Deverbativní adjektiva

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODVOZOVÁNÍ PŘÍDAVNÝCH JMEN
Advertisements

Číslo a název šablony klíčové aktivity
Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Úvod do studia jazyka – 4. Gramatika Morfologie.
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Která adjektiva se stupňují ? Korpusová sonda Kam patří stupňování adjektiv ? Je komparace gramatickou kategorií.
Co mají adjektiva společného s podstatnými jmény, co se slovesy?
CJBB75 1 ZPK CJBB CJBB75 2 Je to, co je skryto ve značce „stupeň“, jediné, co je možné se z korpusu dozvědět o stupňování v češtině ? Pozice.
Účelová adjektiva versus participia
Přídavná jména (adjektiva)
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Morfologie – přednáška 11
Příslovce a příslovečné spřežky
CJBB75 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Morfologie – přednáška 1
Gramatika Přídavná jména II
Slovesa Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.15 Anotace: Prezentace je zaměřena na slovesné kategorie rod a vid. Ke každé kategorii je uvedena stručná definice s příklady.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
-způsoby, postupy, základní pojmy, náměty-
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_08 Škola: ZŠ Dr. Miroslava Tyrše Děčín, příspěvková organizace Adresa: Vrchlického 630/5, Děčín II Autor: Bc. Eva.
CJBB84 1 ZPK CJBB75 čtvrtek G
CJBB84 1 GAK CJBB CJBB84 2 Využití morfologických vlastností českého slovesa při formulaci dotazu při vyhledávání deverbativ od tvaru od.
Slovesa (verba).
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15.
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Jméno autora:Mgr. Jitka Charvátová Třída/ročník:
Slovesný vid 8. ročník.
Slovesa.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Slovesný vid Slovesný vid VY_32_INOVACE_ČJ-M 8.,9.03.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Predikace a věta, sekundární predikace Přednáška PedF 4,
Pojmová báze a pojmový příznak
RUSKO, RUSKÝ JAZYK A LITERATURA VE VĚDECKÝCH ODBORNÝCH STUDENTSKÝCH PRACÍCH Bc. Kateřina Konečná Ruská slovesa bít a být s předponami ve srovnání s češtinou,
SLOVESA - 5 Ohebný slovní druh-časují se
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Slovesný vid mluvnická kategorie sloves
CJA
modifikace/transpozice
Tvarosloví – přídavná jména
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Slovotvorba adjektiv – mutace
MORFOLOGIE 2008 přednáška P11
PLIN033_3 Přegenerovávání a podgenerovávání – dva problémy automatické analýzy přirozeného jazyka, konkrétně slovotvorby.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PŘECHODNÍKY chtě nechtě nedbaje (na) nehledě (k, na) nemluvě (o) nevyjímaje.
Název školy:ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název:VY_32_INOVACE_45 Přechodníky Téma: Přechodníky Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_15_Odvozování adjektiv Autor Chňoupková.
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tvoření slov - slova značková, neutvořená x slova utvořená, motivovaná, popisná.
Slovesa II VY_32_INOVACE_03-12 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Šablona 32 VY_32_INOVACE_13_24_Slovesný vid
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Transkript prezentace:

Deverbativní adjektiva Slovotvorba adjektiv Deverbativní adjektiva

MUTACE – deverbativní adjektiva Adjektiva příznačné dějové vlastnosti Adjektiva účelová Adjektiva pasivní možnosti (sklon) (Adjektiva široce dějově vztahová)

Adjektiva příznačné dějové vlastnosti (djektiva dějová) Charakterizace děje Aktivní vlastnost (výsledková ke slovesům dokonavým) Pasivní vlastnost (výsledková ke slovesům dokonavým a nedokonavým)

Chrakterizace děje -vý (hravý, dravý) -lavý (hořlavý) -livý (trpělivý) -čí (alternativní motivace jmény činitelskými) (tvůrčí, vůdčí, …) -lý (bdělý) -atý (stojatý) -itý (pracovitý) -utý (smrdutý) -ný (umíněný) -cný (bojácný) -čný (rozkazovačný)

Aktivní vlastnost (od dok. sloves – výsledek děje) -lý (zhýralý, pokročilý, zachovalý)

Pasivní vlastnost (od dok. i nedok. sloves – výsledek působení) -ný, -tý (dojatý, nadutý, zapomenutý) -ný, -tý (psaný, mluvený, sázený)

Adjektiva účelová (určený k …) je určený k tomu, aby se s ním dělalo to, co označuje fundující sloveso -cí (šicí, hrací, hnětací, pletací, sázecí, trávicí, kropicí, žehlicí) -n-í, -n-ý, -ov-ý (učební, lovný, výkladový)

Jak se liší adjektiva na –icí/-ící? kreslicí – kreslící řídicí – řídící mluvicí – mluvící měřicí – měřící čisticí – čistící trávicí – trávící plnicí – plnící chránicí – chránící dělicí – dělící

