Polská republika versus Česká republika se zaměřením na státní správu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Veřejná moc a veřejná správa
Advertisements

SADA č.22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO DUM č.9
Občanská výchova 9. ročník
ÚZEMNÍ ČLENĚNÍ ČR Více ZDE.
Moc výkonná ii VY_32_INOVACE_ 08 - Moc výkonná II.
Základy veřejné správy
Samospráva 1 SP1 Přednáška.
Veřejná správa – úvod.
Základy státní správy Veřejná správa. Stát  Musí mít politickou autoritu, prostřednictvím kterých realizuje státní moc  Státní moc je nezávislá, uskutečňovaná.
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Česká republika – demokratický stát
Legislativní proces J.Kožiak.
Moc zákonodárná VY_32_INOVACE_ 06 - Moc zákonodárná.
ANALÝZA STRUKTURY HLAVNÍHO MĚSTA PRAHY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jana Milotová, Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Kontrola veřejné správy
Prezidentské volby v USA (v porovnání s ČR)
Veřejná správa Mgr. Terezie Pemová
Volby Tomáš Divacký 4KA 2011/2012.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Dělba moci.
Moc zákonodárná Pavel Šuranský. Přáli byste si v naší zemi něco změnit? Jakým způsobem by to bylo možné?
MOC ZÁKONODÁRNÁ Právní řád – není neměnný, lze jej měnit
Kontrola veřejné správy I.
Územní samospráva Kraje
Obecní zřízení N SP1 Přednáška M. Horáková. Rozsah problematiky 1/2 Základní právní úprava Obec Druhy obcí Základ obce Působnost obcí Oprávnění obce vydávat.
Základy práva 14. Moc výkonná Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Nejvyšší kontrolní úřad
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ III.14 Vláda a jiné orgány výkonné moci
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky JUDr. Petr Čechák, Ph.D.
Územní samospráva Obce
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému státní správy České republiky Jeho význam, fungování a systém kontrol.
1 Referendum Jitka Bělohradová. 2 Referendum Projev přímé formy demokracie –Jeho zvláštní projevy: plebiscit, veto –Další formy přímé demokracie: lidová.
Územní členění státu a právo na samosprávu v ČR
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Prezident a vláda. Prezident ● Prezident je titul, kterým se označuje vedoucí organizace, obchodní společnosti nebo státu. V některých jazycích (francouzština)
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů ČR, o.s. Ing. Jaromír Zajíček, MPA Ing. Jaromír Zajíček, MPA vedoucí úřadu Magistrátu města Děčín a předseda.
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky, zkr. PSP ČR, PS PČR, v Ústavě České republiky označovaná jen jako Poslanecká.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Volby. Politická strana – organizace, která sdružuje občany s podobnými představami o řízení státu, - strany se snaží získat co nejvíce hlasů ve volbách,
Volby a volební systém ČR. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Právní základy státu.
SPRÁVNÍ ORGÁNY OBCE Mgr. Michal Oblouk.
ZÁKONODÁRNÁ MOC Jana Karásková.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oborů Technické lyceum,
Politický systém České republiky
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Autor: Mgr.Renata Viktorinová
Název školy: Základní škola Městec Králové
ÚSTAVNÍ PRÁVO Prezident republiky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
VEŘEJNÁ SPRÁVA (základní vymezení)
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
MOC ZÁKONODÁRNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ČESKÁ REPUBLIKA Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Výchova k občanství Volby jako základ demokracie
Život v demokracii DEMOKRACIE FORMY STÁTU kdo moc vykonává:
Veřejný ochránce práv.
Ústavní systém České republiky
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Polská republika versus Česká republika se zaměřením na státní správu www.rda-rk.cz

Základní rozdíly v pojmech Pojem orgán (úřad) – v Polsku osoba - jednotlivec a ne instituce tzn. že „úřadem“ zde není ministerstvo, ale ministr. Není jim ani Obecní úřad (urząd gminy), ale starosta. Není jim ani Finanční úřad, ale vedoucí Finančního úřadu (u nás ředitel). pro určité úkony jako je například provedení daňové kontroly je zapotřebí individuálního zmocnění pro dané osoby, neboť on sám statutár je příslušným orgánem 2

Výkon státní správy v Polsku Centrální (ústřední) správní orgány - Prezident - Rada ministrů (vláda) a Premiér - Ministři jakožto vedoucí jednotlivých rezortů - Centrální úřady - Netypické orgány státní správy 3

