Fáze rozvoje malého podniku. Firma prochází třemi fázemi vývoje: Firma prochází třemi fázemi vývoje: embryo /zárodečné stadium, embryo /zárodečné stadium,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Právě v době recese či krize je to velmi aktuální otázka. Jak to poznat? Ti, kdo řídí podnik, některé typy znají. Většina manažerů však přivítá mít špičkového.
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
Proč selhávají malé podniky?
Zralost a podnikatelská perspektiva. Watson: „Má-li se firma stát vynikajícím podnikem, musí se začít jako vynikající podnik chovat dávno předtím, než.
TRANSFORMACE. Transformace mezi ovládnutím situace a rezignací na problémy mezi ovládnutím situace a rezignací na problémy nepružná organizace nepružná.
Vize, Strategie, Cíle.
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Podnikatel Lermanův zákon o podnikání: Kterýkoli podnikatelský problém je možno vyřešit, je-li k dispozici dostatek času a peněz. Lermanův dodatek: Dostatek.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Životní cyklus malého podniku. Firma prochází třemi fázemi vývoje: Firma prochází třemi fázemi vývoje: dětská léta - embryo, dětská léta - embryo, dospívání.
Elevator pitch/speach
Jan Škoda Nikola Kačerová
Kdo je animátor seniorů? Doc. Ing. Aleš Opatrný,Th.D. Katolická teologická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Komunikace ve styku s veřejností , v řízení a vedení lidí
Business partnering a role (v) HR Iva Pechová Leden 2008.
úvod pojetí a obsah marketingu
Proč selhávají malé podniky?
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo n áměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_JAK.
Specifický typ osobnosti
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
Rozvoj a vedení týmu.
„Řízení lidských zdrojů /HR/ je jedním z hlavních úkolů managera a nikdo to za něho nemůže udělat“ Roman Vacho© City Hotel Park Dolný Kubín.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Poradenství v obecném řízení
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Fáze rozvoje malého podniku. Firma prochází třemi fázemi vývoje: Firma prochází třemi fázemi vývoje: embryo / dětská léta, embryo / dětská léta, dospívání.
Personální plánování.
Životní cyklus malé firmy. Osobnost podnikatele Vyváženost tří osobností: Podnikatele, manažera a dělníka. Vyváženost tří osobností: Podnikatele, manažera.
Podnikatelský nápad Nejlepším a nejpříjemnějším způsobem, jak vytvořit úžasný produkt či službu, je udělat něco, co chceš sám používat.
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Proč selhávají malé podniky? Fáze rozvoje podniku, tři role podnikatele.
Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD Sociální podnikání v obcích Karel Rychtář, SČMVD
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Absolventi na trhu práce
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Řízení a plánování kariéry
Základy marketingu třetí přednáška Ing. Nina Kudláčková, Ph.D.
KOUČOVACÍ PŘÍSTUP Mgr. Jana Kazíková Mgr. Andrea Baumannová.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Zahraniční obchod Význam, formy a členění. Obsah výkladu Význam zahraničního obchodu Formy zahraničního obchodu Členění zahraničního obchodu Otázky a.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ T.G. MASARYKA 4 Ekonomika podniku.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Konference projektu NOE Zmocnění a uvolnění vedoucích Seminář 1: Prostředí a výzvy Seminář 2: Tři duchovní hodnoty zdravého vedoucího Seminář 3: Kde získám.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
Hudba: Floyd Cramer – Unchained melody Nepřítel zabírá v naší hlavě víc místa, než přítel v našem srdci.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Založení a vznik podniku II. – III. r./ Hotelnictví a turismus
Úloha marketingu v řízení organizace
Typ klienta.
Naučil jsem se....
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Ekonomika malých a středních podniků
Proč selhávají malé podniky?
Prezentace obchodního plánu
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Proč selhávají malé podniky?
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
Transkript prezentace:

Fáze rozvoje malého podniku

Firma prochází třemi fázemi vývoje: Firma prochází třemi fázemi vývoje: embryo /zárodečné stadium, embryo /zárodečné stadium, dospívání - teenager, dospívání - teenager, zralost. zralost.