Utvoř adjektiva účelu od sloves mýt hasit žehlit brzdit mazat tavit bít učit bodat střílet (léčit) varovat hodovat svářet krájet viset psát stát

Všimni si, od kterého slovesného tvaru se tvoří adjektiva účelu Slovesná paradigmata Rozdíl mezi paradigmatem jmen a paradigmaty sloves Kmen přítomný a minulý Kmenotvorná přípona (téma) – prostředek slovotvorby

mycí – myjící bicí – bijící krycí – kryjící žehlicí – žehlící Jakým způsobem byste popsali významový rozdíl mezi následujícími dvojicemi adjektiv mycí – myjící bicí – bijící krycí – kryjící žehlicí – žehlící hladicí – hladící hnací – ženoucí prací - peroucí

Adjektiva pasivní možnosti (náklonnostní) lze s ním dělat to, co označuje fundující sloveso -telný - přijatelný, viditelný, pochopitelný, uvěřitelný,zanedbatelný, srozumitelný, zřetelný, citelný, čitelný -ný – rozpustný, dojný, prodejný

TRANSPOZICE (adjektiva) Adverbia transponovaná do adjektiv Adjektivizace slovesných tvarů

Adjektivizace slovesných tvarů Přechodník přítomný (nesoucí, hrající, zpívající) Přechodník minulý (napsavší, roztrhavší) Pasivní příčestí (přenesený, ukrytý, zabitý) ? L-ové příčestí (opilý, uschlý, opuchlý)

Zvlastnostnění děje (participium/přechodník – adjektivum) Zachování vazby fundujícího slovesa (smíšená se zbytky šlehačky – smísit se zbytky šlehačky, opilý pivem – opít se pivem, opilý jako Švéd – opít se jako Švéd, odvolaný ředitelem – být odvolán ředitelem, …) Podržení reflexivního se/si (lesknoucí se zrcadlo, pohybující se bod, poděkovavší se král, opozdivší se četník)

MODIFIKACE adjektiv Stupeň vlastnosti Význam zesilující Význam zeslabující Citově zabarvený, deminutivní, mazlivý význam

Stupeň vlastnosti Kategorie stupňování (gramatika, lexikologické aspekty, slovotvorné aspekty) Stupňování slovotvorné a opisné Formanty II. stupeň – -í, -čí, -ší, -e/-ější, III. stupeň prefix nej-+tvary II. Stupně Adjektiva kvalifikační a relační (stupňování)

Od následujících adjektiv tvoř adjektiva vyjadřující menší - větší míru vlastnosti krátký malý bílý starý lehký žlutý krátký samotný teplý jemný dlouhý vysoký široký ukrutný velký hnědý bílý modrý rudý zelený blbý hloupý hluchý tlustý bledý

Analyzujte komparativy/superlativy tantum nejzazší další pomenší postarší Všimněme si: Starší muž je mladší než starý muž. Mladší muž je starší než mladý muž

Stupňování Která adjektiva nelze stupňovat ? Významové důvody Formální důvody Nepravidelné stupňování Stupňování a supletivismus Opisné stupňování Pleonasmus

K možnostem stupňování adjektiv na -cí Osolsobě, K.: Kajícný a nevěřícný - adjektiva na -cí/-cný: slovníky, gramatiky, korpusy. In Hlaváčková, D., Horák, A., Osolsobě, K., Rychlý, P. (eds.), After Half a Century of Slavonic Natural Language Processing. Brno : Masarykova univerzita. 2009, s. 173-183.

Význam zesilující Sufixy –atý (malinkatý), -ánský (velikánský), -anánský (velikanánský), -atanánský (dlouhatanánský), -itánský (hrozitánský) Prefixy pra- (prabídný), pře- (překrásný), vele- (velevýznamný)

Význam zeslabující,negace Sufixy –avý (bělavý, modravý,…) Prefixy ob- + -lý (obtloustlý), po- + -lý (podlouhlý), při- + -lý (přihlouplý), na- + -lý (namodralý) Prefix ne-

Negativa tantum a adjektiva vyjadřující absenci vlastnosti nebohý nedůtklivý nerudný nezvedený nemluvný nedočkavý nestoudný netýkavý bezcitný bezduchý bezdětný bezpečný bezmyšlenkovitý bezúročný bezzubý bezostyšný

Citově zabarvený, deminutivní, mazlivý význam Sufixy –ičk-ý (maličký), -ink-ý (malinký, oučk-ý (tenoučky), -ounk-ý (slabounký), -oulink-ý (slaboulinký) …

Tvoř adjektiva od adverbií (mutace nebo transpoczice? zde vedle vně uvnitř tam před okolo brzy loni dnes nyní opět pozdě včas včera zítra někdy tehdy