Výkon státní správy v Polsku Územní orgány státní správy vládní orgány správy vojvodství na úrovni vojvodství, jakožto orgány se všeobecnou působností specializované inspekce, služby a bezpečnost (Hasiči, Policie…) dekoncentrované územní orgány státní správy orgány územní samosprávy (pověřovány úkoly státní správy 4

Česká republika - moc zákonodárná Parlament V České republice má parlament 2 komory: Dolní komora - Poslanecká sněmovna  Horní komora - Senát  5

Dolní komora - Poslanecká sněmovna Počet poslanců: 200 Volební mandát: 4 roky Pasivní volební právo: dovršení věku 21 let   Volební systém: poměrný, 5% uzavírací klauzule Četnost voleb: pravidelně každé 4 roky Aktivní volební právo: dovršení věku 18 let Rozpuštění: rozpouští prezident, se zákonem stanovených důvodů Orgány: Předseda, místopředsedové, výbory, komise Pravomoci: přijímání zákonů, usnesení, vyslovení důvěry vládě, interpelace členů vlády 6

Horní komora - senát Počet senátorů: 81 senátorů Volební mandát: 6 let Volební systém: absolutní většinový systém Četnost voleb: Každé 2 roky se volí 1/3 senátu  Pasivní volební právo: občané starší 40 let   Rozpuštění: nerozpustitelná Orgány: Předseda, místopředsedové, výbory, komise Pravomoci: schválit – zamítnout návrh zákona, přijímat , zákonná opatření (v době rozpuštění poslanecké sněmovny), může se podat žaloba na prezidenta pro velezradu 7

Polsko - moc zákonodárná Parlament V Polsku má parlament 2 komory: Dolní komora - Sejm  Horní komora - Senát  8

Dolní komora - Poslanecká sněmovna Počet poslanců: 460 Volební mandát: 4 roky Pasivní volební právo: dovršení věku 21 let   Volební systém: poměrný, 5% uzavírací klauzule pro politické strany, 8% pro koalice, klauzule neplatí pro uskupení reprezentujících národnostní menšiny (např: německá menšina zastoupena v Sejmu) Četnost voleb: pravidelně každé 4 roky Rozpuštění: prezidentem republiky, 2/3 všech svých členů Aktivní volební právo: dovršení věku 18 let Orgány: Předseda (maršálek), prezídium Sejmu, Konvent seniorů, výbory, kluby Pravomoci: legislativní činnost včetně schvalování mezinárodních smluv 9

Horní komora - senát Počet senátorů: 100 senátorů Volební mandát: 4 roky Volební systém: většinový Pasivní volební právo: občané starší 30 let   Rozpuštění: konec funkčního období Sejmu znamená konec funkčního období Senátu Orgány: Předseda, konzilium Senátu, Konvent seniorů, výbory, kluby, senátorské kruhy Pravomoci: okleštěné pravomoci Zákonodárná: schválí, odmítne, pozmění návrh zákona Kreační: vyslovuje souhlas s rozhodnutím Sejmu při jmenování předsedu NKÚ, mluvčího práv dítěte, samostatně jmenuje část Státní rady soudnictví a část rady pro rozhlas a televizi. 10

Decentralizace státní moci - vojvodství Vojvodský úřad – pouze pro výkon státní správy: představitelem je vojvoda, jedná se o představitele státní moci, kterého jmenuje premiér, (Tato funkce podléhá ministrovi vnitra) má dva zástupce: prvního a druhého vícevojvodu, vykonává pokyny vlády, zajišťuje státní správu, zodpovídá za finanční prostředky ze státního rozpočtu, které má k dispozici pro plnění svých úkolů, kontroluje výkon státní správy orgány územní, samosprávy a odpovídá za výkon politiky polské vlády, bezpečí a krizové řízení, přebírá funkci velitele v krizových situacích, právní dohled jednotek všech úrovní – kontrola usnesení samospráv, ale jen z formálního hlediska, ne věcného. 11

Decentralizace státní moci - vojvodství Vojvodský úřad – pouze pro výkon státní správy: kontrolní funkce (řídí soustavnou administrativu vojvodství a koordinuje její fungování, kontroluje ji a zajišťuje podmínky její účinného fungování), doprava – státní silnice, koordinuje veškeré státní investice v regionu, zprostředkující subjekt pro Evropské fondy s funkcí kontrolora. Často nazýván jako státní policijant v regionu. 12

Výkon samosprávy v Polsku Samosprávní orgány: platné od 1.1. 1999 vojvodství (wojewodstwo) – celkem 16 okres (powiat) – celkem 314 + 65 měst s funkcí powiatu obec (gmina) – celkem 2479 obcí všech druhů gmina miejska – celkem 306 gmina miejsko-wiejska – celkem 602 gmina wiejska – celkem 1571 Každá samosprávná jednotka se řídí samostatným zákonem. 13