1. Fáze - Embryo / dětská léta Podnikatel je špičkový „dělník“ – na samém začátku má jasnou vizi pro nejbližší budoucnost Podnikatel je špičkový „dělník“ – na samém začátku má jasnou vizi pro nejbližší budoucnost Přináší jakoukoliv oběť Přináší jakoukoliv oběť Poptávka roste, práce přibývá Poptávka roste, práce přibývá „Dělník“ zjišťuje, že už nedělá jen práci kterou zná a kterou miluje, ale obstarává nákup, prodej, expedici, úklid, finance atd. „Dělník“ zjišťuje, že už nedělá jen práci kterou zná a kterou miluje, ale obstarává nákup, prodej, expedici, úklid, finance atd. Firma se řídí tím, co si přeje majitel, nikoli co potřebuje zákazník – „dělník“ nechce žádnou změnu Firma se řídí tím, co si přeje majitel, nikoli co potřebuje zákazník – „dělník“ nechce žádnou změnu „Dělník“ začíná mít chaos v práci „Dělník“ začíná mít chaos v práci

První krize: Podnik je závislý jenom na majiteli – „dělníkovi“ na jeho stylu práce, na jeho stylu práce, na jeho osobnosti, na jeho osobnosti, na jeho přítomnosti, na jeho přítomnosti, na jeho talentu a ochotě pracovat. na jeho talentu a ochotě pracovat. Zásadní chyba: majitel a podnik jsou jedno a totéž. Zásadní chyba: majitel a podnik jsou jedno a totéž. Řešení krize z růstu – zaměstnanci. Zde končí podnikání mnoha podnikatelů. Řešení krize z růstu – zaměstnanci. Zde končí podnikání mnoha podnikatelů. Najmu „Pepu, který umí všechno“! Najmu „Pepu, který umí všechno“!

2. Fáze - Dospívání – první zaměstnanci Majitel zjišťuje, že má opět více času věnovat se roli dělníka ve výrobě, čemuž nejvíce rozumí – „šťastný teenager“. Majitel zjišťuje, že má opět více času věnovat se roli dělníka ve výrobě, čemuž nejvíce rozumí – „šťastný teenager“. Práce je stále víc, Pepa obstará další zaměstnance Práce je stále víc, Pepa obstará další zaměstnance Nikdo jim však neřekne co mají přesně dělat, jak…. Nikdo jim však neřekne co mají přesně dělat, jak…. Majitel firmy pracuje do úmoru – navzdory tomu, že má zaměstnance, kteří by to měli dělat za něj. Lidé, kterým za to platí. Majitel firmy pracuje do úmoru – navzdory tomu, že má zaměstnance, kteří by to měli dělat za něj. Lidé, kterým za to platí. Čím víc toho dělá sám, tím méně dělají ostatní. Čím víc toho dělá sám, tím méně dělají ostatní.

Druhá krize: selhání v roli manažera Zaměstnanci musí nutně mít jasno v tom: proč dělají to, co dělají, proč dělají to, co dělají, jakým způsobem to mají dělat, jakým způsobem to mají dělat, jakou nesou za svou práci zodpovědnost, jakou nesou za svou práci zodpovědnost, pravidla, podle kterých se jejich práce hodnotí, pravidla, podle kterých se jejich práce hodnotí, potřebují vědět, kam podnik směřuje a jakou mají v něm roli, jaká je celková strategie podniku. potřebují vědět, kam podnik směřuje a jakou mají v něm roli, jaká je celková strategie podniku. Kamarádský přístup majitele podniku a jeho slepá důvěra v zaměstnance se nevyplácí. Podnikatel je MAJITEL a ostatní jsou pouze jeho zaměstnanci! Kamarádský přístup majitele podniku a jeho slepá důvěra v zaměstnance se nevyplácí. Podnikatel je MAJITEL a ostatní jsou pouze jeho zaměstnanci!. Opravdová důvěra je výsledkem poznání, tvrdé přípravy, jasných pravidel - nikoli slepé víry.

3. Fáze - zralost Podnikatel zvládnul změnu povahy své práce – majitele. Podnikatel zvládnul změnu povahy své práce – majitele. Ať je podnik jakkoli malý/velký, neřízená a nepromyšlená omezení, kterými majitel limituje jeho růst, jsou nepřirozená, jdou proti tlaku trhu a jsou důsledkem majitelových osobních omezených schopností a nedostatků. Ať je podnik jakkoli malý/velký, neřízená a nepromyšlená omezení, kterými majitel limituje jeho růst, jsou nepřirozená, jdou proti tlaku trhu a jsou důsledkem majitelových osobních omezených schopností a nedostatků.

