Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Advertisements

Slovesný rod činný a Trpný
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Název materiálu:VY_32_INOVACE_CJ2r0116 Název sady:Morfologie pro 2. ročník Vzdělávací oblast:Jazyk a jazyková komunikace Vzdělávací obor:Český jazyk a.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_53_8TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Procvičujeme tvary sloves
Slovesný rod činný a trpný 7. ročník Autorka: Mgr. Renata Fialová
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá Strana Nové.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Slovesa.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
Slovesa.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_336_Slovesa AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM: 7.,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
69.1 Stavba věty jednoduché, základní skladební dvojice
CJL mluvnice Tvarosloví – slovesa Mgr. Zina Omelková
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Slovesné třídy a vzory Určují se pouze u sloves
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
7. ročník Mgr. Michaela Hantková. Chlapec chytil motýla.Motýl byl chycen chlapcem. Dělá něco chlapec? Dělá něco motýl? ČINNÝ ROD TRPNÝ ROD.
OB 21 – VVP – HUM – CJL – PAV – M – MLUVNICKÉ KATEGORIE U SLOVES.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
SLOVESA – rod činný a rod trpný Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_A_15_SLOVESA – ROD.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Vendula Steidlová Název : VY_32_INOVACE_15_MLUVNICKÉ.
SLOVESA Mgr. Michal Oblouk.
Slovesný rod.
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Slovesné třídy.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Digitální učební materiál
Autor: Mgr. Eva Kotounová Název: VY_32_INOVACE_3B25Čj7_Slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Transkript prezentace:

Slovesný rod Rod činný a trpný Pasivum Activum Autorka: Mgr. Marta Jakešová, Masarykova ZŠ Plzeň

Slovesný rod Slovesný rod – vyjadřuje vztah mezi původcem děje (vyjádřeného slovesem) a podmětem. Podle tohoto vztahu rozlišujeme rod činný a rod trpný: Rod činný - activum Původcem děje je podmět Rod trpný - pasivum Původce děje není v podmětu Dělníci postavili dům. Vojáci zajali zběha. Dům byl postaven dělníky. Zběh byl zajat vojáky.

Rod činný Rod činný – sloveso je v rodě činném, pokud děj nebo činnost (které jsou vyjádřeny slovesem) vykonává sám podmět, tj. původcem děje je podmět, např.: Po Př Učitel zkouší žáka. - podmět (učitel) je původcem děje (zkouší) Po Př Projektant stavby navrhl změny v plánech. - podmět (projektant) je původcem děje (navrhl)

Rod trpný Rod trpný – sloveso je v rodě trpném, pokud děj nebo činnost (které jsou vyjádřeny slovesem) vykonává někdo jiný než podmět, např.: Žák je zkoušen učitelem. - podmět (žák) není původcem děje (je zkoušen) – původce děje je předmět věty (učitel) Změny v plánech byly navrženy projektantem stavby. - podmět (změny) není původcem děje (byly navrženy) - původcem děje je předmět věty (projektant) Vrah byl policisty dopaden. Byt byl včera pronajat. Zloděj byl zajat domobranou.

Způsoby tvoření trpného rodu Způsoby tvoření trpného rodu – trpný rod se tvoří jen od sloves předmětových: 1. Opisným tvarem trpným – tj. tvar slovesa být + příčestí trpné dějového slovesa Např.: byl jsem/jsem/budu + léčen/ukryt/vyloučen/ zajat, vyňat... 2. Zvratnou podobou slovesa – tj. tvar 3.os.jed. i mn.č. rodu činného + zvratné se Např.: vysílá/hraje/... + se, vysílají/hrají/... + se Př.: Knihy jsou půjčovány každý den. – Knihy se půjčují každý den. Přehrady byly stavěny na velkých řekách. – Přehrady se stavěly na velkých řekách.

Další poznámka Poznámka: Pokud můžeme vytvořit trpný rod oběma způsoby, dáváme přednost zvratnému slovesu. Opisný tvar je běžný u sloves dokonavých. Např. Peníze vám budou zaslány na účet. Přednáška byla zakončena dokumentárním filmem.

Zvláštnosti – rod trpný Podle vzoru tiskne – přípona –nu: odříznut, vymknut, odřeknut, zamítnut Kmen minulý na -h: - en: Roztažen, zdvižen, oblečen… Oba tvary: tisknut – tištěn, uzamknut – uzamčen Př: Kniha – tištěna, ruka – tisknuta Podle vzoru mine – nu: Pominut, sehnut, hrnut Podle vzoru začal – bez přípony – nu: Začat, přijat Oba tvary: ťat – tnut, žat – žnut, najat – najmut, vyňat – vyjmut, napjat- napnut, vzepjat - vzepnut

Zvláštnosti – rod trpný Vzor prosí – změna kmenové souhlásky: Platit – placen, nahradit – nahrazen, brousit – broušen, zkazit – zkažen, pohostit – pohoštěn, zpozdit – zpožděn, vymyslit – vymyšlen Beze změny: Nahromadit – nahromaděn, zušlechtit – zušlechtěn, zobrazit – zobrazen Obojí tvary: Řadit – řaděn – řazen, čistit – čištěn i čistěn

Zvláštnosti – rod trpný Slovesa – jíst, vědět Příčestí trpné: Najeden, vyjeden, sněden, pověděn, ale zapověděn i zapovězen, vypověděn i vypovězen

Procvičování Utvoř dvojice vět – v činném a trpném rodě – z těchto slov: Zadaná slova Věta v činném rodě slovesném Věta v trpném rodě slovesném Sníst   Zbořit Nečekat Dělat Zajmout Objevit

Procvičování Holub byl chycen jestřábem. (trpný/činný) Na zahradě kvetly bílé růže.          (trpný/činný)   Doplň a zakroužkuj správnou odpověď Chlapci se o přestávce prali na chodbě.              trpný /činný  Nedorozumění mezi přáteli se vysvětlilo.             trpný /činný Nehody se v tomto úseku stávají velmi často.     trpný /činný Žák se po dlouhé nemoci omluvil.                      trpný/ činný Okno se rozbilo.                                                 trpný /činný Rychlá jízda v obci se trestá pokutou.                  trpný /činný

Procvičování Určete slovesný rod(činný, trpný) a slovesa ve větách převeďte do rodu opačného: Spřežení psů táhlo saně. V Kopřivnici vyrábějí nákladní automobily. Pozemek je ohrazen drátěným plotem. Karel IV. postavil Karlštejn. Vstupenky prodávají v pokladně divadla. Škoda vám bude nahrazena pojišťovnou. Pachatel byl včera dopaden.

Odkaz http://www.havape.estranky.cz/clanky/mluvnice---osmy-rocnik /slovesa---slovesny-rod_-slovesny-vid.html http://kolesovice.webnode.cz/news/slovesny-rod-cinny-trpny/ http://www.seminarky.cz/Slovesny-rod-a-prechodnik-4473 http://www.zsletohrad.cz/opvk/materialy/362_1.pdf