Výkon samosprávy v ČR Samosprávní orgány: kraje – celkem 14 obec – celkem 6245 obcí všech druhů Polsko 4x větší rozlohu a počet obyvatel, ale 2x méně základních územních jednotek. 14

Maršálkovský úřad - vojvodství pouze jako samospráva: sejmik wojewodztwa – vojvodský parlament zarzad wojewodztwa – vláda vojvodství (Rada kraje). Počet je omezen zákonem na 5 členů. V čele je Maršálek, členové rady nemusí být členy zastupitelstva! (Proto i častá obměna) maršálek – volen sejmikem urzad marsalkowski – organizační jednotka 15

Powiat: Rada powiatu (okresní zastupitelstvo) 15 – 29 osob – volí si předsedu a dva místopředsedy, kteří řídí zasedání. zarzad powiatu (Rada okresu) počet je 3 – 5 členů. V čele je starosta. Zastupitelstvo odvolává celý zarząd nebo pouze starostu nebo některého člena rady a zastupitelstvo je povinno jmenovat na jeho místo nového člena, a to znovu na návrh starosty. Starosta Starostwo powiatowe Powiaty mají aktuálně velice slabé postavení v systému samosprávy v Polsku a jsou ekonomicky velice slabé. 16

Gmina: Rada gminy (obecní zastupitelstvo) 15 – 45 osob – volí si předsedu a dva místopředsedy, kteří řídí zasedání Wójt, burmistrz, prezydent miasta – u nás starosta Převzal po zrušení rady obce v roce 2002 její pravomoci. Je spojením naší rady obce a starosty. Volební mandát: 4 roky Pasivní volební právo: od 25 let volby se konají ve stejném termínu jako volby do obecních zastupitelstev volba je přímá, dvoukolová a většinová silný exekutivní starosta, jehož pozice je ovlivněna způsobem volby Volební zákon nevyžaduje, aby měl na území obce trvalý pobyt, kandidát nesmí kandidovat na starostu ve více obcích 17

Gmina: Wójt, burmistrz, prezydent miasta – u nás starosta Nominovat kandidáta na starostu obce mohou politické strany, občanská sdružení a voliči. Četnost voleb: Pravidelně každé 4 roky se volby konají ve stejném termínu jako volby do obecních zastupitelstev. 18

Gmina: Wójt, burmistrz, prezydent miasta – u nás starosta Odvolání: Rada Gminy: ¼ zastupitelů může podat návrh na odvolání, pro odvolání je nutné 3/5 hlasů v radě. Občané: 5 občanů nebo politická strana navrhne odvolání, poté shromažďují podpisy na petici, za vypsání referenda na odvolání starosty. Referendum je platné, pokud účast dosáhne 3/5 volební účasti v předcházejících volbách. Rozhoduje nadpoloviční většina. V případě úmrtí starosty, pravomocného rozsudku vůči starostovi, předseda vlády rozhodne o tom, kdo bude plnit funkci starosty. Nucená správa nastává, pokud nejsou oba orgány – starosta a zastupitelstvo schopno plnit své úkoly. 19

Neslučitelnost funkcí: U člena zastupitelstva obce, starosty a jeho zástupců, pokladníka obce existuje neslučitelnost s pozicí ve státní správě v téže obci, s funkcí poslance, senátora nebo člena zastupitelstva okresu či vojvodství. Členové orgánů obce nesmí vykonávat hospodářskou činnost, ke které by využívali majetek obce, nesmí vlastnit více než 10 % akcií ve společnostech s účastí obce nebo právnických osob s účastí obce ani vykonávat funkce v orgánech takových společností, pokud v nich nezastupují přímo obec. 20

Neslučitelnost funkcí: Členové zastupitelstva, starosta a jeho zástupci, pokladník obce a další zákonem přesně stanovené osoby, vykonávající v obci a jejích orgánech řídící výkonné funkce, mají povinnost podat majetková a daňová přiznání. K jejich kontrole příslušný Finanční úřad je oprávněn. Informace obsažené v majetkovém přiznání jsou veřejné vyjma adresy osoby předkládající majetkové přiznání a adres nemovitostí v něm obsažených. 21

Zásadní rozdíly národnostní menšiny zastoupeny přímo v parlamentu orgány státní správy v regionu – vojvoda kontrola usnesení samospráv existence okresů – powiaty, jiná struktura obcí školy nemají právní subjektivitu neslučitelnost funkcí přímá volba starosty obce 22