CENA A CENOVÁ POLITIKA V EU
cena a cenová politika - ovliv ň ující faktory interní faktory: podnikové cíle marketingové cíle marketingový mix náklady cena a cenová politika externí faktory makro: Regulace trhu - kontrola, daně Směnné kurzy Inflace Ekonomika … cenová tvorba NÍZKÁ CENA podnik nemůže tvořit zisk náklady ceny konkurence a hodnota další externí a vnímaná interní faktory zákazníky VYSOKÁ CENA bude poptávka? + distribuční kanál
Další faktory PRODUKT Fáze ŽCP Pozice v produktové řadě Charakteristiky produktu Umístění (positioning) produktu Nákladová struktura (výroba, zkušenostní efekty…) TRH potřeby a požadavky zákazníka + představy schopnost a ochota platit konkurence (síle, strategie, síly a slabé stránky, nákladová struktura, nabídka – struktura) šedý trh povaha a struktura trhu a poptávky ostatní faktory (SLEPT + kulturní)
CENA JAKO KOMUNIKÁTOR HODNOTY hodnota = užitky/náklady ANEBO hodnota = základní řešení + přidané služby/cena + náklady vztahu užitky – funkční a emocionální náklady – peněžní, časové, energetické, psychické hodnota – produktu, služeb, personálu a image vice.aspx /motorky.asp?c=A080218_122602_motorky_fdv nakupy-za-hranicemi-jeste-vyhodnejsi vnitrnim-trhu/ /51553/ /ekonomika.asp?c=A061212_643580_ekonomika_str vladou-cr vice.aspx /motorky.asp?c=A080218_122602_motorky_fdv nakupy-za-hranicemi-jeste-vyhodnejsi vnitrnim-trhu/ /51553/ /ekonomika.asp?c=A061212_643580_ekonomika_str vladou-cr
CENA A EU cenová regulace výrobk ů a služeb Irsko, Francie, Itálie, Belgie, Rakousko – min. cena cigaret (skrytý) dumping anebo podpora domácím producent ů m… da ň ové zatížení (da ň z p ř idané hodnoty) a produkty za ř azené v daných sazbách ( Č R – plenky, stavebnictví, kafe, č aj, č okoláda……r zm ě na) a spot ř ební dan ě, resp. další dan ě (regionální, lokální apod.) DPH v EU: spot ř ební dan ě – v EU stanoveny jednotné minimální sazby dan ě v EU rozdílné místní výrobní náklady – transferové ceny zm ě ny kurz ů – domácí m ě na/euro/jiná m ě na CENA A PARALELNÍ DOVOZ