatření Uzavření po provedení těchto opatření Audit samozřejmě patří k metodám měření jakosti

Měření jakosti v KZ, a.s. Sledování trendů Sledování spokojenosti pacientů (dotazníky, stížnosti, pochv.) Sledování spokojenosti zaměstnanců s interními službami Sledování mimořádných událostí Sledování dekubitů Sledování pádů Sledování výsledků auditů Sledování NN a MRSA Sledování výsledků kontrol externích orgánů – KHS, SÚKL, SÚJB atd.

Příklad trendové analýzy v KZ, a.s.

Standardy ošetřovatelské péče - příklad 1. Účel a cíl 2. Rozsah platnosti 3. Použité zkratky a pojmy 4. Odpovědnosti a pravomoci 5. Standardní postup 5.1 Seznam pomůcek 5.2 Postup 5.2.1 Vlastní postup 5.3 Edukace pacienta 5.4 Úklid pomůcek 5.5 Záznam do zdravotnické dokumentace 5.6 Možné komplikace 6. Dokumentace 7. Provedené změny Pojďme si určit zda ten daný standard splňuje požadavky definované při vysvětlení pojmů.

Cvičení Zkušebně si vytvoříme checklist auditu např. vedení zdravotnické dokumentace Fáze přípravy: definujeme si předmět auditu, domluvení časového harmonogramu, zdroje, tým, z čeho budeme vycházet, … Otázky, checklist Samotný audit, metody zjišťování informací, co je obsahem záznamu Vyhodnocení, s kým je konzultováno Návrh nápravných opatření, kdo musí odsouhlasit tato nápravná opatření Ověření účinnosti nápravných opatření, jakým způsobem

Dotazy Když nebudou žádné dotazy, napíšeme si malý test, který ovlivní získání zápočtu!!!!!!

Odkazy http://zeman.webnode.cz/

martin.hostas kzcr.eu Děkuji z@ pozornost