Nezvládnutí krizí z růstu může směřovat třemi směry: podnikatel končí (pocit zmaru, zklamaní zaměstnanci, zmařené investice, obviňování okolí, …..) podnikatel končí (pocit zmaru, zklamaní zaměstnanci, zmařené investice, obviňování okolí, …..) může se vrátit do dětských let, může se vrátit do dětských let, podnik přežívá ve stavu dospívání. podnik přežívá ve stavu dospívání.

Návrat do dětských let kdy byl podnik jednoduchý a všechnu práci dělal sám. Majitel „dělník“ propustí všechny zaměstnance, zbaví se svých zásob, pronajme si menší prostory do kterých umístí jeden stroj, vedle stroje telefon a vrátí se k tomu, že všechnu práci dělá opět sám. Majitel „dělník“ propustí všechny zaměstnance, zbaví se svých zásob, pronajme si menší prostory do kterých umístí jeden stroj, vedle stroje telefon a vrátí se k tomu, že všechnu práci dělá opět sám. Zapomíná však, že už jednou v té situaci byl. Zapomíná však, že už jednou v té situaci byl. Nedokáže být majitelem podniku, umí být pouze majitelem vlastní práce! Nedokáže být majitelem podniku, umí být pouze majitelem vlastní práce!

Přežívání ve stavu dospívání Majitel patří mezi neuvěřitelně umíněné a odhodlané jedince, kteří odmítají nechat se porazit. Je rozhodnut udělat cokoliv, co umožní jeho přežití. A způsob jak to zajistit je, že musí osobně být u všeho a to neustále. Majitel patří mezi neuvěřitelně umíněné a odhodlané jedince, kteří odmítají nechat se porazit. Je rozhodnut udělat cokoliv, co umožní jeho přežití. A způsob jak to zajistit je, že musí osobně být u všeho a to neustále. Den za dnem bojuje stejné bitvy. Den za dnem bojuje stejné bitvy. Funguje to do doby, než přijde jeho osobní fyzické selhání. Funguje to do doby, než přijde jeho osobní fyzické selhání.

Majitel musí být připraven na růst podniku Vyváženým a aktivním přístupem růst usnadnit nebo řízeně stabilizovat. Vyváženým a aktivním přístupem růst usnadnit nebo řízeně stabilizovat. To ovšem vyžaduje určitý záměr už v době zakládání podniku, mít takto postavenou podnikatelskou vizi a mít ochotu, lépe touhu k osobním změnám, osvojit si nové dovednosti, znalosti, novou moudrost. To ovšem vyžaduje určitý záměr už v době zakládání podniku, mít takto postavenou podnikatelskou vizi a mít ochotu, lépe touhu k osobním změnám, osvojit si nové dovednosti, znalosti, novou moudrost.

Musí porozumět klíčovým procesům, které je třeba zajistit, klíčovým cílům, kterých je třeba dosáhnout a klíčovému postavení, které by měl podnik podle jeho představ zaujmout na trhu. Dosáhne toho, pokud si bude klást správné otázky: Kam se chci dostat? Kdy se tam chci dostat? Jak velký kapitál budu k tomu potřebovat? Kolik budu potřebovat lidí, co by ti lidé měli dělat a jak by to měli dělat? Jakou to bude vyžadovat technologii? Jak velké budu potřebovat finance pro dosažení prvního, druhého a třetího milníku na své cestě?

Plán! (Business plan) Je jasné, že je to jen pouhý odhad. Je jasné, že je to jen pouhý odhad. I přesto je nezbytně nutné představit si a jasně formulovat, tudíž naplánovat to, jaké má majitel se sebou i se svými zaměstnanci v budoucnosti úmysly. I přesto je nezbytně nutné představit si a jasně formulovat, tudíž naplánovat to, jaké má majitel se sebou i se svými zaměstnanci v budoucnosti úmysly. Pokud to jasně nebude formulovat, tedy konkrétně srozumitelně sepsat na papír tak, aby to ostatní pochopili – neví nic! Pokud to jasně nebude formulovat, tedy konkrétně srozumitelně sepsat na papír tak, aby to ostatní pochopili – neví nic! Pamatujte si – jakýkoliv plán je lepší než vůbec žádný! Pamatujte si – jakýkoliv plán je lepší než vůbec žádný!

Indikátor toho, že je něco v podniku v nepořádku: Podnikatel „utíká“ před problémy, neřeší je ihned, řešení odkládá, dělá jakoby se ho netýkaly!!!!!!! To je jeden z jistých kroků k záhubě.